Woonschepenhaven: revitaliseringsplan: verschil tussen versies

Uit Woonschepen Comite Groningen
Ga naar: navigatie, zoeken
Regel 13: Regel 13:
  
  
De Woonschepenhaven staat na 10 jaar van voorbereiding een grootschalige renovatie en herindeling te wachten, althans: dat was de bedoeling. Dat de haven na 20 jaar eindelijk wordt opgeknapt is natuurlijk een prima zaak, maar van de geplande revitalisering is feitelijk geen sprake. De door de gemeente gewenste herindeling van de haven is geschrapt.
+
De Woonschepenhaven staat na 10 jaar van voorbereiding een grootschalige renovatie en herindeling te wachten, althans: dat was de bedoeling. Dat het achterstallig onderhoud in de haven na 20 jaar eindelijk wordt aangepakt is natuurlijk een prima zaak, maar van de geplande revitalisering is feitelijk geen sprake. De door de gemeente gewenste herindeling van de haven is geschrapt.
 
   
 
   
  

Versie van 16 okt 2015 om 07:49

. LAATSTE NIEUWS


De Woonschepenhaven staat na 10 jaar van voorbereiding een grootschalige renovatie en herindeling te wachten, althans: dat was de bedoeling. Dat het achterstallig onderhoud in de haven na 20 jaar eindelijk wordt aangepakt is natuurlijk een prima zaak, maar van de geplande revitalisering is feitelijk geen sprake. De door de gemeente gewenste herindeling van de haven is geschrapt.


Enkele knelpunten:

  • er zal naast de steigers slechts tot 1 meter 20 in plaats van de door de gemeenteraad vastgestelde 1 meter 40 gebaggerd worden. Probleem: moderne (nieuwe) woonboten hebben vaak een diepgang van 1.40 of meer.
  • met de revitalisering had de Woonschepenhaven volgens het raadsvoorstel 30 jaar vooruit moeten kunnen: nu worden garanties voor 20 jaar gegeven en het is maar zeer de vraag of zelfs dat kan worden waargemaakt met de lapmiddelen (“om boten heen baggeren”) die werden genoemd door de aannemer tijdens de bewonersbijeenkomst. Het zijn bepaald niet de "innovatieve werkmethoden" die zijn genoemd in het raadsvoorstel van 2013.
  • De gemeente zal gedurende de uitvoering niet voor de bewoners aanspreekbaar zijn: de aannemer is volledig verantwoordelijk voor informatie, communicatie en individuele afspraken met de bewoners. Er zal door de aannemer per bewoner bekeken worden wat en hoe er gerevitaliseerd wordt. Dit is vragen om willekeur en individuele dealtjes, waarbij de ene bewoner mondiger is dan de ander. Dit leidt tot onrust en onvrede in de haven.
  • De aannemer heeft dit project voor een vast bedrag aangenomen. Het gaat echter veel langer duren dan gepland. Indien de aannemer hierdoor een financiële tegenvaller heeft, hoe wordt dan voorkomen dat dit ten koste gaat van de kwaliteit van de uitvoering en een gelijkwaardige behandeling van alle bewoners ?
  • De waterleiding tussen de watermeter op de wal en de eindgebruiker op de steiger (tot 100 meter) is een kunststofleiding die los op de bodem van de haven wordt gelegd. Dit is een absurde oplossing. Een waterleiding hoort vast bevestigd, geboord of ingegraven te zijn. Hiervoor bestaan duidelijke voorschriften. Protesten van de bewoners worden door de aannemer genegeerd. Op steiger 3 is de waterleiding inmiddels op deze manier aangelegd. Deze waterleiding is reeds verschillende keren boven water getrokken, zelfs door hengelaars. Dit systeem is amateuristisch, onhygiënisch, uiterst kwetsbaar en gevoelig voor vandalisme. Verschillende bewoners eisen een herstel van de oude situatie waarbij de watermeter direct bij het schip (de eindgebruiker) wordt geplaatst. Het Waterbedrijf is dan verantwoordelijk tot aan de voordeur zoals bij alle andere woonboten in Groningen met een vaste ligplaats.


De belangrijkste informatie op een rij:


De Woonschepenhaven heeft een eigen wijkorganisatie: Vereniging Woonschepenhaven Groningen (VWG)

De VWG nieuwsbrieven zijn hier te vinden.

Beschikbare onderzoeksrapporten en berekeningen