Woonschepenhaven: revitaliseringsplan: verschil tussen versies

Uit Woonschepen Comite Groningen
Ga naar: navigatie, zoeken
Regel 1: Regel 1:
De Woonschepenhaven staat na 10 jaar van voorbereiding een grootschalige renovatie en herindeling te wachten, althans: dat was de bedoeling. Dat de haven na 20 jaar eindelijk wordt opgeknapt is natuurlijk een prima zaak, maar van de geplande revitalisering is feitelijke geen sprake.
+
De Woonschepenhaven staat na 10 jaar van voorbereiding een grootschalige renovatie en herindeling te wachten, althans: dat was de bedoeling. Dat de haven na 20 jaar eindelijk wordt opgeknapt is natuurlijk een prima zaak, maar van de geplande revitalisering is feitelijk geen sprake.
 
   
 
   
 
De gemeentelijke bewonersbijeenkomst voor de Woonschepenhaven op 26 november 2014 heeft aangetoond dat de revitalisering dreigt te verworden tot een oplapbeurt. Zo is van het taakstellende budget van 4,5 miljoen nog maar 3 miljoen beschikbaar voor de eigenlijke werkzaamheden.
 
De gemeentelijke bewonersbijeenkomst voor de Woonschepenhaven op 26 november 2014 heeft aangetoond dat de revitalisering dreigt te verworden tot een oplapbeurt. Zo is van het taakstellende budget van 4,5 miljoen nog maar 3 miljoen beschikbaar voor de eigenlijke werkzaamheden.
  
Maar misschien het meest opvallend tijdens deze bewonersbijeenkomst: na meer dan 10 jaar van voorbereiding is er nog steeds geen plan van aanpak. Niet van de gemeente en niet van de aannemer. Het is dus de vraag wat er precies is aanbesteed en wat de (bijgestelde) kostenraming is geweest van het inmiddels drastisch gesnoeide revitaliseringsplan. Zo is de door de gemeente gewenste herindeling van de haven mislukt en dus geschrapt. Wat er met de hierdoor vrijgekomen financiële middelen is gebeurd blijft onbekend.  
+
Maar misschien het meest opvallend tijdens deze bewonersbijeenkomst is dat er na meer dan 10 jaar van voorbereiding nog steeds geen plan van aanpak is. Niet van de gemeente en niet van de aannemer. Het is dus de vraag wat er precies is aanbesteed en wat de (bijgestelde) kostenraming is geweest van het inmiddels drastisch gesnoeide revitaliseringsplan. Zo is de door de gemeente gewenste herindeling van de haven mislukt en dus geschrapt. Wat er met de hierdoor vrijgekomen financiële middelen is gebeurd blijft onbekend.  
  
 
Het revitaliseringskrediet blijkt in ieder geval anders besteed te zijn dan door de gemeenteraad bij de kredietaanvraag in 2011 is vastgesteld.
 
Het revitaliseringskrediet blijkt in ieder geval anders besteed te zijn dan door de gemeenteraad bij de kredietaanvraag in 2011 is vastgesteld.

Versie van 5 feb 2015 om 09:27

De Woonschepenhaven staat na 10 jaar van voorbereiding een grootschalige renovatie en herindeling te wachten, althans: dat was de bedoeling. Dat de haven na 20 jaar eindelijk wordt opgeknapt is natuurlijk een prima zaak, maar van de geplande revitalisering is feitelijk geen sprake.

De gemeentelijke bewonersbijeenkomst voor de Woonschepenhaven op 26 november 2014 heeft aangetoond dat de revitalisering dreigt te verworden tot een oplapbeurt. Zo is van het taakstellende budget van 4,5 miljoen nog maar 3 miljoen beschikbaar voor de eigenlijke werkzaamheden.

Maar misschien het meest opvallend tijdens deze bewonersbijeenkomst is dat er na meer dan 10 jaar van voorbereiding nog steeds geen plan van aanpak is. Niet van de gemeente en niet van de aannemer. Het is dus de vraag wat er precies is aanbesteed en wat de (bijgestelde) kostenraming is geweest van het inmiddels drastisch gesnoeide revitaliseringsplan. Zo is de door de gemeente gewenste herindeling van de haven mislukt en dus geschrapt. Wat er met de hierdoor vrijgekomen financiële middelen is gebeurd blijft onbekend.

Het revitaliseringskrediet blijkt in ieder geval anders besteed te zijn dan door de gemeenteraad bij de kredietaanvraag in 2011 is vastgesteld. De rioleringswerkzaamheden zouden expliciet niet uit het revitaliseringskrediet gefinancierd worden maar uit het project “Afvalwatersanering Woonschepen” (2010, gemeentelijk rioleringsfonds). Nu blijken deze werkzaamheden opgenomen te zijn in de aanbesteding van 3 miljoen euro en gaan dus toch ten koste van het revitaliseringskrediet.


Enkele knelpunten:

  • er zal naast de steigers slechts tot 1 meter 20 in plaats van de door de gemeenteraad vastgestelde 1 meter 40 gebaggerd worden. Probleem: moderne (nieuwe) woonboten hebben vaak een diepgang van 1.40 of meer.
  • de projectleider van de gemeente zal gedurende de uitvoering niet aanspreekbaar zijn voor de bewoners: de aannemer is volledig verantwoordelijk voor informatie, communicatie, individuele afspraken en onderhandelingen met de bewoners. Er zal door de aannemer per bewoner bekeken worden wat en hoe er gerevitaliseerd wordt.
  • met de revitalisering had de Woonschepenhaven volgens het raadsvoorstel 30 jaar vooruit moeten kunnen: nu worden garanties voor 20 jaar gegeven en het is maar zeer de vraag of zelfs dat kan worden waargemaakt met de lapmiddelen (“om boten heen baggeren”) die werden genoemd door de aannemer tijdens de bewonersbijeenkomst. Het zijn bepaald niet de "innovatieve werkmethoden" die zijn genoemd in het raadsvoorstel van 2013.


De belangrijkste informatie op een rij:


De Woonschepenhaven heeft een eigen wijkorganisatie: Vereniging Woonschepenhaven Groningen (VWG).

De VWG nieuwsbrieven zijn hier te vinden.

Beschikbare onderzoeksrapporten en berekeningen