Woonschepenhaven: revitaliseringsplan: verschil tussen versies

Uit Woonschepen Comite Groningen
Ga naar: navigatie, zoeken
Regel 5: Regel 5:
 
De gemeentelijke bewonersbijeenkomst voor de Woonschepenhaven op 26 november 2014 heeft echter aangetoond dat de revitalisering dreigt te verworden tot een oplapbeurtje: pappen en nathouden.  
 
De gemeentelijke bewonersbijeenkomst voor de Woonschepenhaven op 26 november 2014 heeft echter aangetoond dat de revitalisering dreigt te verworden tot een oplapbeurtje: pappen en nathouden.  
  
Misschien het meest opvallend: na meer dan 10 jaar van voorbereiding is er nog steeds geen plan van aanpak. Niet van de gemeente en niet van de aannemer. Het is dus de vraag wat er precies is aanbesteed en wat de (bijgestelde) kostenraming is geweest van het inmiddels drastisch gesnoeide revitaliseringsplan waarvoor de gemeenteraad in 2013 een krediet van 4,5 miljoen beschikbaar heeft gesteld.  
+
Misschien het meest opvallend: na meer dan 10 jaar van voorbereiding is er nog steeds geen plan van aanpak. Niet van de gemeente en niet van de aannemer. Het is dus de vraag wat er precies is aanbesteed en wat de (bijgestelde) kostenraming is geweest van het inmiddels drastisch gesnoeide revitaliseringsplan.  
  
 
Het revitaliseringskrediet blijkt anders besteed dan door de gemeenteraad is vastgesteld.
 
Het revitaliseringskrediet blijkt anders besteed dan door de gemeenteraad is vastgesteld.

Versie van 12 jan 2015 om 23:43

De Woonschepenhaven staat na 10 jaar van voorbereiding een grootschalige renovatie en reorganisatie te wachten, althans: dat was de bedoeling.

Van het taakstellende budget van 4,5 miljoen blijkt slechts 3 miljoen euro beschikbaar voor de eigenlijke werkzaamheden.

De gemeentelijke bewonersbijeenkomst voor de Woonschepenhaven op 26 november 2014 heeft echter aangetoond dat de revitalisering dreigt te verworden tot een oplapbeurtje: pappen en nathouden.

Misschien het meest opvallend: na meer dan 10 jaar van voorbereiding is er nog steeds geen plan van aanpak. Niet van de gemeente en niet van de aannemer. Het is dus de vraag wat er precies is aanbesteed en wat de (bijgestelde) kostenraming is geweest van het inmiddels drastisch gesnoeide revitaliseringsplan.

Het revitaliseringskrediet blijkt anders besteed dan door de gemeenteraad is vastgesteld. De rioleringswerkzaamheden die uit het project “Afvalwatersanering Woonschepen” betaald zouden worden, zijn nu met het revitaliseringskrediet gefinancierd.


Enkele knelpunten:

  • er zal naast de steigers slechts tot 1.20 meter in plaats van de eerder toegezegde 1.40 meter gebaggerd worden omdat de steigers niet meer stabiel genoeg schijnen te zijn. Probleem: moderne (nieuwe) woonboten hebben vaak een diepgang van 1.40 of meer.
  • de nutsvoorzieningen worden niet aangelegd zoals gewenst wordt door de bewoners.
  • de projectleider van de gemeente zal gedurende de uitvoering niet aanspreekbaar zijn: de aannemer is volledig verantwoordelijk voor informatie, communicatie en individuele afspraken en onderhandelingen met de bewoners. Er zal per bewoner bekeken worden wat en hoe er gerevitaliseerd wordt.
  • met de revitalisering had de Woonschepenhaven volgens het raadsvoorstel 30 jaar vooruit moeten kunnen: nu worden garanties voor 20 jaar gegeven en het is maar zeer de vraag of zelfs dat kan worden waargemaakt met de lapmiddelen (“om boten heen baggeren”) die werden genoemd door de aannemer tijdens de bewonersbijeenkomst.


De Woonschepenhaven heeft een eigen belangenorganisatie: Vereniging Woonschepenhaven Groningen (VWG).


De belangrijkste informatie op een rij:


De VWG nieuwsbrieven zijn hier te vinden

Beschikbare onderzoeksrapporten en berekeningen