Vragen WCG aan de gemeente over de gevolgen en toepassing van de nieuwe woonbotenwet

Uit Woonschepen Comite Groningen
Versie door DirkVanDriel (Overleg | bijdragen) op 21 jul 2019 om 07:33 (Nieuwe pagina aangemaakt met '23 juni 2019 Naar aanleiding van het overleg van WCG met de gemeente op 5 juni jongstleden over de gevolgen van de nieuwe woonbotenwet en de wijze waarop de gemee...')

(wijz) ← Oudere versie | Huidige versie (wijz) | Nieuwere versie → (wijz)
Ga naar: navigatie, zoeken

23 juni 2019


Naar aanleiding van het overleg van WCG met de gemeente op 5 juni jongstleden over de gevolgen van de nieuwe woonbotenwet en de wijze waarop de gemeente het voorbereidingsbesluit hanteert heeft het WCG nog een paar aanvullende schriftelijke vragen gesteld, voornamelijk over bestaande drijvende bouwwerken.

  • Welke vergunningsaanvragen worden momenteel aangehouden en wat betekent "aanhouden" in dit verband ? En hoelang kan een aanvraag aangehouden worden ?
  • Worden er momenteel aanvragen aangehouden vanwege de welstandsnota (in voorbereiding) ?
  • Hoe wordt er op dit moment omgegaan met een aanvraag voor vervanging van een authentiek schip door een woonark ? Wordt zo'n aanvraag aangehouden of afgewezen ? Is er dan sprake van een voor beroep vatbaar besluit ?
  • Welke vergunningsaanvragen worden momenteel afgewezen en op grond waarvan ?
  • Welke vergunningsaanvragen worden momenteel gehonoreerd en op grond waarvan ?
  • Welke nieuwe vergunning of vergunningen worden momenteel verstrekt bij overdracht van een woonboot met een ligplaatsvergunning ?
  • Worden bij verplaatsing van een bestaande woonboot (naar een nieuwe locatie) zowel een omgevingsvergunning voor verplaatsing van een bouwwerk als een nieuwe ligplaatsvergunning verstrekt en ter inzage gelegd? Hoeveel bedragen dan de leges ?
  • Moet bij een verbouwing van een bestaande woonboot waarbij het uiterlijk gewijzigd wordt een omgevingsvergunning aangevraagd worden en niet meer zoals vroeger een nieuwe ligplaatsvergunning ?
  • Wordt die verbouwing getoetst aan de welstandsnota in voorbereiding of aangehouden met het oog op de nog vast te stellen welstandsnota ?
  • Hoeft voor een inwendige verbouwing van een bestaande woonboot geen omgevingsvergunning aangevraagd te worden en wordt niet getoetst aan het bouwbesluit ?
  • Wordt het opnieuw opbouwen van een bestaand casco als nieuwbouw beschouwd die aan het bouwbesluit wordt getoetst ?
  • Waar ligt de grens tussen verbouw en nieuwbouw ?


Verder zijn er onlangs een drietal vergunningsaanvragen bekend gemaakt

https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2019-92944.html Dit betreft het treurige geval van een keurige woonboot in perfecte staat waar door de eer-vorige eigenaar een bak om het casco is geplaatst en de derde eigenaar daardoor na 10 jaar geen vergunning meer kreeg. Gelukkig is hij mede dankzij mijn inspanning afdoende schadeloos gesteld maar feit blijft dat één van de kwalitatief betere woonboten in de Diepenring nu gesloopt is. Wellicht was een aanbieding aan een eigenaar van een zeer slechte woonboot een betere optie geweest. In het nu gesloopte scheepje is de laatste jaren enorm geïnvesteerd, kapitaalvernietiging ? Vele betrokkenen spreken er schande van en begrijpen deze kwestie niet.

https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2019-126283.html Een omgevingsvergunning voor de verbouwing van een bestaande woonboot. Lijkt me in orde als het gaat om een uiterlijke wijziging. Geen nieuwe ligplaatsvergunning meer voor dit soort wijzigingen ?

https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2019-132565.html Dit is een interessante. Omgevingsvergunning voor het verplaatsen van een bestaande woonboot lijkt me in orde. Maar hoe zit het met de nieuwe ligplaatsvergunning ? Ook die moet verleend en gepubliceerd worden lijkt me.

Het zou fijn zijn als jullie deze vragen nog voor het zomerreces zouden kunnen beantwoorden. We willen er graag over publiceren omdat er nogal wat vragen bij ons binnenkomen. Nog beter zou zijn als de gemeente de waterbewoners en geïnteresseerden zelf beter zou informeren over de huidige stand van zaken zodat vervelende misverstanden voorkomen kunnen worden.