Streep door mal plan, nieuwe Kattenbrug wordt toch een vaste brug

Uit Woonschepen Comite Groningen
Ga naar: navigatie, zoeken

Soms worden een plan tegengehouden als de gekkigheid ervan maar goed wordt uitgelegd. Het WCG heeft daar in deze kwestie een belangrijke rol in gespeeld. Het WCG is per definitie voor beweegbare bruggen, maar in dit geval kan minstens een miljoen euro in het kader van de Watervisie toch echt beter besteed worden, bijvoorbeeld voor het aanleggen van vervangende ligplaatsen. Nog los van het feit dat de woonbootbewoners van de Diepenring niet zitten te wachten op een "staande mastroute" die bij de Ebbingebrug strandt.

Het WCG heeft de meeste raadsleden even kort benaderd met deze email (met de nodige respons tot gevolg):

"De brug is in het huidige ontwerp uitermate kostbaar, de bascule-kelder, het draaimechanisme, alles wordt nu al gebouwd [(ontwerp)]. Alleen de slagbomen en de aandrijving ontbreken nog. Dit kost miljoenen meer dan een eenvoudige vaste brug. Miljoenen die in het kader van de Watervisie veel beter besteed kunnen worden. Daarnaast is de geluidsbelasting door een stalen beweegbare brug doorgaans vele malen hoger dan die van een eenvoudig betonnen exemplaar. Het lijkt me niet meer dan redelijk dat het college met een objectieve prijsvergelijking komt.

Het gaat om een brug waar elke paar minuten een bus over heen moet kunnen en dat laat zich slecht rijmen met een "staande mastroute" waarover verkeerswethouder De Rook het had tijdens de commissievergadering. Die route eindigt bij café de Toeter, daar zullen de schepen dan moeten keren. Bizar. Daar is geen ruimte voor. Of gaan we op termijn ook de Boteringeboog beweegbaar maken :) ?

No regret-beleid ? Integendeel: spijt van weggegooide miljoenen die veel beter besteed hadden kunnen worden."