Riool: verschil tussen versies

Uit Woonschepen Comite Groningen
Ga naar: navigatie, zoeken
Regel 34: Regel 34:
  
 
Begin december 2011 is er het concept 'Beleidsnotitie Afvalwater Noorderhaven' op tafel gekomen. Vanuit het standpunt van het WCG is het een enigzins teleurstellende notitie.
 
Begin december 2011 is er het concept 'Beleidsnotitie Afvalwater Noorderhaven' op tafel gekomen. Vanuit het standpunt van het WCG is het een enigzins teleurstellende notitie.
 +
Samenvattend:
 
* er wordt pas begonnen met de sanering in 2013.  
 
* er wordt pas begonnen met de sanering in 2013.  
 
* Rioolsanering is gekoppeld aan het beleidsnotitie 'Wonen op het Water voor de Diepenring en Noorderhaven'
 
* Rioolsanering is gekoppeld aan het beleidsnotitie 'Wonen op het Water voor de Diepenring en Noorderhaven'
Regel 39: Regel 40:
 
* een IBA wordt als '2e rangs oplossing' gezien en alleen geaccepteerd indien de voorkeurs oplossing niet te realiseren valt
 
* een IBA wordt als '2e rangs oplossing' gezien en alleen geaccepteerd indien de voorkeurs oplossing niet te realiseren valt
 
* het realiseren van een IBA mag alleen als 'zelfwerkzaamheid'.  Dit betekend een maximum budget van 6000,-- ex BTW. (tijdens fase 2 aantoonbaar te weinig)
 
* het realiseren van een IBA mag alleen als 'zelfwerkzaamheid'.  Dit betekend een maximum budget van 6000,-- ex BTW. (tijdens fase 2 aantoonbaar te weinig)
* rioolsanering Noorderhaven wordt niet gelijk behandeld tenopzichte van saneringen in eerdere fases
+
* rioolsanering Noorderhaven wordt niet gelijk behandeld ten opzichte van saneringen in eerdere fases
  
Vanuit '''politiek en bewoners''' is aangegeven dat een koppeling met andere projecten '''NIET''' op prijs wordt gesteld. Er is aangetoond dat rioolsanering een procedureel en technisch een lastig en delicaat proces is. Dit koppelen aan andere projecten maakt het alleen maar lastiger.
 
  
Vanuit '''politiek en bewoners''' is aangegeven dat er op '''zo kort mogelijke termijn''' begonnen moet worden met de sanering. Koppeling aan andere projecten, en derhalve uitstel tot 2013/14, is niet in het belang van de bewoners en de waterkwaliteit.  
+
Er wordt gesteld dat '...''De aanbieding van de gemeente richting de woonschipeigenaren in de Noorderhaven is afgestemd op de aanbieding die is gedaan aan de woonschipeigenaren met ligplaats''...'. Echter, IBA systemen vielen in fase 2 onder het het project uit te voeren door de de gemeente. Nu worden zij hier buiten gehaald, met een (te laag) budget plafond.
  
Er wordt gesteld dat '...''De aanbieding van de gemeente richting de woonschipeigenaren in de Noorderhaven is afgestemd op de aanbieding die is gedaan aan de woonschipeigenaren met ligplaats''...'.  
+
Er wordt gesteld dat '.... efficiëntievoordelen [kunnen] worden behaald als de afvalwatervoorziening tegelijkertijd met de overige wijzigingen in de haven worden gerealiseerd ...'. Echter, de eerdere fase hebben aangetoond dat een sanerings project al complex genoeg is van zichelf. Koppeling aan andere projecten maakt het niet simpeler.
  
Echter, IBA systemen vielen in fase 2 onder het het project uit te voeren door de de gemeente. Nu worden zij hier buiten gehaald, met een (te laag) budget plafond.
+
Er wordt gesteld dat '... ''Deze verzamelinstallaties dekken de volledige haven en zijn bedoeld voor de schepen die voor langere tijd in de haven liggen, maar ook voor de schepen die de haven voor een korte tijd aandoen.'' ... '. Echter, dit is in tegenspraak met de 'kostenoverweging' die de aanleiding is om de sanering aan andere projecten te koppelen.  
  
Er wordt gesteld dat '.... efficiëntievoordelen [kunnen] worden behaald als de afvalwatervoorziening tegelijkertijd met de overige wijzigingen in de haven worden gerealiseerd ...'.  
+
Er wordt gesteld dat '... ''Daarnaast hebben deze voorzieningen op de wal het voordeel dat de investeringskosten laag zijn voor de installaties op schepen die na het project in de haven gaan liggen. Dit is een belangrijke voorwaarde van het WCG.''...'.  Lage investeringskosten voor eventuele nieuwe bewoners hebben wij inderdaad aangegeven alszijnde belangrijk. Echter, nog belangrijker is: snelle aanvang, gebruikersvriendelijkheid voor de bewoner. Aanvang in 2013 en regelmatig en frequent leegzuigen van vuilwatertanks is daar geen onderdeel van.
  
Echter, de eerdere fase hebben aangetoond dat een sanerings project al complex genoeg is van zichelf. Koppeling aan andere projecten maakt het niet simpeler.
+
Vanuit '''politiek en bewoners''' is aangegeven dat een koppeling met andere projecten '''NIET''' op prijs wordt gesteld. Er is aangetoond dat rioolsanering een procedureel en technisch een lastig en delicaat proces is. Dit koppelen aan andere projecten maakt het alleen maar lastiger.
 
 
Er wordt gesteld dat '... ''Deze verzamelinstallaties dekken de volledige haven en zijn bedoeld voor de schepen die voor langere tijd in de haven liggen, maar ook voor de schepen die de haven voor een korte tijd aandoen.'' ... '
 
 
 
Echter, dit is in tegenspraak met de 'kostenoverweging' die de aanleiding is om de sanering aan andere projecten te koppelen.  
 
  
Er wordt gesteld dat '... ''Daarnaast hebben deze voorzieningen op de wal het voordeel dat de investeringskosten laag zijn voor de installaties op schepen die na het project in de haven gaan liggen. Dit is een belangrijke voorwaarde van het WCG.''...'.  
+
Vanuit '''politiek en bewoners''' is aangegeven dat er op '''zo kort mogelijke termijn''' begonnen moet worden met de sanering. Koppeling aan andere projecten, en derhalve uitstel tot 2013/14, is niet in het belang van de bewoners en de waterkwaliteit.
  
Lage investeringskosten voor eventuele nieuwe bewoners hebben wij inderdaad aangegeven alszijnde belangrijk. Echter, nog belangrijker is: snelle aanvang, gebruikersvriendelijkheid voor de bewoner. Aanvang in 2013 en regelmatig en frequent leegzuigen van vuilwatertanks is daar geen onderdeel van.
 
  
  

Versie van 13 dec 2011 om 14:03

Direct contact

  • Gert-Jan Braas (bestuur) wunderliebe@gmail.com
  • Klaas Koetje (bestuur) klaaskoetje@gmail.com


Historie

Voor het saneren van de rioolaansluingen aan boord van schepen zijn 3 projecten actief geweest.

  • pilot: ???? +/- 5 schepen hebben verschillende installaties (IBA's) als proef geinstalleerd.
  • fase 1: 2009 +/- 50 arken zijn dmv rioolpompen op een persleiding aangesloten
  • fase 2: 2009 - 2011 +/- 350 arken/schepen zijn dmv rioolpompen op een persleiding aangesloten. Enkele schepen hebben een IBA ontvangen.

Zie ook Riool 2009 - 12/2011


Lopende projecten

Halverwege 2011 is fase 2 van de rioolsanering afgesloten en de garantie periode in gegaan. Er zijn nog een aantal watervakken waar de sanering nog niet is begonnen danwel afgerond.

Noorderhaven

Halverwege 2011 is er een start overleg geweest waaraan deelgenomen is door de gemeente, het WCG en Oranjewoud. Bij dit overleg hebben de verschillende partijen aangegeven hoe zij de sanering van de Noorderhaven graag vormgegeven wilden zien. Op dat moment lag er al een start notitie van ORanje woud op tafel met een opsomming van verschillende methode's. Het WCG heeft bij dit overleg wedeom sterk gemaakt voor het opnemen van alternatieve riool technieken zoals IBA en droogtoilet. Ook is aangegeven dat iedere oplossing waarbij de bewoner elke week een tank leeg moet zuigen, op uitvoerings problemen gaat stuiten. Ook is aangegeven dat bij iedere oplossing waarbij een vuilwatertank opgenomen is, voorzien moet zijn van een overloop beveiliging.

Vlot na dit start overleg, heeft het WCG een voorlichtings bijeenkomst gehouden voor de bewoners van de Noorderhaven. Hierin is vooral naar voren gekomen dat de bewoners tempo willen zien. Vanuit de bewoners wordt dan ook aangedrongen op een snelle inventarisatie van de mogelijkheden op de schepen en de wensen van de bewoners. Vanuit de politiek (Frank de Vries, PvdA) is de wenselijkheid van enig tempo tevens onderstreept.

Begin december 2011 is er het concept 'Beleidsnotitie Afvalwater Noorderhaven' op tafel gekomen. Vanuit het standpunt van het WCG is het een enigzins teleurstellende notitie. Samenvattend:

  • er wordt pas begonnen met de sanering in 2013.
  • Rioolsanering is gekoppeld aan het beleidsnotitie 'Wonen op het Water voor de Diepenring en Noorderhaven'
  • bij de voorkeur oplossing (vuilwatertank met afzuig installatie op de wal) wordt niet gerept over overloop beveiliging.
  • een IBA wordt als '2e rangs oplossing' gezien en alleen geaccepteerd indien de voorkeurs oplossing niet te realiseren valt
  • het realiseren van een IBA mag alleen als 'zelfwerkzaamheid'. Dit betekend een maximum budget van 6000,-- ex BTW. (tijdens fase 2 aantoonbaar te weinig)
  • rioolsanering Noorderhaven wordt niet gelijk behandeld ten opzichte van saneringen in eerdere fases


Er wordt gesteld dat '...De aanbieding van de gemeente richting de woonschipeigenaren in de Noorderhaven is afgestemd op de aanbieding die is gedaan aan de woonschipeigenaren met ligplaats...'. Echter, IBA systemen vielen in fase 2 onder het het project uit te voeren door de de gemeente. Nu worden zij hier buiten gehaald, met een (te laag) budget plafond.

Er wordt gesteld dat '.... efficiëntievoordelen [kunnen] worden behaald als de afvalwatervoorziening tegelijkertijd met de overige wijzigingen in de haven worden gerealiseerd ...'. Echter, de eerdere fase hebben aangetoond dat een sanerings project al complex genoeg is van zichelf. Koppeling aan andere projecten maakt het niet simpeler.

Er wordt gesteld dat '... Deze verzamelinstallaties dekken de volledige haven en zijn bedoeld voor de schepen die voor langere tijd in de haven liggen, maar ook voor de schepen die de haven voor een korte tijd aandoen. ... '. Echter, dit is in tegenspraak met de 'kostenoverweging' die de aanleiding is om de sanering aan andere projecten te koppelen.

Er wordt gesteld dat '... Daarnaast hebben deze voorzieningen op de wal het voordeel dat de investeringskosten laag zijn voor de installaties op schepen die na het project in de haven gaan liggen. Dit is een belangrijke voorwaarde van het WCG....'. Lage investeringskosten voor eventuele nieuwe bewoners hebben wij inderdaad aangegeven alszijnde belangrijk. Echter, nog belangrijker is: snelle aanvang, gebruikersvriendelijkheid voor de bewoner. Aanvang in 2013 en regelmatig en frequent leegzuigen van vuilwatertanks is daar geen onderdeel van.

Vanuit politiek en bewoners is aangegeven dat een koppeling met andere projecten NIET op prijs wordt gesteld. Er is aangetoond dat rioolsanering een procedureel en technisch een lastig en delicaat proces is. Dit koppelen aan andere projecten maakt het alleen maar lastiger.

Vanuit politiek en bewoners is aangegeven dat er op zo kort mogelijke termijn begonnen moet worden met de sanering. Koppeling aan andere projecten, en derhalve uitstel tot 2013/14, is niet in het belang van de bewoners en de waterkwaliteit.



Hoornse diepje

Het Hoornse diepje, een parallel watertje van het Willemskanaal ter hoogte van het Hamshire Hotel, is in 2011 juridisch overgedragen aan de gemeente Groningen. Dat betekend dat ook de daar liggende schepen en arken onder de voorwaarden van de eerdere uitgevoerde rioolsanering aangesloten dienen te worden aan het riool.

Woonschepen haven

De arken in de woonschpenhaven zijn reeds voorzien van riool installaties. Het aansluiten ervan op het rioolstelsel is echter nog niet afgerond. Dat gaat pas plaatvinden als de vlonders een opknapbeurt hebben gehad en er noodzakelijk onderhoud op de haven is uitgevoerd.