Gemeente ziet positieve ontwikkelingen in Noorderhaven, WCG heeft vooral bedenkingen: verschil tussen versies

Uit Woonschepen Comite Groningen
Ga naar: navigatie, zoeken
Regel 6: Regel 6:
  
 
Het college stelt verder: ''"52 van de 63 schepen voldoen volledig of grotendeels aan de gestelde eisen. 27 schepen voldoen volledig aan de gestelde eisen; 18 schepen voldoen in hoge mate aan de eisen. Op het onderdeel “varend zijn” zal bij eigenaarswissel specifiek aandacht worden besteed om te bepalen of het schip aan deze eis voldoet; 7 schepen hebben een nieuwe eigenaar gekregen en voldoen inmiddels aan de gestelde eis van bewoning. (...) Daarnaast voldoen er 10 schepen niet aan de authenticiteitseis voor schepen zoals bepaald in artikel 1 VOV 2006. Voor deze schepen wordt er een nieuw persoons- en schipgebonden gedoogbesluit afgegeven. Dit doen we vanwege de gegroeide historie waarbij in het verleden wel toestemming is gegeven en in enkele gevallen vanwege de sociale omstandigheden van de bewoners. Met het gedoogbesluit voor deze groep wordt voldaan aan de door de raad gewenste menselijke maat. In deze beschikking geven we aan dat de bewoner met het schip in de haven mag blijven liggen zolang er sprake is van eigendom en bewoning door de huidige bewoner. Mocht er een verandering
 
Het college stelt verder: ''"52 van de 63 schepen voldoen volledig of grotendeels aan de gestelde eisen. 27 schepen voldoen volledig aan de gestelde eisen; 18 schepen voldoen in hoge mate aan de eisen. Op het onderdeel “varend zijn” zal bij eigenaarswissel specifiek aandacht worden besteed om te bepalen of het schip aan deze eis voldoet; 7 schepen hebben een nieuwe eigenaar gekregen en voldoen inmiddels aan de gestelde eis van bewoning. (...) Daarnaast voldoen er 10 schepen niet aan de authenticiteitseis voor schepen zoals bepaald in artikel 1 VOV 2006. Voor deze schepen wordt er een nieuw persoons- en schipgebonden gedoogbesluit afgegeven. Dit doen we vanwege de gegroeide historie waarbij in het verleden wel toestemming is gegeven en in enkele gevallen vanwege de sociale omstandigheden van de bewoners. Met het gedoogbesluit voor deze groep wordt voldaan aan de door de raad gewenste menselijke maat. In deze beschikking geven we aan dat de bewoner met het schip in de haven mag blijven liggen zolang er sprake is van eigendom en bewoning door de huidige bewoner. Mocht er een verandering
zijn in de eigendomssituatie dan zal het schip de haven alsnog moeten verlaten wanneer niet aan de gestelde eisen wordt voldaan. (...) Van de 11 schepen die niet voldoen aan de gestelde eisen is er één schip met veel achterstallig onderhoud waarbij de veiligheid en bewoning in het geding is. Bij dit schip gaat de directie Stadstoezicht actief handhaven." ''
+
zijn in de eigendomssituatie dan zal het schip de haven alsnog moeten verlaten wanneer niet aan de gestelde eisen wordt voldaan. (...) Van de 11 schepen die niet voldoen aan de gestelde eisen is er één schip met veel achterstallig onderhoud waarbij de veiligheid en bewoning in het geding is. Bij dit schip gaat de directie Stadstoezicht actief handhaven."''

Versie van 16 nov 2019 om 22:24

Op 13 november heeft het college van b&w deze voortgangsreportage voor het handhavingstraject van de Noorderhaven naar de gemeenteraad gestuurd.

Het college blijkt positief gestemd: "In het algemeen kan er gesteld worden dat de Noorderhaven in de afgelopen twee jaar een kwaliteitsslag heeft doorgemaakt. Vanuit de gemeente hebben we verscherpte aandacht gegeven aan de kwaliteit van de Noorderhaven. Met de komst van nieuwe eigenaren is de kwaliteit van de schepen toegenomen."

Een bijzondere bewering die niet door het WCG herkend wordt.

Het college stelt verder: "52 van de 63 schepen voldoen volledig of grotendeels aan de gestelde eisen. 27 schepen voldoen volledig aan de gestelde eisen; 18 schepen voldoen in hoge mate aan de eisen. Op het onderdeel “varend zijn” zal bij eigenaarswissel specifiek aandacht worden besteed om te bepalen of het schip aan deze eis voldoet; 7 schepen hebben een nieuwe eigenaar gekregen en voldoen inmiddels aan de gestelde eis van bewoning. (...) Daarnaast voldoen er 10 schepen niet aan de authenticiteitseis voor schepen zoals bepaald in artikel 1 VOV 2006. Voor deze schepen wordt er een nieuw persoons- en schipgebonden gedoogbesluit afgegeven. Dit doen we vanwege de gegroeide historie waarbij in het verleden wel toestemming is gegeven en in enkele gevallen vanwege de sociale omstandigheden van de bewoners. Met het gedoogbesluit voor deze groep wordt voldaan aan de door de raad gewenste menselijke maat. In deze beschikking geven we aan dat de bewoner met het schip in de haven mag blijven liggen zolang er sprake is van eigendom en bewoning door de huidige bewoner. Mocht er een verandering zijn in de eigendomssituatie dan zal het schip de haven alsnog moeten verlaten wanneer niet aan de gestelde eisen wordt voldaan. (...) Van de 11 schepen die niet voldoen aan de gestelde eisen is er één schip met veel achterstallig onderhoud waarbij de veiligheid en bewoning in het geding is. Bij dit schip gaat de directie Stadstoezicht actief handhaven."