Aantal vaste ligplaatsen in de gemeente Groningen: verschil tussen versies
Regel 2: | Regel 2: | ||
In maart 2010 is een totaal aantal van 436 vaste ligplaatsen voor woonboten (verdeeld over de verschillende kanaalvakken) vastgelegd in het [http://www.woonschepencomite-groningen.nl/images/4/48/2010_Aanwijsbesluit_Ligplaatsen.pdf aanwijsbesluit ligplaatsen]. De ligplaatsen in de Noorderhaven (vrijhaven), in het Hoornse Diepje (Meerschap Paterswolde) en aan de U.T. Delfiaweg (gedoogd door de Provincie) zijn hierbij buiten beschouwing gelaten. | In maart 2010 is een totaal aantal van 436 vaste ligplaatsen voor woonboten (verdeeld over de verschillende kanaalvakken) vastgelegd in het [http://www.woonschepencomite-groningen.nl/images/4/48/2010_Aanwijsbesluit_Ligplaatsen.pdf aanwijsbesluit ligplaatsen]. De ligplaatsen in de Noorderhaven (vrijhaven), in het Hoornse Diepje (Meerschap Paterswolde) en aan de U.T. Delfiaweg (gedoogd door de Provincie) zijn hierbij buiten beschouwing gelaten. | ||
− | Er is in Groningen geen sprake van een uitsterfbeleid. Dit betekent dat het totaal aantal ligplaatsen gelijk dient te blijven: worden | + | Er is in Groningen geen sprake van een uitsterfbeleid. Dit betekent dat het totaal aantal ligplaatsen gelijk dient te blijven: worden ligplaatsen opgeheven dan dienen deze elders binnen de gemeente vervangen te worden. Sterker nog: gezien de lange wachtlijst is altijd sprake geweest van een streven om het aantal ligplaatsen uit te breiden. In 1996 en 2010 is het aantal ligplaatsen daadwerkelijk uitgebreid. In 1996 zijn 16 nieuwe ligplaatsen aangelegd in het Noord-Willemskanaal en in 2010 zijn 6 nieuwe ligplaatsen aan de U.T. Delfiaweg en nog eens 2 ligplaatsen aan het Noord-Willemskanaal gerealiseerd. Deze ligplaatsen zijn uitgegeven via de wachtlijst. |
− | Anno 2013 constateert het WCG dat | + | Anno 2013 constateert het WCG dat naar schatting 20 verdwenen vaste ligplaatsen opnieuw (eventueel elders) uitgegeven zouden moeten worden. Er zal een officiële telling plaats moeten vinden om vast te kunnen stellen hoeveel ligplaatsen er precies zijn verdwenen. Ligplaatsen die zijn aangelegd in het kader van de eerder genoemde uitbreiding van het aantal ligplaatsen dienen hierbij buiten beschouwing gelaten te worden. |
Er zijn ligplaatsen verdwenen doordat de gemeente ligplaatsen heeft opgekocht maar niet elders opnieuw heeft uitgegeven, zoals voor het afgeblazen tram-project (2012). Ook in de Woonschepenhaven is een flink aantal ligplaatsen opgekocht door de gemeente (2011-2012). | Er zijn ligplaatsen verdwenen doordat de gemeente ligplaatsen heeft opgekocht maar niet elders opnieuw heeft uitgegeven, zoals voor het afgeblazen tram-project (2012). Ook in de Woonschepenhaven is een flink aantal ligplaatsen opgekocht door de gemeente (2011-2012). |
Versie van 6 feb 2014 om 11:42
In 1999 zijn er 434 vaste ligplaatsen voor woonboten vastgesteld door de gemeenteraad. In maart 2010 is een totaal aantal van 436 vaste ligplaatsen voor woonboten (verdeeld over de verschillende kanaalvakken) vastgelegd in het aanwijsbesluit ligplaatsen. De ligplaatsen in de Noorderhaven (vrijhaven), in het Hoornse Diepje (Meerschap Paterswolde) en aan de U.T. Delfiaweg (gedoogd door de Provincie) zijn hierbij buiten beschouwing gelaten.
Er is in Groningen geen sprake van een uitsterfbeleid. Dit betekent dat het totaal aantal ligplaatsen gelijk dient te blijven: worden ligplaatsen opgeheven dan dienen deze elders binnen de gemeente vervangen te worden. Sterker nog: gezien de lange wachtlijst is altijd sprake geweest van een streven om het aantal ligplaatsen uit te breiden. In 1996 en 2010 is het aantal ligplaatsen daadwerkelijk uitgebreid. In 1996 zijn 16 nieuwe ligplaatsen aangelegd in het Noord-Willemskanaal en in 2010 zijn 6 nieuwe ligplaatsen aan de U.T. Delfiaweg en nog eens 2 ligplaatsen aan het Noord-Willemskanaal gerealiseerd. Deze ligplaatsen zijn uitgegeven via de wachtlijst.
Anno 2013 constateert het WCG dat naar schatting 20 verdwenen vaste ligplaatsen opnieuw (eventueel elders) uitgegeven zouden moeten worden. Er zal een officiële telling plaats moeten vinden om vast te kunnen stellen hoeveel ligplaatsen er precies zijn verdwenen. Ligplaatsen die zijn aangelegd in het kader van de eerder genoemde uitbreiding van het aantal ligplaatsen dienen hierbij buiten beschouwing gelaten te worden.
Er zijn ligplaatsen verdwenen doordat de gemeente ligplaatsen heeft opgekocht maar niet elders opnieuw heeft uitgegeven, zoals voor het afgeblazen tram-project (2012). Ook in de Woonschepenhaven is een flink aantal ligplaatsen opgekocht door de gemeente (2011-2012).
Met het opkopen van ligplaatsen heeft de gemeente gebroken met de goede gewoonte dat een vergunninghouder een gelijkwaardige vervangende ligplaats krijgt aangewezen indien zijn of haar ligplaats moet wijken voor een hoger belang.
Zo werden in 1994 in één overleg van WCG, gemeente en vergunninghouders drie nieuwe, vervangende ligplaatsen aangewezen en geaccepteerd om ruimte te maken voor de aan te leggen Griffebrug over het Winschoterdiep. Een zeer voordelige oplossing.