Woonboten moeten weg voor nieuwe Kattenbrug: verschil tussen versies

Uit Woonschepen Comite Groningen
Ga naar: navigatie, zoeken
 
(39 tussenliggende versies door dezelfde gebruiker niet weergegeven)
Regel 1: Regel 1:
 
20 oktober 2017
 
20 oktober 2017
 +
 
  
 +
* [https://www.woonschepencomite-groningen.nl/index.php/Streep_door_mal_plan,_nieuwe_Kattenbrug_wordt_toch_een_vaste_brug update 28 maart 2018: '''gemeenteraad laat weinig heel van Kattenbrug-plan''']
  
Het busverkeer gaat uit de binnenstad van Groningen verdwijnen. Om dat mogelijk te maken worden nieuwe busroutes ontwikkeld ten zuiden en oosten van de binnenstad. De belangrijkste nieuwe route loopt via het Zuiderdiep, het Kattendiep, over de Diepenring langs het Schuitendiep en de Turfsingel richting het Boterdiep.
+
 
Er wordt hiervoor een brede nieuwe brug aangelegd met de werknaam "Kattenbrug" in het verlengde van het Kattendiep over de Diepenring. De brug gaat circa 5,2 miljoen euro kosten en moet medio 2019 gereed zijn.  
+
Het busverkeer gaat uit de binnenstad van Groningen verdwijnen. Om dat mogelijk te maken worden nieuwe busroutes ontwikkeld, onder andere ten zuiden en oosten van de binnenstad. De belangrijkste nieuwe route loopt via het Zuiderdiep, het Kattendiep, over de Diepenring langs het Schuitendiep en de Turfsingel richting het Boterdiep.
 
+
Er wordt hiervoor een brede nieuwe brug aangelegd met de werknaam "Kattenbrug" in het verlengde van het Kattendiep over de Diepenring. De brug gaat circa 5,2 miljoen euro kosten en moet medio 2019 gereed zijn.      
De [http://www.woonschepencomite-groningen.nl/images/e/ec/2017-10-20_Bestemming_Binnenstad_Kattenbrug.pdf  eerste schetsen] zijn vandaag door het college van b&w gepresenteerd. Ze zijn gemaakt door Korth Tielens Architecten uit Amsterdam. [http://www.woonschepencomite-groningen.nl/images/9/98/2017-10-20_Kattenbrug_ontwerp_op_website_architect.pdf (meer schetsen)]
+
   
 
+
De [https://www.woonschepencomite-groningen.nl/images/e/ec/2017-10-20_Bestemming_Binnenstad_Kattenbrug.pdf  eerste schetsen] zijn vandaag door het college van b&w gepresenteerd. Ze zijn gemaakt door Korth Tielens Architecten uit Amsterdam. [https://www.woonschepencomite-groningen.nl/images/9/98/2017-10-20_Kattenbrug_ontwerp_op_website_architect.pdf (meer schetsen)]
Wat direct opvalt is dat er weer een aantal woonboten moet verdwijnen en dat ook de ruimte tussen Steentilbrug en de nieuwe brug een "verblijfsruimte" moet worden. Verkeerswethouder Paul de Rook (D66) heeft het over "verplaatsen" van woonboten in een [https://youtu.be/0RYv4a-v1Ss reportage van OOGTV].  
+
 +
Wat direct opvalt is dat er weer een aantal woonboten moet verdwijnen en dat ook de ruimte tussen Steentilbrug en de nieuwe brug een "verblijfsruimte" moet worden. Verkeerswethouder Paul de Rook (D66) heeft het over "verplaatsen" van woonboten in een [https://youtu.be/0RYv4a-v1Ss reportage van OOGTV]. Dat zal voor een aantal woonboten niet nodig zijn omdat de gemeente die eerder heeft aangekocht voor het afgeblazen tramproject. Overeenkomstig de Woon- en de Watervisie zullen op te heffen ligplaatsen elders gecompenseerd moeten worden. Het blijkt erg lastig om geschikte locaties hiervoor te vinden. (tekst gaat verder)
  
  
 
[[Bestand:Kattenbrug_1.jpg|800px]]
 
[[Bestand:Kattenbrug_1.jpg|800px]]
  
[[Bestand:Kattenbrug_2.jpg|800px]]
 
  
 +
[[Bestand:Kattenbrug_3.jpg|800px]]
  
Wat verder opvalt is dat een beweegbare brug gesuggereerd wordt en dat er schepen zullen zeilen. Alweer zo'n bizar smulplaatje om de Stadjers voor de gek te houden. De meerkosten voor zo'n brede beweegbare brug zijn enorm. De vaarroute is bovendien bij aanvang geblokkeerd door de lage Steentilbrug, een betonnen tunnel waar net een flinke sloep doorheen kan. Verderop bieden de Ebbingebrug, Boteringebrug en Kijk in 't Jatbrug slechts een doorvaart voor bootjes met een maximale hoogte van ongeveer 2 meter 70. En: met het zeer intensieve busverkeer zijn vertragingen door een openstaande brug uiteraard ongewenst. De doorgaande vaarroute loopt via de Der Aa's en voldoet prima.
 
  
 +
[[Bestand:2018 Ontwerp Kattenbrug.jpg|800px]]
  
[[Bestand:Kattenbrug_3.jpg|800px]]
 
  
 +
Wat verder opvalt is dat een beweegbare brug gesuggereerd wordt en dat er schepen zullen zeilen. Alweer zo'n bizar smulplaatje om de Stadjers voor de gek te houden. De meerkosten voor zo'n brede beweegbare brug zijn enorm. De vaarroute is bovendien bij aanvang geblokkeerd door de lage Steentilbrug, een betonnen tunnel waar net een flinke sloep doorheen kan. Verderop bieden de Ebbingebrug, Boteringebrug en Kijk in 't Jatbrug slechts een doorvaart voor bootjes met een maximale hoogte van ongeveer 2 meter 70. En: met het zeer intensieve busverkeer zijn vertragingen door een openstaande brug uiteraard ongewenst. De doorgaande vaarroute loopt via de Der Aa's en voldoet prima.
  
 
De nieuwe brug zal pal naast het Pannekoekschip worden aangelegd.
 
De nieuwe brug zal pal naast het Pannekoekschip worden aangelegd.
De eigenaresse van dit horecaschip geeft aan wel te willen verhuizen naar het Verbindingskanaal tegenover het station. [http://www.woonschepencomite-groningen.nl/images/7/73/DVHN-20171021-_Pannenkoeken_en_Kattenbrug.pdf (lees meer)]
+
De eigenaresse van dit horecaschip geeft aan wel te willen verhuizen naar het Verbindingskanaal tegenover het station. [https://www.woonschepencomite-groningen.nl/images/7/73/DVHN-20171021-_Pannenkoeken_en_Kattenbrug.pdf (lees meer)]   
   
+
Dat zal niet meevallen omdat het schip dankzij haar huidige hoogte ligt opgesloten tussen de Ebbingebrug en de Steentilbrug. Het schip kan dus ook niet naar de werf voor onderhoud. Dat was in 2005 de reden dat ter plaatse een bak om het schip is aangebracht. Het schip omhoog takelen en verplaatsen lijkt vrijwel uitgesloten dankzij het gigantische gewicht en de kwetsbare kades.
Dat zal niet meevallen omdat het schip dankzij haar huidige hoogte ligt opgesloten tussen de Ebbingebrug en de Steentilbrug. Het schip kan dus ook niet naar de werf voor onderhoud. Dat was in 2005 de reden dat ter plaatse een bak om het schip is aangebracht. Het schip omhoog takelen en verplaatsen lijkt vrijwel uitgesloten dankzij het enorme gewicht en de kwetsbare kades.
 
  
 +
Op 2 november zijn de plannen voor de Kattenbrug en de directe omgeving tijdens de manifestatie Let's Gro nader toegelicht door verkeerswethouder Paul de Rook en architect Gus Tielens. Tielens legt hierbij onder andere de nadruk op het versterken van het historische karakter van de locatie. Je kunt je natuurlijk ook afvragen hoeveel er nog van het historische karakter overblijft met deze hypermoderne brug tussen de bestaande bruggen...
  
Op 2 november zijn de plannen voor de Kattenbrug en directe omgeving tijdens de manifestatie Let's Gro nader toegelicht door verkeerswethouder Paul de Rook en architect Gus Tielens. Tielens legt hierbij onder andere de nadruk op het versterken van het historische karakter van de locatie.
 
  
 +
[[Bestand:Steentil 1960.jpg|800px]]
  
De oude situatie in 1960. De nieuwe Kattenbrug komt halverwege de Steentil- en de Poelebrug.
+
De oude situatie in 1960.  
 
 
[[Bestand:Steentil 1960.jpg|800px]]
 
  
De huidige situatie.
 
  
 
[[Bestand:Steentil 2016.jpg|800px]]
 
[[Bestand:Steentil 2016.jpg|800px]]
 +
 +
De huidige situatie. De nieuwe Kattenbrug komt halverwege de Steentil- en de Poelebrug.
  
"Afdamming" van de Diepenring in 1962 door de nieuwe Steentilbrug.
 
  
 
[[Bestand:Steentil 1962.jpg|800px]]
 
[[Bestand:Steentil 1962.jpg|800px]]
 +
 +
"Afdamming" van de Diepenring in 1962 door de nieuwe Steentilbrug.

Huidige versie van 14 mrt 2021 om 07:25

20 oktober 2017



Het busverkeer gaat uit de binnenstad van Groningen verdwijnen. Om dat mogelijk te maken worden nieuwe busroutes ontwikkeld, onder andere ten zuiden en oosten van de binnenstad. De belangrijkste nieuwe route loopt via het Zuiderdiep, het Kattendiep, over de Diepenring langs het Schuitendiep en de Turfsingel richting het Boterdiep. Er wordt hiervoor een brede nieuwe brug aangelegd met de werknaam "Kattenbrug" in het verlengde van het Kattendiep over de Diepenring. De brug gaat circa 5,2 miljoen euro kosten en moet medio 2019 gereed zijn.

De eerste schetsen zijn vandaag door het college van b&w gepresenteerd. Ze zijn gemaakt door Korth Tielens Architecten uit Amsterdam. (meer schetsen)

Wat direct opvalt is dat er weer een aantal woonboten moet verdwijnen en dat ook de ruimte tussen Steentilbrug en de nieuwe brug een "verblijfsruimte" moet worden. Verkeerswethouder Paul de Rook (D66) heeft het over "verplaatsen" van woonboten in een reportage van OOGTV. Dat zal voor een aantal woonboten niet nodig zijn omdat de gemeente die eerder heeft aangekocht voor het afgeblazen tramproject. Overeenkomstig de Woon- en de Watervisie zullen op te heffen ligplaatsen elders gecompenseerd moeten worden. Het blijkt erg lastig om geschikte locaties hiervoor te vinden. (tekst gaat verder)


Kattenbrug 1.jpg


Kattenbrug 3.jpg


2018 Ontwerp Kattenbrug.jpg


Wat verder opvalt is dat een beweegbare brug gesuggereerd wordt en dat er schepen zullen zeilen. Alweer zo'n bizar smulplaatje om de Stadjers voor de gek te houden. De meerkosten voor zo'n brede beweegbare brug zijn enorm. De vaarroute is bovendien bij aanvang geblokkeerd door de lage Steentilbrug, een betonnen tunnel waar net een flinke sloep doorheen kan. Verderop bieden de Ebbingebrug, Boteringebrug en Kijk in 't Jatbrug slechts een doorvaart voor bootjes met een maximale hoogte van ongeveer 2 meter 70. En: met het zeer intensieve busverkeer zijn vertragingen door een openstaande brug uiteraard ongewenst. De doorgaande vaarroute loopt via de Der Aa's en voldoet prima.

De nieuwe brug zal pal naast het Pannekoekschip worden aangelegd. De eigenaresse van dit horecaschip geeft aan wel te willen verhuizen naar het Verbindingskanaal tegenover het station. (lees meer) Dat zal niet meevallen omdat het schip dankzij haar huidige hoogte ligt opgesloten tussen de Ebbingebrug en de Steentilbrug. Het schip kan dus ook niet naar de werf voor onderhoud. Dat was in 2005 de reden dat ter plaatse een bak om het schip is aangebracht. Het schip omhoog takelen en verplaatsen lijkt vrijwel uitgesloten dankzij het gigantische gewicht en de kwetsbare kades.

Op 2 november zijn de plannen voor de Kattenbrug en de directe omgeving tijdens de manifestatie Let's Gro nader toegelicht door verkeerswethouder Paul de Rook en architect Gus Tielens. Tielens legt hierbij onder andere de nadruk op het versterken van het historische karakter van de locatie. Je kunt je natuurlijk ook afvragen hoeveel er nog van het historische karakter overblijft met deze hypermoderne brug tussen de bestaande bruggen...


Steentil 1960.jpg

De oude situatie in 1960.


Steentil 2016.jpg

De huidige situatie. De nieuwe Kattenbrug komt halverwege de Steentil- en de Poelebrug.


Steentil 1962.jpg

"Afdamming" van de Diepenring in 1962 door de nieuwe Steentilbrug.