WCG-vergadering maart 2014: beknopt verslag

Uit Woonschepen Comite Groningen
Ga naar: navigatie, zoeken

Op 3 maart zijn de lopende en drijvende zaken besproken in aanwezigheid van Dirk, Harm, Nico (bestuur), René, Akke (Noorderhaven), Paula (Lopende Diep), Hans (Spilsluizen), Hans, Mariëtte (Woonschepenhaven), Ronald, Monique (Julianaweg), Jaco (Oosterhamrikkade), Klaas (Zuiderpark) en Ecco (Wilhelminakade).

De Woonschepenhaven heeft enkele dagen later overleg met Anne Huiting over de planning van de werkzaamheden. Veel is nog onduidelijk, bijvoorbeeld wat er overblijft van de schuurtjes en hoe bot de 5-meterregel gaat worden toegepast. Zeker is wel een verlies van 10 ligplaatsen. Het project zit in de aanbestedingsfase, en het aanbestedingsdocument zou enig houvast moeten geven.

Aan de Julianaweg vindt na de komst van een nieuw, niet al te groot schip een grote schuifpartij plaats om aan de zotte 5-meterregel te voldoen. Deze schuifpartij valt groter uit dan nodig, omdat de overgangsbepalingen ter zake niet worden benut.

De plannen voor het Toeterterras worden met argwaan bekeken. Nu al is er veel overlast, met name van de borrelboten die de Toeter exploiteert. De eigenaar van de Toeter heeft naar het zich laat aanzien inmiddels twee onbewoonde schepen (hoezo VOV?) en heeft daar veel meer en veel grotere (borrel)boten langszij liggen dan aan normale bewoners zou worden toegestaan. Het is onduidelijk waarom de gemeente deze aantasting van de leefbaarheid in de Diepenring zo positief opvat. Eerst moeten de resultaten van de pilot met de terrassen aan het water maar eens op tafel komen.

Het gaat niet goed met het aantal ligplaatsen in de gemeente. Dirk en Nico hebben daarover, maar ook over bijvoorbeeld De Toeter, op maandag 10 maart een gesprek met Anne Helbig. Het is nogal frustrerend om telkens weer te moeten constateren dat de gemeente selectief winkelt in het oude plan Watergang, dat meer ruimte tussen de schepen en meer ligplaatsen beloofde. Meer ruimte tussen de schepen was een kwestie van zicht, niet van brandveiligheid. Per saldo brokkelt het aantal ligplaatsen af, en wordt daarvoor vooral de 5-meterregel (onder het mom van “brandveiligheid”) gebruikt. Als de gemeente een probleem heeft, wordt van het WCG begrip gevraagd en doorgaans ook gekregen (walgebruiksovereenkomst, zicht op het water, tramligplaatsen), maar met de compensatie schiet het niet op. Wat zijn afspraken dan waard?

(NT)