Overleg:Zwartpagina riool installaties

Uit Woonschepen Comite Groningen
Ga naar: navigatie, zoeken

Opmerkingen Martijn

Knelpunten analyse uit het hoofd en de losse pols, van Martijn.

Communicatie

Voortraject ok, edoch een iba is moeilijk bespreekbaar, na de inventarisatie wordt het doorspreken van het definitieve plan node gemist, de uitvoering wordt als een overval ervaren waar bij er niet of nauwelijks geluisterd cq rekening gehouden wordt met de wensen van de eigenaar of bewoner.

Uitvoering en techniek

1 Huiddoorvoeren mogen het schip niet breder of langer maken.

2 Huid en schotdoorvoeren deugdelijk uitvoeren met flenzen, in ieder geval duurzaam waterdicht en brandveilig.

3 Deugdelijke afsluiters op alle huidoorvoeren

4 Standpijpen moeten worden afgelast en/of worden voorzien van een afsluiter.

5 Alle met name hard pvc leidingen dienen zorgvuldig te worden vastgezet (gebeugeld)

6 De pompunit mag niet kunnen verschuiven en dient deugdelijk te worden vastgezet ivm

   wind / motortrillingen / aanvaringen, end.
   om breuk / kortsluiting en/of brand te voorkomen.

7 Naast de nieuwe persleiding dient er middels een driewegkraan een tweede afvoermogelijkheid komen

   onder de waterlijn, bijvoorbeeld via de bestaande standpijp dan wel naar

een vuilwatertank met pomp.

8 Alle aansluitingen op de pomp dienen flexibel te zijn ivm wind / motortrillingen / aanvaringen end.

9 De ontluchting van de pompunit dient voorzien te zijn van een koolstofgeurfilter.

10 Het geluidsniveau van de pompunit dient aanvaardbaar te zijn.


Algemeen

Deze lijst is tot stand gekomen nadat er drie schepen zijn uitgerust met de ESPA Drain Box einzel pump 1ps 230 volt en moet gezien worden als een eerste reaktie.

Naar mijn mening is de huidige werkmethode niet de juiste voor een varend schip, niet duurzaam en zelfs op een aantal punten risicovol, maar met een beperkt aantal aanpassingen op het juiste niveau te brengen. Technisch is uiteraard alles mogelijk, in het licht van de op hand zijnde keuringen voor varende schepen ( boven de 20 meter) stel ik dan ook voor om na deze rioolpilot Eendrachtskade Hoendiep advies in te winnen bij een van de drie keurings instanties en verder te werken aan de hand van deze adviezen. De SI (scheepvaart inspektie) keuringen zijn sinds vorig jaar door het rijk uitbesteed aan de verzekeringsmij. EFM, Register Holland en Het NKIP (Ned. Keurings Instituut voor de Pleziervaart)

Wat mij meer zorgen baart is het overleg en communicatie niveau, het lijkt erop dat de diverse uivoerenden zich er een beetje met een Jantje van Leiden van af maken wat haaks staat op de opzet en de inzet van deze hele operatie en geen recht doet aan het hele voortraject. Vooroverleg na de inventarisatie waar een helder installatieplan uit voorkomt op papier lijkt onontbeerlijk. Zoals het nu gaat lijkt mij begeleiding met kennis van zaken per installatie een goed idee.

Nog Algemener: Als je ergens induikt begin je je van alles af te vragen, zoals, er was 10 miljoen beschikbaar voor deze hele operatie maar wat is nou eigenlijk de aangenomen som, oftewel worden wij of de gemeente hier financieel pootje gelicht ? Waarom zegt Jochem van Engelendot dat de uitvoerenden niet mogen communiceren met de opdrachtgever noch met de scheepsbewoners ? Hoe komen al die plastic buizen en afsluiters in mijn machinekamer in een van oudsher wereldberoemde scheepsbouwprovincie.

Maar goed er is nog niks gebeurt wat niet te repareren valt, laten we ons daarop richten.