Jaarverslag 2006

Uit Woonschepen Comite Groningen
Ga naar: navigatie, zoeken


Woonschepencomité Groningen Postbus 1130 9701 BC Groningen

JAARVERSLAG 2006 Citaat uit het jaarverslag 2005 :

Zoals altijd zal ook dit jaarverslag gaan vanaf de jaarvergadering van 2005 tot heden. Door de jaarverslagen te “koppelen” ontstaat dan een beeld van de activiteiten van het WCG. Als over de laatste jaren gekeken wordt dan moet vastgesteld worden dat het daadwerkelijk aanleggen van ligplaatsen wel heel erg traag gaat, ondanks het vele geld wat er nu al aan uitgegeven is. Ooit is al eens gezegd dat het geld voor de uitvoering van “Watergang” bedoeld is voor ligplaatsen en niet voor arbeidsplaatsen. Het is een kwestie van wel erg lange adem aan het worden, Watergang is 10 jaar geleden op de rails gezet ! Er hoeft in bovenstaand citaat alleen het jaartal aangepast te worden en de 10 moet 11 worden.

Hieronder puntsgewijs de activiteiten van het WCG het afgelopen seizoen.

INTERN

Wegens diverse persoonlijke omstandigheden (verhuizen naar ver weg, op de wal gaan wonen) is het bestuur het afgelopen jaar twee gewaardeerde bestuursleden kwijtgeraakt. Zowel Heleen Deurloo als Gertjan Timmer zijn tot onze spijt uit het bestuur verdwenen. Mede dankzij de inzet van een aantal andere ook betrokken bootbewoners lukte het de zaak draaiend te houden, maar wel op een vrij smalle en daardoor kwetsbare basis. Het vieren van het 25-jarig bestaan van het WCG is er zelfs bij ingeschoten. Er is dus dringend aanvulling van het bestuur nodig, ook omdat de voorzitter zich zoals aangekondigd uit zijn functie zal terugtrekken.

NIEUWE PLEKKEN

Tijdens de beroemde raadsvergadering van 21 december 2005 had de Raad besloten dat alle 32 ligplaatsen er nu (na 10 jaar) snel moesten komen. Er zal ambtelijk een boel gebeuren, maar het enig tastbare dat we gemerkt hebben van die beslissing is dat de Provincie bereid is om de Gemeente een ontheffing te geven voor diverse kanaalvakken, zodat daar woonschepen mogen komen. Voor de rest stelt de Gemeente dat eerst een NUVOV (= een nieuw waterig bestemmingsplan) er moet komen, voordat tot realisatie van nieuwe plaatsen overgegaan kan worden. Volgens ons (en dat hebben we tijdens inspraak ook gezegd) is dat onzin, alles kan ook op basis van het bestaande UVOV. Ook begint het Beyummer nee-comitee zich steeds meer te roeren in hun protest tegen de plekken in het Boterdiep. We hebben ervoor gekozen om vooral op hun argumenten in te gaan als die locatie daadwekelijk in de Raad behandeld wordt. De meeste argumenten zijn ons inziens tamelijk uit de lucht gegrepen en vooral bedoeld om een bot “We willen ze gewoon niet” te verbloemen.

In diezelfde vergadering was door de Raad ook gevraagd wat de mogelijkheden waren om in “Meerstad”, de uitbreiding van de stad in oostelijke richting met zo’n 200 hectare nieuw water, met liggebieden voor woonschepen te komen. Na een jaar (!) gaf B&W (blijkbaar namens de projectontwikkelaars) te kennen dat alleen al om het uiterlijk de toekomstige woonboten niet konden voldoen aan het “hoge aspiratieniveau” van de te bouwen wijk. In gewoon Nederlands: Ze vinden woonschepen/boten niet mooi genoeg. Er was in de bestemmingsplannen (ondanks al eerdere bezwaren van het WCG hiertegen) opgenomen dat er geen ruimte is voor woonschepen. De raad nam hier geen genoegen mee en zegt dat ook duidelijk te zullen gaan maken tijdens de behandeling van dat bestemmingsplan. We hebben voor de zoveelste keer ook maar weer eens ons standpunt in dezen ( het is een door oud-wethouder Smink gedane toezegging, en er is water zat daar) tijdens de zoveelste inspraakmogelijkheid te kennen gegeven. Daarin bovendien vermeld dat bij eventuele ‘koopligplaatsen’ in dat gebied de regelgeving aangepast moet worden.

Tegelijkertijd heeft de Gemeente wel een onderzoeksbureau opdracht gegeven uit te zoeken wat er voor mogelijkheden zijn voor een Museumhaven. Er is ook met het WCG hierover gesproken. Het WCG is daar niet tegen, zolang er op de schepen gewoond kan worden en het niet ten koste gaat van de gewone ligplaatsen. Blijkbaar kiest de Gemeente voor een mooie etalage en niet voor gewoon wonen op het water. . . .

Al met al schiet het nog steeds niet op met de compensatie van opgeheven ligplaatsen, laat staan een uitbreiding . . .

WALLENKANTEN

Voor een zeer gedetailleerde beschrijving van dit proces verwijs ik graag naar de Woonschepenkrant van november 2006, waarin de geschiedenis uitgebreid beschreven staat. Alleen het aanbieden van de contracten per half november 2006 waar sprake van is in het artikel is niet gehaald. Navraag bij een betrokken ambtenaar onlangs leerde dat de stand van zaken nog is zoals toen beschreven. Nog geen contracten aangeboden dus. We zullen zien.

RIOLERING

Ook hierover een zeer gedegen en uitgebreid stuk in de Woonschepenkrant. Daar valt weinig aan toe te voegen. Het allerlaatste nieuws is, dat het voorstel van Groen Links tijdens de Raadsvergadering van 31 januari 2007 aangenomen is. Dat betekend dat diegenen die zelf hun afvalwater behandelen (een IBA hebben) vrijstelling krijgen van de Gemeentelijke rioolheffing.

OOSTERHAMRIKKANAAL

In januari 2006 zijn door de toenmalige wethouder (Smink) toezeggingen gedaan aan de woonschipbewoners over de gemeentelijke bouwplannen met het Oosterhamrik-tracee. Er zouden geen ligplaatsen verdwijnen en er zou walgebruik mogelijk worden, net als elders op een aantal plaatsen. De Gemeente is daar eind 2006 in een verder weinig zeggend briefje op teruggekomen. Wel is er een (tijdelijke !) vergunning gegeven voor een schuurtje op de wal bij een van de schepen. Zie verder bij VOV.

REGELGEVING

Het afgelopen jaar is een aantal keren contact geweest met mensen van de juridische dienst van de gemeente. Men was bezig de Verordening Openbaar Vaarwater ( de VOV, dus) op orde te brengen, terwijl drie jaar geleden gezegd was, dat ‘ie toen goed was. Niet dus, blijkbaar. - Belangrijke punten waren dat de max. lengte ( 38 meter) voortaan alleen nog zou gelden voor een authentiek (of wat daarop lijkt) schip. -Verder wilde men de overdraagbaarheid opschorten van schepen die liggen in een gebied waar de gemeente in de toekomst iets mee wil (plekken die vallen onder een zgn. voorbereidingsbesluit). Hier is door bewoners van het Oosterhamrikkanaal en het WCG met sucses geprotesteerd. Dat is nu van de baan. -Al eerder was o.a. de Binnenstad tot beschermd stadsgezicht verklaard, waar uiteindelijk alleen nog een authentiek (of wat daarop lijkt) schip mag liggen In de Noorderhaven werd dat minder strikt toegepast. In de toekomst zal echter alleen nog zo’n beschreven schip erin mogen. Niet helemaal bekend is wat met de huidige (ongewenst geworden) liggers gaat gebeuren. Mogen ze wel terugkomen als ze gaan varen, bv.

PROCEDURES

10 jaar geleden besloot de gemeente dat er twee ligplaatsen aan de Wilhelmina-kade (bij de Super de Boer en iets verderop) moesten verdwijnen om zgn. “zichtlijnen op het water” te krijgen. Ze hebben een boot opgekocht en met kunst en vliegwerk een bootbewoner “bereid” gevonden te verhuizen waardoor een zichtplek gemaakt kon worden. Zonder rekening te houden met gebrek aan ligplaatsen en wachtlijst wilden ze die bewoner laten verhuizen en diens ouwe plek opheffen. Protest bij de gemeente hielp niet, we hebben midden oktober (na 1,5 jaar) de hoorzitting van de rechtbank gehad Omdat wij niet wilden klieren over de maatvoering ( dat zou nog meer ten koste van de betrokken bewoner gaan, bovendien ging het ons om het principe) heeft de rechter de gemeente in het gelijk gesteld, gegeven het feit dat de plek gecompenseerd gaat worden ! Overigens zijn er sinds kort bijeenkomsten van de gemeente met aanwonenden over dat gebied en het lijkt erop dat de gemeente de andere zichtlijn laat schieten, omdat ze (er) geen geld (voor over) hebben om de huidige bewoner uit te kopen.

POLITIEK

Het moge uit bovenstaande duidelijk zijn, dat we ons nogal eens met “de politiek” moesten en ook wilden bezighouden. De afgelopen periode meer dan dat we op ambtelijk nivobespraken. -Een delegatie van het WCG heeft een gesprek gehad met de nieuwe wethouder Frank de Vries, ondermeer over (het gebrek aan voortgang mbt.) Watergang. Ook de te compenseren ligplaatsen (nu en tstraks) zijn aan de orde gekomen. Daarna leek er wat meer schot te komen in de aktiviteiten. -Er zijn op diverse plannen door het WCG als ook door individuele bootbewoners een groot aantal inspraakreacties (zowel schriftelijk als mondeling) gegeven het afgelopen jaar. -Bovendien hebben we een paar keer bijeenkomsten georganiseerd aan boord van een schip voor (soms nieuwe) raadsleden om onze standpunten onder de aandacht te brengen.

WOONSCHEPENKRANT

Tot onze vreugde heeft zich een nieuwe hoofdredacteur gemeld. Ton Los is bereid om z’n schouders onder de woonschepenkrant te zetten. Daarmee is een eind gekomen aan een pereode van een (tijdelijke) nood-redaktie die overigens wel de kwaliteit bleef waarborgen. Het resultaat heeft iedereen eind 2006 kunnen aanschouwen.



GRONINGEN, 31-3-2007,



Jan Dulfer, Voorzitter.