Jaarverslag 2004

Uit Woonschepen Comite Groningen
Ga naar: navigatie, zoeken

Zoals gewoonlijk loopt het jaarverslag ongeveer vanaf de vorige jaarvergadering tot de jaarvergadering van dit jaar, dit om de laatste ontwikkelingen nog te kunnen melden. Het blijft lastig om met een kleine groep actieve mensen alle van belang zijnde zaken aan te pakken. Soms worden bezwaartermijnen door de veelheid van onderwerpen overschreden, nieuwsbrieven komen slechts mondjesmaat uit, het maken van de woonschepenkrant kost veel moeite.De kleine groep verdient uitbreiding, vooral ook met nieuw bloed. In ieder geval heeft Harjan Prins van “De kleine zorg” (Noorderhaven) zich tot onze vreugde als eerste gemeld als kandidaat-bestuurslid. Er zijn echter meer kandidaten/actievelingen nodig. Armen uit de mouwen en kop uit de kraag! Opgeven kan tot een week voor de vergadering bij een van de huidige bestuursleden.

Ligplaatsen

Volgens ons schoot het met de nieuw te maken ligplaatsen niet hard op. Begin 2004 lagen er uitgewerkte plannen, die al met diverse belanghebbenden (provincie, waterschap, bedrijven in de buurt, etc.) besproken waren. Er kwamen allerhande nieuwe (voor ons oude) ideeën op bij de nieuwe projectmanager Nijhoff, waar dan weer over gesproken moest worden en berekeningen bij gemaakt werden enz., enz., enz. Reden voor ons om in het najaar de wethouder (Willem Smink, dus) te benaderen om onze zorg hierover uit te spreken. Dit resulteerde er uiteindelijk in dat nu de plannen bij B&W liggen (overigens zijn eerdere plannen meermalen teruggestuurd). Bovendien heeft de wethouder onlangs in de raadscommissie toegezegd dat de plannen binnenkort voorgelegd worden aan de gemeenteraad. We zullen zien.

Nu het baggeren in de Diepenring klaar is, hebben we wederom aangedrongen op het nakomen van een oude afspraak, namelijk dat na het baggeren plaatsen die “tijdelijk” achtergehouden werden heruitgegeven zouden worden. Dit heeft succes gehad. Onlangs heeft de gemeente overleg gevoerd met een delegatie van het WCG en naar aanleiding daarvan besloten een aantal ligplaatsen opnieuw uit te geven. Degenen die op de wachtlijst staan hebben daar inmiddels bericht over gehad, samen met de wachtlijstcontrole, die elk jaar plaatsvindt. Gegeven de bepalingen in de nieuwe VOV (vijf meter onderlinge afstand en ouderwets schip in de binnenstad) was een aantal plekken te klein geworden, die zullen middels de nieuw aan te leggen plaatsen gecompenseerd worden.Of alles vervangen kan worden is afhankelijk van de beslissing door de gemeenteraad over nieuwe plekken.

Wallenkanten

Na veel overleg met een onderhandelingsdelegatie (betrokkenen en WCG), en een behoorlijke investering van ons in advocaatkosten was er midden van afgelopen jaar een bruikbare overeenkomst voor het gebruik van de “Groene oevers” klaar. Uit het vorige jaarverslag : “De overeenkomst geeft de bewoners een zeer sterk gebruiksrecht en schetst in grote lijnen het beeld dat de wallenkanten op termijn zullen bieden. Afgezien van enkele plaatsen waar de schepen nu geheel aan het zicht vanaf de weg onttrokken zijn, zal dit beeld weinig afwijken van de huidige situatie”. In oktober is er een rampzalig verlopen voorlichtingsbijeenkomst geweest die uiteindelijk meer vragen opriep dan antwoorden gaf. Er is door de gemeente later nog wel een verslag gestuurd, maar alleen aan de aanwezigen, en niet aan allen die in aanmerking kwamen! Daarin is wat nadere uitleg gegeven op vragen op die beruchte avond gesteld waren. Maar er is niet ingegaan op de speciale situatie aan het Boterdiep (alweer een tijd geleden door de provincie/waterschap overgedaan aan de gemeente, toen waren de rechten en plichten volgens de bewoners heel anders geregeld). Daarna werd het oorverdovend stil rondom de wallenkanten en dat is het nog. Hopelijk zijn alle investeringen in tijd en advocaatkosten niet voor niets geweest. Anders loopt het op niets uit en moet een of andere ambtenaar of politicus over tien jaar bedenken dat het allemaal veel eerder geregeld had moeten worden. We zullen zien, het zou niet de eerste keer zijn.

Riolering

Na een jaar praten over onze watervervuiling is het nog steeds onduidelijk wat er nu verder gaat gebeuren. Duidelijk is dat de woonschepen in Groningen op dit moment ongezuiverd op het oppervlaktewater lozen en ook is niet eens te meten hoeveel viezer het wordt door onze bijdrage. De gemeente heeft de plicht een inspanning te leveren om het water schoner te krijgen, het waterschap moet controleren op ongezuiverd lozen. De staatssecretaris die erover gaat heeft besloten dat het verbod om te lozen uitgesteld wordt en dat de gemeente samen met de waterschappen (we hebben er zelfs twee in onze mooie stad) een plan moet maken hoe aan de inspanningsplicht kan worden voldaan. Bovendien geldt voor varende schepen een andere uitleg van de regels. Kortom, het kan (veel) geld gaan kosten en dan zit iedereen in de lucht te kijken. Er zijn ondertussen al allerlei alternatieven voor een afvoerbuizensysteem voor betrekkelijk weinig geld te koop. In december heeft iedereen die erin geïnteresseerd was o.a. kunnen proefzitten op een composttoilet en kunnen kijken naar minizuiveringsinstallaties en documentatie over drijvende IBA’s Inmiddels is bekend dat Wout Veldstra (stadsecoloog) niet vies (!) is van deze alternatieven, maar dat de waterschappen verdeeld zijn in hun standpunt.

Baggeren

Afgelopen jaar is de Diepenring en het Verbindingskanaal uitgediept door de baggeraars. Vooral in de Noorderhaven met z’n over de zestig schepen was het een geschuif van jewelste, ondanks het feit dat bovendien de helft daarvan al tijdelijk ergens anders lag. Je zult maar op een boot wonen. Maar in ook de rest van de kanaalvakken moesten schepen (en vooral hun bewoners !) steeds weer verkassen om de baggeraars de kans te geven hun werk te doen. We hebben van niemand gehoord dat er onoplosbare problemen zijn geweest in dit verband. Er was een grote mate van soepelheid en praktische oplossingsgerichtheid bij de baggerboys en de betrokken bewoners bij al dat geschuif met mensen in boten. Een compliment voor de betrokken bewoners en de aannemerscombinatie Boskalis / Oosterhof-Holman is dan ook op zijn plaats.

In het vervolg op al die verplaatsingen is de afdeling handhaving van de gemeente in de Noorderhaven gaan doen wat van tevoren bekend was, namelijk strikter nalopen of schepen voldeden aan de kwetsbaarheideisen en of ze bewoond werden door de eigenaar, anders konden ze niet terug. Eén scheepseigenaar van een kwetsbaar schip heeft een ligplaats in de binnenstad aangeboden gekregen vanuit de wachtlijst. Een aantal schepen is niet teruggekeerd, dan wel worden verbouwd i.v.m. gangboordhoogte en er zijn een aantal schepen van eigenaar gewisseld, zodat er nu “alleen nog maar eigenaren wonen op onkwetsbare schepen”.

Juridische procedures en aanverwante zaken

Het afgelopen jaar is een aantal bezwaarprocedures gevoerd, omdat er steeds meer ligplaatsen zonder vervanging opgeofferd worden aan allerhande al of niet achterhaalde gemeentelijke besluiten. In volgorde in de tijd : Voorlopig niet uitgeven van een aantal plekken in de Woonschepenhaven. Inclusief een hoorzitting. Resultaat: het WCG heeft geen direct belang en kan dus geen bezwaar maken (=niet-ontvankelijk). Dat we ook voor mensen op de wachtlijst opkomen werd niet meegenomen. Bovendien waren het “voorlopige” maatregelen en daar schijn je geen bezwaar tegen te kunnen maken. Op de Wilhelminakade is een boot opgekocht door de gemeente, verwijderd en daarna is de ligplaats (buiten de wachtlijst om) aangeboden aan een bewoner verderop. Die lag op een plek die in het grijze verleden “wegbestemd” was ten behoeve van zogenaamde zichtlijnen. (We hebben het de hangouderenplek genoemd). Er zaten nog meer juridische haken en ogen aan maar dat maakt het erg onoverzichtelijk, dus die vermelden we hier niet. Omdat we zagen aankomen dat we weer niet-ontvankelijk verklaard zouden worden is het bezwaar samen met een aantal direct belanghebbenden gemaakt. Namelijk mensen die op de wachtlijst staan en daar wel willen liggen. Er is een hoorzitting geweest en zeer kortgeleden hebben we bericht gehad dat we gedeeltelijk gelijk en gedeeltelijk ongelijk hebben. En vervolgens wordt de gemeente in dezelfde brief geadviseerd hoe ze ons gelijk kan “omzeilen”. Overigens was het WCG (los van de bewoners die meededen) hier ineens weer wel ontvankelijk. Wie het snapt mag het zeggen. Als er niet snel ligplaatsplannen aan de raad voorgelegd worden gaat het WCG naar de rechter als logische volgende stap ! Uitgeven van een plek aan de Spilsluizen aan een klein bootje waardoor een grotere ligplaats verderop in het rijtje dreigt te vervallen omdat dié dan te klein wordt. Loopt nog. Verlenen van een vergunning in strijd met de verordening (oprekken regels?). We hebben besloten dit bezwaar in te trekken omdat we dan met een kanon op een mug aan het schieten waren maar vooral omdat het te zeer ten koste zou gaan van de betrokken bewoner.

Uit het bovenstaande blijkt dat het WCG zich in steeds vreemdere bochten moet wringen om nog bezwaar te kunnen maken als belangenbehartiger. Dit is trouwens landelijk gezien op veel plaatsen aan de hand. De rechterlijke macht zegt te veel tijd kwijt te raken aan eindeloos doorprocederende belangengroepen en wil dat op deze manier tegengaan. Voor ons reden om in overleg met een advocaat aan een statutenwijziging te gaan werken. Het resultaat vindt U elders in deze krant en wordt op de jaarvergadering besproken en er zullen besluiten over genomen moeten worden.

Inspraakreacties

Ook dit jaar waren er weer gemeentelijke plannen die we voorzien hebben van onze deskundige adviezen. - Wat te denken van het Eemskanaalgebied waar je in de eerste insteekhaven (bij de sleepbootbedrijven en de containerterminal) een prima gebied hebt om naast wonen bij en naast het water ook wonen OP het water te realiseren. Of de mogelijkheid van een Museumhaven met bewoonde schepen aan het Eemskanaal ZZ, waar veel woningbouw komt. Geeft een prachtig stedenbouwkundig contrast. In de plannen over dat gebied was alleen een opknapbeurt voor de woonschepenhaven te vinden wat betreft waterwonen. Overigens is het heel goed dat voor de woonschepenhaven aandacht is. -Of Meerstad, U weet wel, waar die grootse waterpartijen komen. Nergens in de plannen van dat gebied is ook maar iets terug te vinden van wonen OP het water. De raadscommissie was het ermee eens dat het toch wel verbazend was. Maar ze komen niet zelf op het idee, evenmin als de wethouder die dat als voorwaarde aan de projectontwikkelaar had kunnen en zou moeten stellen. Onze woonvorm zit nog steeds te weinig en vooral negatief in de hoofden van de plannenmakers. -De woonschepenhaven krijgt een grote opknapbeurt, wat na jaren achterstallig onderhoud door de gemeente niet meer dan fatsoenlijk was voor de bewoners. De plannen zitten goed in elkaar. Het wordt een soort wijkje met ook huizen op de wal voor mensen die speciaal daar willen wonen. Alleen is de wereld groter dan de woonschepenhaven en het gaat ten koste van (vermoedelijk veel) ligplaatsen. We hebben er op aangedrongen ook te zorgen voor vervangende ligplaatsen en niet alleen maar voor vervangende woonruimte. -Het gebied rond het Oosterhamrikkanaal gaat op de schop. Er was even onrust omdat het erop leek dat er ligplaatsen zouden verdwijnen, maar dat bleek loos alarm. Een groepje scheepsbewoners heeft zich actief op de plannen gestort omdat er een aanslag dreigt op hun woongenot. Overhellende gebouwen die al het zonlicht wegnemen, bijvoorbeeld. Het WCG heeft ze wat informatie gegeven over haken en ogen bij bestemmingsplannen in relatie tot wonen op een boot. Wie weet hoe de plannen uitpakken.

Intern overleg en ondersteuning

Steeds meer wordt er door het WCG gebruik gemaakt van de huidige communicatiemiddelen. Waar het vroeger een goede gewoonte was om bij elkaar langs te gaan, eventueel met dikke pakken gekopieerde stukken gaat nu veel meer via de computer. Ook de gemeente is bijvoorbeeld bereid om uitspraken van de Bezwaarcommissie via e-mail te versturen. Bestemmingsplannen en raads(commisie)stukken zijn vanaf de gemeentelijke website ook in te zien, en je hoeft elkaar alleen te mailen om ze in een grote oplage bekend te maken. Meelezen, corrigeren en aanvullen van dit jaarverslag ging bijv. ook via e-mail. Agenda’s en notulen van de bestuursvergaderingen worden op dit moment verspreid onder zo’n twintig geïnteresseerden, die ook via de verzendlijst op de hoogte gehouden worden van de ontwikkelingen. Op deze manier bereiken we een grotere groep mensen dan voorheen en spaart het stapels papier. Dus opgeven als je hier ook belang bij hebt.

Inmiddels hebben we via een speciale regeling gemiddeld 10 uur per week ondersteuning voor allerhande hand- en spandiensten in de persoon van Martijn Schuitemaker; U mogelijk bekend als oud-bestuurslid. Het heeft er bijvoorbeeld toe geleid dat het archief door hem samen met Jelle de Jong eindelijk uitgezocht en opgeschoond is hoewel er soms iets teveel is afgevoerd. Ook het nazoeken van zaken in bijv. gemeentelijke archieven gaat nu beter omdat er meer tijd voor is.

Voorzitter Jan Dulfer