Jaarverslag 2003

Uit Woonschepen Comite Groningen
Ga naar: navigatie, zoeken

Jaarverslag 2004

INLEIDING

 Het jaar wat achter ons ligt was enerzijds heel druk voor het bestuur en een aantal oudgedienden, terwijl er tegelijkertijd naar buiten toe niet erg veel van te merken was.Vooral direct betrokkenen hebben wat meer meegekregen van de ontwikkelingen.
 De onderbezetting van het bestuur heeft tot gevolg gehad dat er b.v. slechts 1  nieuwsbrief is verschenen. Toen het absoluut noodzakelijk was dat iedereen op de hoogte gesteld werd van de plannen met de wallenkanten kwam die nieuwsbrief uit.
Zowel Rob den Boer als Henk ten Kate hebben te kennen gegeven hun bestuurslidmaatschap te gaan beëindigen. Daarmee ontvalt ons een bekwame penningmeester/archivaris en een gewaar-deerd meedenker en –doener.We hebben dan ook grote zorgen over de continuïteit van de werkzaamheden die er nog staan te wachten.

Hieronder het jaarverslag op onderwerp.

PROCEDURES

De geheime wachtlijst die de gemeente had voor de zes boten vlak naast de westelijke ringweg werd door de door ons ingeroepen bezwaarcommissie niet akkoord bevonden. Ze gaf de gemeente het advies de plekken te verplaatsen naar de U.T.Delfiaweg (bij Hoogkerk) en samen met de daar liggende schepen een officieel (dus niet alleen maar gedoog-) liggebied te maken voor woonschepen.De gemeente heeft dat advies overgenomen. Zie verder bij nieuwe ligplaatsen.

We hebben het afgelopen jaar diverse inspraakreacties gegeven, o.a. op het neerleggen van een studentensoosboot bij de Sluiskade op min of meer oneigenlijke gronden; op het maken van een speciale ligplaats voor de Jachthavenbeheerder (Oosterkade) waarbij voorbijgegaan werd aan de wachtlijst; de plannen voor ‘Meerstad’ (een boel water om boten in te leggen) zijn van commentaar voorzien door ons; en de gemeente wil het Oosterhamrikgebied overhoop halen en was de bootjes “vergeten” in de eerste plannen. Zo blijf je bezig, toch?

WATERGANG

Begin van het jaar 2003 werden we verblijd met een uitgewerkt plan voor nieuwe liggebieden. We mochten van meet af aan meepraten! Er is een plan ontworpen om zo’n dertig nieuwe plekken te maken. Locaties zijn het Noord-Willemskanaal (Hoornsedijk en Brailleweg), het Boterdiep ten oosten van de Ringweg en het eerder genoemde gebied in het Hoendiep vlakbij Hoogkerk. Hoewel de winst in de zin van uitbreiding beperkt is zijn we wel blij dat er schot zit in het realiseren van woonmogelijkheden op het water.Uitgifte van deze plaatsen zal gebeuren aan de hand van de al jaren bestaande wachtlijst.

Volgens de gemeente zijn het wel de laatste plaatsen die nog met een vergunning vergeven zullen worden, de volgende (?) worden  waarschijnlijk koopplaatsen, hoewel dat niet met zoveel woorden gezegd is.
De plannen zijn op dit moment al met veel betrokkenen besproken (waterschap, waterstaat, WCG, diverse bedrijven die in de buurt liggen in verband met milieueisen, enzovoort) wat nog niet heeft geleid tot vergaande aanpassingen. Binnenkort gaan ze de publieke inspraak in.

WALLENKANTEN

Begin vorig jaar brak bij de gemeente lichte paniek uit. Men realiseerde zich dat enkel door het verstrijken van de tijd een deel van de bootbewoners inmiddels misschien eigenaar was geworden van de groene oevers die zij bij hun ligplaats in gebruik hadden. Een reactie van de gemeente, die tot veel strijd zou hebben geleid, namelijk het zomaar aanbieden van een zeer slechte gebruiks-overeenkomst, hebben we in eerste instantie weten af te wenden. Er kwam wel een informatie-avond in Huize Maas, die ook niet vrolijk stemde. Wantrouwen overheerste. Aan het begin van de zomer nam de gemeente op ons aandringen het wijze besluit voorlopig geen juridische procedures voor het tegenhouden van die verjaring in gang te zetten en in overleg te gaan. Op initiatief van een aantal bewoners van het Reitdiep werd in een bijeenkomst een onderhan-delingsdelegatie (bewoners en WCG) samengesteld. In het najaar kwam het overleg tussen gemeente en de delegatie op gang, eerst aarzelend en verkennend, later met groeiend vertrouwen. Stukken die de gemeente uit haar archief opduikelde, maakten de eigendomsclaim moeilijker. Bovendien had in Amsterdam een min of meer vergelijkbare situatie niks voor de bewoners opgeleverd. Op dat moment waren we echter al een eind op weg naar een nette bruikleenovereenkomst ‘om niet’, dus zonder huur of zoiets,die zou kunnen gaan gelden voor alle ‘groene oevers’. Daaraan wordt momenteel de laatste hand gelegd. De overeenkomst geeft de bewoners een zeer sterk gebruiksrecht en schetst in grote lijnen het beeld dat de wallenkanten op termijn zullen gaan bieden. Afgezien van enkele plaatsen waar de schepen nu geheel aan het zicht vanaf de weg onttrokken zijn, zal dit beeld weinig afwijken van de huidige situatie. Maar laten we niet te vroeg juichen, nooit de beer verkopen voordat de huid geschoten is.

RIOLERING

Omdat de gemeente vindt dat de kanalen onderdeel zijn van het rioleringssysteem lozen we op het riool.(zie vorige jaarverslag). Niet iedereen blijkt daar gelukkig mee te zijn zoals de landelijke overheid en het waterschap (dat voor schoon water moet zorgen). Dus moet er volgens goed Nederlands gebruik een praatclub opgericht worden (geholpen door een bureau genaamd Tauw) om het met elkaar eens te worden hoe dit probleem opgelost moet worden. Het bestuur van het WCG wilde niet deelgenoot worden van een oplossing waar we later misschien ruzie over zouden kunnen krijgen en naar de rechter zouden moeten, dus hebben we voor deelname bedankt (wat niet echt leuk gevonden werd door sommige betrokkenen).Wel zijn er op persoonlijke titel enige getrouwen in gaan zitten. U hoort er vast nog verder van.

Op uitnodiging van de gemeente die een delegatie uit het Amsterdamse (25 pers.) bootambte-naren (ook uit de deelraden) ontving hebben we met die mensen onder meer van gedachten gewisseld over de riolering en de in Groningen gekozen oplossing.Ze waren zeer geinteresseerd en komen erop terug.


BAGGEREN

Het baggeren van de kanalen en grachten in Groningen vordert gestaag. Het Winschoterdiep is wel klaar maar ook weer niet helemaal, er komt nog een soort tweede rondje om de puntjes onder de i weg te halen. Op een paar vervelende incidenten na ging het allemaal goed.

Deze zomer wordt de diepenring aangepakt, eerst de Noorderhaven, daarna de rest. In vervolg daarop is de gemeente van plan de regels strakker te gaan handhaven, m.n. in de Noorderhaven. Geen leegliggers/opgelegde schepen meer, geen schepen in de verhuur (alleen eigenaar/bewoners) en het vrijboordverhaal. Zoals bekend mogen schepen met een vrijboord (de hoogte vanaf het water tot het laagste punt van het dek/gangboord) kleiner dan 65 centimeter niet in de Noorderhaven, het Reitdiep, het Noord-Willemskanaal en het Verbindingskanaal liggen. Met name in de Noorderhaven is deze regel uit de Verordening Openbaar Vaarwater met een korreltje zout genomen (ook door de gemeente). Men is dus nu serieus van plan op dat punt te gaan controleren en zonodig op te treden.

POLITIEK&ZO

Om de raadsleden op de hoogte te houden van ons bestaan en onze noden hebben we n.a.v. een inspraakreactie de raadscommissie die over bootjes gaat uitgenodigd. Aan boord van een schip hebben we het verslag dat de studenten vorig jaar na hun onderzoek gemaakt hadden gepresenteerd. Het leverde uitnodigingen op om verder te praten, wat met de PvdA inmiddels al gebeurd is. Bovendien is een brief gestuurd om in de raad nog eens te bekijken of het weinige geld wat er is voor Watergang wel zo goed mogelijk besteed gaat worden.

Tot onze spijt bereikte ons het bericht dat P.Langejan, onze voornaamste gesprekspartner bij de gemeente, een andere baan gevonden heeft. Volgens ons is het gedeeltelijk zijn verdienste dat onze inspanningen om een normale omgang met de gemeente te krijgen resultaat gehad hebben.We hopen op een waardig opvolger.