Jaarverslag 2002

Uit Woonschepen Comite Groningen
Ga naar: navigatie, zoeken

JAARVERSLAG WCG 2002

INLEIDING Het afgelopen jaar kenmerkte zich voornamelijk door het afronden van een aantal onderwerpen die lang speelden en veel aandacht nodig hadden. Over een aantal onderwerpen is meer of minder regelmatig overleg geweest met mensen van de gemeente, voornamelijk met Peter Langejan, projektleider van “Watergang”. In het vorige jaarverslag hebben we gemeld dat er in de toekomst mogelijk te weinig actieve bestuursleden zouden zijn. Dit bleek jammer genoeg waar te worden. Doordat een aantal dingen (krant, activiteiten, feesten, uitzoekwerk in verband met vergunningen enz.) meer tijd kostte dan er beschikbaar was, kwam het niet allemaal goed. We doen een dringend beroep op mensen die actief deel willen nemen aan het bestuur, zich voor de jaarvergadering van 17 april op te geven bij een van de huidige bestuursleden.

LIGGELD Voornaamste is wel dat nu iedereen de financiële gevolgen van de acties tegen liggeldverhoging heeft gemerkt. Samen bleken we sterk te staan! De kosten voor roerende zaak belasting (RZB) zijn voor het merendeel van de waterbewoners in Groningen veel lager uitgevallen dan de vroegere Precariobelasting was. Voor zover bekend zijn er 5 bezwaarschriftenten ingediend, iets meer dan 1% van het totaal, en dat is heel weinig (in Amsterdam was dat  30%). Jammer dat het zo lang geduurd heeft voordat de gemeente inzag dat ze een foute weg was ingeslagen met de liggeldverhogingen, maar beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald.

PROCEDURES

Suiker 6 De gemeente bleek een geheime wachtlijst te hebben voor de zes schepen die vlak voorbij de westelijke ringweg bij de suikerfabriek liggen, want ze willen de boten daar weg hebben. De bezwarencommissie heeft, nadat ze alles gezien en gehoord had, begin juni het advies gegeven aan B&W om de plekken te verplaatsen naar het Hoendiep/U.T. Delfiaweg (vlak bij waar de nieuwe brug gebouwd wordt), en de daar al bestaande gedoogplekken tegelijkertijd te legaliseren. Daarna hebben we niets officieels meer gehoord.

Bootjesmelkers Naar aanleiding van een klacht van het WCG dat één iemand zeker 13 vergunningen op zijn naam had staan heeft de Gemeentelijke Ombudsvrouw dit uiteindelijk behandeld. Zij heeft de gemeente op basis van de feiten het advies gegeven betrokkene “uit te kopen”, dwz de schepen op te kopen om zo weer een boel plekken te verwerven om de wachtlijst weer wat korter te maken. Met adviezen kun je van alles doen, en dus ook niks…… De klacht bleek gegrond, maar er is niets mee gedaan, dat schiet op. Het WCG is blijkbaar niet de enige waar (soms?) niet naar geluisterd wordt, we zijn in goed gezelschap van de Ombudsvrouw.

Drijfhuizen In het bestemmingsplan Reitdiep/Reitdiepshaven wil de gemeente een aantal “drijfhuizen” laten bouwen. De wet kent alleen woonhuizen, woonboten en woonwagens. Reden genoeg dit tot de Raad van State uit te vechten. Wat blijkt: Als aan een “woonboot” ringen vastzitten die over een meerpaal glijden en op die manier de zaak op z’n plaats houden terwijl de “boot’ wel op en neer kan met de waterstand, dan is er sprake van een woonhuis! Nu liggen hier in Groningen al een paar boten op die manier vast, dus de volgende stap is bezwaar maken tegen “woonhuizen die een ligplaats innemen …..”. Wordt vervolgd.

RIOLERING Inmiddels heeft iedereen een brief gekregen van de gemeente. Hierin staat iets heel belangrijks, namelijk dat het Openbaar Vaarwater (=de kanalen en grachten) onderdeel is van de riolering. Iedereen die loost op de gracht, (wij dus), loost dus op (een onderdeel van) de riolering. Waarmee we dus aangesloten zijn op het riool! Daar moet uiteraard net als op de wal voor betaald worden. Het WCG vindt dit alles prima, want dat scheelt een boel gedoe in de boot en kosten voor elk van ons. Voorwaarde van het WCG blijft wel dat we niet achteraf toch nog op eigen kosten aangesloten moeten worden op een ander onderdeel van het riool (bijvoorbeeld een buizenstelsel).

VERORDENING OPENBAAR VAARWATER In januari is een inspraakavond gehouden over de nieuwe Verordening Openbaar Vaarwater (VOV), waar al jaren over gepraat is met de gemeente. De avond werd goed bezocht en er waren zoveel reacties en opmerkingen dat er een tweede avond georganiseerd moest worden (dit hebben we al eens eerder meegemaakt bij Watergang). Het WCG heeft uiteraard ook een reactie gegeven, zowel schriftelijk als mondeling (op te vragen bij ons en bij de gemeente). In september is de VOV in de raadscommissievergadering aan de order geweest en wat ons betreft bleef het grootste bezwaar dat de gemeente weigert om ligplaatsen in bestemmingsplannen te regelen. Hierdoor is de rechtszekerheid met betrekking tot de ligplaatsen minder groot. Verder wil de gemeente op de langere termijn tot een afstand van 5 meter tussen boten komen en is “beschermd stadsgezicht” uitgebreid naar boten. (Over de bijbehorende subsidie is niets gezegd.) We zijn erg benieuwd hoe het er dan in de praktijk gaat uitzien als puntje bij paaltje komt. De VOV is inmiddels van kracht.

WATERGANG Halverwege de zomer hebben B&W eindelijk ontdekt wat wij al wisten, namelijk dat de uitvoering van “structuurschets Watergang” als het echt goed gedaan wordt, veel duurder wordt dan wat de wethouder eerst bedacht had. Na enig nadenken heeft het gemeentebestuur ervoor gekozen dat er op dit moment (los van personele en dergelijke kosten) een bedrag van een kleine 1,5 miljoen euro ter beschikking is voor de uitvoering. Als onderdeel hiervan Is er nu overleg gaande tussen de gemeente en andere vaarwegbeheerders, om te kijken waar de ligplaatsen komen ter vervanging van de door de gemeente opgekochte schepen en een uitbreiding. Misschien, misschien misschien groeit er dan toch nog iets moois…... Verder is er een personeelswisseling geweest op de betreffende afdeling van RO/EZ, waardoor het allemaal niet echt opschiet. We houden u op de hoogte

BAGGEREN Afgelopen jaar is het laatste stuk Reitdiep en het Oosterhamrikkanaal uitgebaggerd. Bovendien zijn er een aantal afmeerpalen in het O.H.kanaal geplaatst op verzoek van enkele bewoners. Op dit moment zijn de voorbereidingen bezig om het Winschoterdiep aan te pakken. Dit vraagt nogal wat extra maatregelen ivm het dicht opeenliggen van de schepen en de mogelijk ernstige moddervervuiling door de voormalige Aagunolfabriek. Plan is om een aantal schepen in de Oosterhaven te leggen en dan steeds blokjes schepen te verplaatsen om te kunnen baggeren. Voor zover ons bekend gaat het in goed overleg met de bewoners.