Woonschepen langer dan 20 meter mogen niet meer varen zonder CvO

Uit Woonschepen Comite Groningen
Ga naar: navigatie, zoeken
  • Onderstaande is overgenomen uit het informatieblad voor de grote pleziervaart, Info20M januari 2019.


Eigenaren van historische woon- en recreatieschepen, zoals tjalken of klippers, mogen vanaf 1 januari 2019 niet meer varen als ze geen certificaat hebben aangevraagd bij de rijksoverheid.

Fikse aanpassingen

Het certificaat wordt alleen verleend aan schepen die voldoen aan de veiligheidseisen. Veel eigenaren moeten fikse technische aanpassingen doen. De historische vloot heeft negen jaar gebruik kunnen maken van een overgangsregeling. Schepen die ná 1 november worden aangemeld, moeten voldoen aan nieuwe veiligheidseisen die voor de traditionele vloot praktisch onhaalbaar zijn. Die moeten dan aan de wal blijven liggen, en mogen alleen met behulp van sleepboten worden verplaatst. Op eigen kracht varen is dan verboden voor dit varende erfgoed. Erfgoed voldoet niet aan regels Brussel De nieuwe regels gelden voor schepen langer dan twintig meter. Het varende Nederlandse erfgoed voldoet niet aan de Europese regels voor de binnenvaart.

Tot 30 december 2018 kon er een zogeheten 'Certificaat van Onderzoek' worden verkregen, ook als de schepen niet aan alle regels voldoen voor nieuwbouwschepen. Als schippers worden betrapt tijdens het varen met een ongekeurd schip, riskeren ze een boete van 1250 euro. De inspectie Leefomgeving en Transport - verantwoordelijk voor de certificering - kan desgevraagd niet schatten hoeveel historische schepen er in Nederland rondvaren die moeten voldoen aan de nieuwe eisen. Bron: Scheepspost.

Hoe zit dat nu met het CvO na 1 november?

Per 1 november 2018 is feitelijk de overgangsregeling voor de certificering van het varend erfgoed beëindigd. Wat nu als uw schip gecertificeerd is, dat nog niet is, of helemaal niet wordt? George Snijder geeft in dit artikel een kleine terugblik en een vooruitblik. Meer uitgebreide info staat in voetnoten. In 2008 werd de nieuwe Binnenvaartwet van kracht. Varend erfgoed, dat onder de certificeringsplicht viel kon gebruik maken van een overgangstermijn van 10 jaar. Criterium om deze schepen te certificeren was het 'klaarblijkelijk gevaar' waarbij op het certificaat uitzondering wordt gemaakt voor zaken waarvoor het schip niet aan de regels kan voldoen of hoeft te voldoen. Omdat veel eigenaren van varend erfgoed de certificering bleven uitstellen ontstond een file aan het einde van 2018, die de keuringsinstanties niet konden verwerken. IL&T heeft toen besloten dat schepen tot 1 november 2018 aangemeld konden worden om nog onder de overgangsregeling konden vallen. Daarmee konden ze nog in 2019 gecertificeerd worden onder het klaarblijkelijk gevaar. Hoe zit het nu? Lees het volgende verhaal! Bron: Scheepspost

CvO en CBB na 1 november 2018 Per 1 november 2018 is feitelijk de overgangsregeling voor de certificering van het varend erfgoed beëindigd. Wat nu als uw schip gecertificeerd is, dat nog niet is, of helemaal niet wordt? In dit artikel een kleine terugblik en een vooruitblik. Uitgebreide info staat in de [voetnoten]. In 2008 werd de nieuwe Binnenvaartwet van kracht. [1] Varend erfgoed, dat onder de certificeringsplicht viel [2] kon gebruik maken van een overgangstermijn van 10 jaar. Criterium om deze schepen te certificeren was het 'klaarblijkelijk gevaar' waarbij op het certificaat uitzondering wordt gemaakt voor zaken waarvoor het schip niet aan de regels kan voldoen en dat ook niet hoeft. [3] Omdat veel eigenaren van varend erfgoed de certificering bleven uitstellen ontstond een file aan het einde van 2018, die keuringsinstanties niet konden verwerken. IL&T [4] heeft toen besloten dat schepen, aangemeld voor 1 november 2018 nog onder de overgangsregeling konden vallen en dus ook nog in 2019 gecertificeerd kunnen