Woonschepen langer dan 20 meter mogen niet meer varen zonder CvO

Uit Woonschepen Comite Groningen
Versie door DirkVanDriel (Overleg | bijdragen) op 10 feb 2019 om 08:49 (Nieuwe pagina aangemaakt met 'Eigenaren van historische woon- en recreatieschepen, zoals tjalken of klippers, mogen vanaf 1 januari 2019 niet meer varen als ze geen certificaat hebben aangevraag...')

(wijz) ← Oudere versie | Huidige versie (wijz) | Nieuwere versie → (wijz)
Ga naar: navigatie, zoeken

Eigenaren van historische woon- en recreatieschepen, zoals tjalken of klippers, mogen vanaf 1 januari 2019 niet meer varen als ze geen certificaat hebben aangevraagd bij de rijksoverheid.

Fikse aanpassingen

Het certificaat wordt alleen verleend aan schepen die voldoen aan strenge veiligheidseisen. Veel eigenaren moeten fikse technische aanpassingen doen. De historische vloot heeft negen jaar gebruik kunnen maken van een overgangsregeling. Schepen die ná 1 november worden aangemeld, moeten voldoen aan nieuwe veiligheidseisen die voor de traditionele vloot praktisch onhaalbaar zijn. Die moeten dan aan de wal blijven liggen, en mogen alleen met behulp van sleepboten worden verplaatst. Op eigen kracht varen is dan verboden voor dit varende erfgoed. Erfgoed voldoet niet aan regels Brussel De nieuwe regels gelden voor schepen langer dan twintig meter. Het varende Nederlandse erfgoed voldoet niet aan de Europese regels voor de binnenvaart.

Tot 30 december 2018 kon er een zogeheten 'Certificaat van Onderzoek' worden verkregen, ook als de schepen niet aan alle regels voldoen voor nieuwbouwschepen. Als schippers worden betrapt tijdens het varen met een ongekeurd schip, riskeren ze een boete van 1250 euro. De inspectie Leefomgeving en Transport - verantwoordelijk voor de certificering - kan desgevraagd niet schatten hoeveel historische schepen er in Nederland rondvaren die moeten voldoen aan de nieuwe eisen. Bron: Scheepspost