Woonboten moeten weg voor nieuwe Kattenbrug

Uit Woonschepen Comite Groningen
Ga naar: navigatie, zoeken

Het busverkeer zal uit de binnenstad van Groningen verdwijnen. Om dat mogelijk te maken worden nieuwe busroutes ontwikkelt ten zuiden en oosten van het centrum. De belangrijkste nieuwe route loopt via het Zuiderdiep, het Kattendiep, over de Diepenring en vervolgens langs het Schuitendiep en de Turfsingel richting Boterdiep. Er wordt hiervoor een brede nieuwe brug met de werknaam "Kattenbrug" in het verlengde van het Kattendiep over de Diepenring aangelegd.

De eerste schetsen zijn vandaag door het college gepresenteerd. Ze zijn gemaakt door Korth Tielens Architecten uit Amsterdam.

Wat direct opvalt is dat er weer een flink aantal woonboten moeten verdwijnen omdat ook de ruimte tussen Steentilbrug en de nieuwe brug een "verblijsruimte" moet worden.


Kattenbrug 1.jpg

Kattenbrug 2.jpg


Wat verder opvalt is dat men de mogelijkheid van een beweegbare brug suggereert en dat er weer schepen zullen zeilen. Alweer zo'n bizar smulplaatje om de Stadjers voor de gek te houden. De kosten van een beweegbare brug zijn gigantisch en daarnaast wordt de vaarroute geblokkeerd door de lage en logge Steentilbrug. Verderop bieden de Ebbingebrug, Boteringebrug en Kijk in 't Jatbrug slechts een doorvaart voor kleine bootjes met een maximale hoogte van ongeveer 2 meter 70. Bovendien: met het zeer intensieve busverkeer zijn vertragingen ongewenst voor het plezier van een enkeling. De doorgaande vaarroute loopt via de Der Aa's en voldoet prima.


Kattenbrug 3.jpg