Woonboten moeten weg voor nieuwe Kattenbrug: verschil tussen versies

Uit Woonschepen Comite Groningen
Ga naar: navigatie, zoeken
Regel 21: Regel 21:
  
  
De nieuwe brug zal pal naast het Pannenkoekenschip aangelegd worden.  
+
De nieuwe brug zal pal naast het Pannenkoekenschip worden aangelegd.  
  
[http://www.woonschepencomite-groningen.nl/images/7/73/DVHN-20171021-_Pannenkoeken_en_Kattenbrug.pdf De eigenaresse van het Pannenkoekenschip geeft te willen verhuizen naar het Hoofdstation als de brug er komt]. Dat zal niet meevallen omdat het schip dankzij de huidige opbouw ligt opgesloten tussen de Ebbingebrug en de Steentilbrug. Het schip kan dus ook niet naar de werf voor onderhoud. Dat was ruim 10 jaar geleden de reden dat er ter plaatse een bak om het schip is geplaatst. Het schip omhoog takelen en verplaatsen ligt dankzij het enorme gewicht en de kwetsbare kades niet voor de hand.
+
[http://www.woonschepencomite-groningen.nl/images/7/73/DVHN-20171021-_Pannenkoeken_en_Kattenbrug.pdf De eigenaresse van het Pannenkoekenschip geeft aan te willen verhuizen naar het Hoofdstation als de brug er komt].  
 +
 
 +
Dat zal niet meevallen omdat het schip dankzij de huidige opbouw ligt opgesloten tussen de Ebbingebrug en de Steentilbrug. Het schip kan dus ook niet naar de werf voor onderhoud. Dat was ruim 10 jaar geleden de reden dat er ter plaatse een bak om het schip is geplaatst. Het schip omhoog takelen en verplaatsen ligt dankzij het enorme gewicht en de kwetsbare kades niet voor de hand.

Versie van 25 okt 2017 om 23:11

20 oktober 2017


Het busverkeer zal uit de binnenstad van Groningen verdwijnen. Om dat mogelijk te maken worden nieuwe busroutes ontwikkelt ten zuiden en oosten van de binnenstad. De belangrijkste nieuwe route loopt via het Zuiderdiep, het Kattendiep, over de Diepenring en vervolgens langs het Schuitendiep en de Turfsingel richting Boterdiep. Er wordt hiervoor een brede nieuwe brug met de werknaam "Kattenbrug" in het verlengde van het Kattendiep over de Diepenring aangelegd.

De eerste schetsen zijn vandaag door het college van b&w gepresenteerd. Ze zijn gemaakt door Korth Tielens Architecten uit Amsterdam.

Wat direct opvalt is dat er weer een aantal woonboten moeten verdwijnen omdat ook de ruimte tussen Steentilbrug en de nieuwe brug een "verblijsruimte" moet worden.


Kattenbrug 1.jpg

Kattenbrug 2.jpg


Wat verder opvalt is dat men de mogelijkheid van een beweegbare brug suggereert en dat er weer schepen zullen zeilen. Alweer zo'n bizar smulplaatje om de Stadjers voor de gek te houden. De kosten van een beweegbare brug zijn gigantisch. De vaarroute wordt bovendien eerst geblokkeerd door de lage en logge Steentilbrug. Verderop bieden de Ebbingebrug, Boteringebrug en Kijk in 't Jatbrug slechts een doorvaart voor kleine bootjes met een maximale hoogte van ongeveer 2 meter 70. En: met het zeer intensieve busverkeer zijn vertragingen door een openstaande brug ongewenst. De doorgaande vaarroute loopt via de Der Aa's en voldoet prima.


Kattenbrug 3.jpg


De nieuwe brug zal pal naast het Pannenkoekenschip worden aangelegd.

De eigenaresse van het Pannenkoekenschip geeft aan te willen verhuizen naar het Hoofdstation als de brug er komt.

Dat zal niet meevallen omdat het schip dankzij de huidige opbouw ligt opgesloten tussen de Ebbingebrug en de Steentilbrug. Het schip kan dus ook niet naar de werf voor onderhoud. Dat was ruim 10 jaar geleden de reden dat er ter plaatse een bak om het schip is geplaatst. Het schip omhoog takelen en verplaatsen ligt dankzij het enorme gewicht en de kwetsbare kades niet voor de hand.