WCG beziet hoe Noorderhaven in nieuwe wet past: verschil tussen versies

Uit Woonschepen Comite Groningen
Ga naar: navigatie, zoeken
Regel 1: Regel 1:
[http://www.woonschepencomite-groningen.nl/images/0/09/2016-04-02_WCG_herziet_zienswijze_Noorderhaven.pdf pdf-printer versie]
+
<!-- [http://www.woonschepencomite-groningen.nl/images/0/09/2016-04-02_WCG_herziet_zienswijze_Noorderhaven.pdf pdf-printer versie] -->
  
  
Regel 7: Regel 7:
 
'''Wetsvoorstel'''
 
'''Wetsvoorstel'''
  
Onze eerste interpretatie was dat artikel 8.2a lid 2 (géén vergunning of ontheffing vereist volgens gemeentelijke verordening) doorslaggevend was. De toekenning van een omgevingsvergunning in die gevallen maakte het onzeker of de vrijhaven nog als vrijhaven verder kon. Overgangsrecht heeft immers als consequentie dat de bestaande situatie wordt bevroren.  
+
Onze eerste interpretatie was dat artikel 8.2a lid 2 (géén vergunning of ontheffing vereist volgens gemeentelijke verordening) doorslaggevend was. De toekenning van een omgevingsvergunning in die gevallen maakte het onzeker of de vrijhaven nog als vrijhaven verder kon. Overgangsrecht heeft immers als consequentie dat de bestaande situatie wordt bevroren.
 +
 
 +
'''Toevoeging 5 april: de eerste interpretatie kon toch wel eens de juiste blijken. Nader bericht volgt.'''
  
 
Deze eerste interpretatie werd aan het wankelen gebracht door de [http://www.corgoudriaan.nl/bouwwerk-verduidelijking-voorschriften-woonboten-bouwbesluit.html analyse van Cor Goudriaan], die het bewuste artikel las alsof het alleen gold voor gemeenten waar geen verordening bestond.  
 
Deze eerste interpretatie werd aan het wankelen gebracht door de [http://www.corgoudriaan.nl/bouwwerk-verduidelijking-voorschriften-woonboten-bouwbesluit.html analyse van Cor Goudriaan], die het bewuste artikel las alsof het alleen gold voor gemeenten waar geen verordening bestond.  
  
  
Groningen kent de [http://www.woonschepencomite-groningen.nl/images/f/fd/2006_Verordening_Openbaar_Vaarwater.pdf Verordening Openbaar Vaarwater] en in het bijbehorende aanwijsbesluit ligplaatsen wordt de Noorderhaven '''''niet''''' genoemd als kanaalvak voor woonboten:
+
<!-- Groningen kent de [http://www.woonschepencomite-groningen.nl/images/f/fd/2006_Verordening_Openbaar_Vaarwater.pdf Verordening Openbaar Vaarwater] en in het bijbehorende aanwijsbesluit ligplaatsen wordt de Noorderhaven '''''niet''''' genoemd als kanaalvak voor woonboten:
  
 
'''Artikel 6''': ''Ligplaatsen buiten aangewezen kanaalvakken''
 
'''Artikel 6''': ''Ligplaatsen buiten aangewezen kanaalvakken''
Regel 39: Regel 41:
 
'''Conclusie:''' Artikel 12 bevat geen uitzondering voor ontheffingen in de Noorderhaven. Deze zijn dus op dezelfde wijze overdraagbaar als andere ontheffingen en vergunningen.
 
'''Conclusie:''' Artikel 12 bevat geen uitzondering voor ontheffingen in de Noorderhaven. Deze zijn dus op dezelfde wijze overdraagbaar als andere ontheffingen en vergunningen.
  
Om een lang verhaal kort samen te vatten: die hele vrijhaven was sinds de bovenstaande bepalingen in de verordening werden opgenomen klaarblijkelijk niet meer dan een romantisch idee.  
+
Om een lang verhaal kort samen te vatten: die hele vrijhaven was sinds de bovenstaande bepalingen in de verordening werden opgenomen klaarblijkelijk niet meer dan een romantisch idee.
  
Nu alle schepen in de Noorderhaven een omgevingsvergunning gaan krijgen zou het kunnen dat de schepen ook nog een vaste plek krijgen. Dat zou het definitieve einde van de vrijhaven betekenen.
+
-->
 +
Nu alle schepen in de Noorderhaven een omgevingsvergunning gaan krijgen zou het kunnen dat de schepen een vaste plek krijgen. Dat zou het definitieve einde van de vrijhaven betekenen.

Versie van 5 apr 2016 om 11:33


Het nieuwe wetsvoorstel dwingt tot goed nadenken over de status van woonboten in de Noorderhaven. Gemeente en WCG zijn altijd uitgegaan van het idee dat de Noorderhaven een vrijhaven is, de enige plaats waar je een wooncarrière op het water kunt beginnen zonder je diep in de schulden te steken. Weliswaar is toestemming van de havenmeester nodig, en dat is weer van belang voor je inschrijving in het bevolkingsregister, maar alles ademt een hoge mate van vrijheid en is daarmee het verdedigen waard.


Wetsvoorstel

Onze eerste interpretatie was dat artikel 8.2a lid 2 (géén vergunning of ontheffing vereist volgens gemeentelijke verordening) doorslaggevend was. De toekenning van een omgevingsvergunning in die gevallen maakte het onzeker of de vrijhaven nog als vrijhaven verder kon. Overgangsrecht heeft immers als consequentie dat de bestaande situatie wordt bevroren.

Toevoeging 5 april: de eerste interpretatie kon toch wel eens de juiste blijken. Nader bericht volgt.

Deze eerste interpretatie werd aan het wankelen gebracht door de analyse van Cor Goudriaan, die het bewuste artikel las alsof het alleen gold voor gemeenten waar geen verordening bestond.


Nu alle schepen in de Noorderhaven een omgevingsvergunning gaan krijgen zou het kunnen dat de schepen een vaste plek krijgen. Dat zou het definitieve einde van de vrijhaven betekenen.