Vraag en Antwoord: verschil tussen versies

Uit Woonschepen Comite Groningen
Ga naar: navigatie, zoeken
Regel 102: Regel 102:
 
* 29-11-2014 [[Belastingdienst vordert huurtoeslag op woonboten actief terug]]
 
* 29-11-2014 [[Belastingdienst vordert huurtoeslag op woonboten actief terug]]
  
<!-----------------------  DECEMBER 2014 Voor de waterwoning bestond geen eensgezind geaccepteerde definitie. De Hoge Raad heeft op [http://zoeken.rechtspraak.nl/detailpage.aspx?ljn=BK9136 15 januari 2010] de definitie zo strikt gemaakt dat bijna geen enkel drijvend object als onroerend goed kan worden bestempeld. Cor Goudriaan, advocaat en deskundig op woonbotengebied heeft de consequenties van deze uitspraak in een leesbaar [http://www.woonschepencomite-groningen.nl/images/0/0a/2010_Cor_Goudriaan_over_uitspraak_Hoge_Raad_roerend-onroerend.pdf artikel] uitgelegd. De Raad van State heeft echter een andere mening vandaar dat de LWO (Landelijke Woonbotenorganisatie) begin 2011 [http://www.woonschepencomite-groningen.nl/index.php/19-01-2011_LWO_vraagt_opheldering_bij_Raad_van_State opheldering] heeft gevraagd bij de Raad van State.
 
  
Op 7 april 2011 kregen we de volgende e-mail van de belastingdienst:
 
 
Naar aanleiding van ons gesprek doe ik u hierbij de Toeslagwijzer 2011 [http://www.woonschepencomite-groningen.nl/images/6/60/Toeslagwijzer_2011_belastingdienst.pdf] toekomen.
 
De voor u relevante informatie kunt u vinden op blz. 18 onder het kopje Woonboot/Woonwagen.
 
Verder verwijs ik u nog naar de volgende wetsartikelen waar nader ingegaan wordt op woonboten en huurtoeslag:
 
 
4.12. Woonboot en wonen op het water
 
Het BW (Boek 7, artikel 233) verstaat onder woonruimte een gebouwde onroerende zaak die als een zelfstandige woning is verhuurd. De Wht sluit daar bij aan. Woonboten zijn niet duurzaam met de grond verenigd en daarom geen onroerende zaak. Verder voldoen deze woonruimten niet aan de eisen van de Woningwet en vallen niet onder woningwaarderingsstelsel. Bewoners van woonboten kunnen dan ook niet in aanmerking komen voor huurtoeslag.
 
 
Zie ook :
 
Waterwoning
 
Per 1 januari 2007 wordt voor het begrip ‘woning’ in de Wht aangesloten op de definitie van woonruimte in het BW (Boek 7, artikel 233). Hierdoor wordt huurtoeslag mogelijk, met inachtneming van artikel 11 van de Wht, voor zich op water bevindende gebouwde onroerende zaken, zoals een waterwoning.
 
Een waterwoning is een woning die op het water is gebouwd. De grootte van de woning is vaak gelijk aan woningen op het land. Een waterwoning kan bijvoorbeeld zijn een paalwoning of een huis aan kettingen die met het water meebeweegt.
 
Verder verwijs ik u nog naar de Wet Huurtoeslag (Wht) artikel 11.
 
 
Met vriendelijke groet,
 
D. van Amersfoort --------DECEMBER 2014
 
                                                --------------------->
 
 
==bootjesmelkers==
 
==bootjesmelkers==
 
In Groningen is een aantal twijfelachtige verhuurders van woonboten actief. [http://journalist.io/blog/2014/03/28/falend-beleid-geeft-omstreden-woonbootverhuurder-vrij-spel/ Lees meer]
 
In Groningen is een aantal twijfelachtige verhuurders van woonboten actief. [http://journalist.io/blog/2014/03/28/falend-beleid-geeft-omstreden-woonbootverhuurder-vrij-spel/ Lees meer]
Regel 165: Regel 146:
 
Hou dit goed in de gaten.  
 
Hou dit goed in de gaten.  
 
* '''Als een woonboot zinkt is het meestal door de waterleiding.'''
 
* '''Als een woonboot zinkt is het meestal door de waterleiding.'''
 +
 +
==inspectie aardgasslang noodzakelijk==
 +
 +
[http://www.woonschepencomite-groningen.nl/index.php/Inspectie_aardgasslang_noodzakelijk lees meer]
  
 
==ponton==
 
==ponton==

Versie van 16 aug 2017 om 20:47

Vragen en antwoorden over wonen op het water in de gemeente Groningen.

Een en ander is opgedeeld in rubrieken. Indien bij de vraag wordt aangegeven wanneer deze gesteld is, kan het zijn dat het antwoord ondertussen niet meer accuraat is. Dit kan bijvoorbeeld zijn omdat de regelgeving is veranderd.


Het kopen van een ark of schip

kopen van een schip in de Noorderhaven

Lees hier de meest recente informatie (augustus 2017)


kopen en vervangen

Vraag: Ik wil een schip met ligplaats kopen. Dit is een varend schip welke ik, op termijn, zou willen vervangen door bijvoorbeeld een ark met betonnen casco. Kunnen jullie mij zeggen of dit mogelijk is?

Antwoord: Dat hangt af van de ligplek. Bijvoorbeeld: de ligplaatsen aan de Stationsweg liggen in het Verbindingskanaal. In het bestemmingsplan openbaar vaarwater van 2009 (BOV) staat dat daar uitsluitend "authentieke schepen" mogen liggen. De schepen op de ligplekken in het Noordwillemskanaal moeten niet-kwetsbaar zijn. Dit omdat er ook beroepsvaart plaatsvindt en er het risico van aanvaring bestaat.

Vraag: Ik ben aan het kijken naar een tjalk om op te gaan wonen en mee te zeilen. Nu vraag ik me af hoe ik aan een ligplaats kan komen ergens in de buurt van Groningen.

Antwoord: De Noorderhaven in Groningen is een vrijhaven waar je met een varend, niet-kwetsbaar schip kunt afmeren mits je eigenaar-bewoner bent. Als in de buurt van Groningen betekent dat je rond de stad een ligplaats wilt krijgen dan rest momenteel alleen de mogelijkheid een ander schip met ligplaats(vergunning) te kopen en van schip te wisselen. Controleer van tevoren of dit kan. Niet elke gemeente hanteert dezelfde regels. Er is een grote schaarste aan ligplaatsen en voorzover bekend hebben andere gemeenten dan Groningen geen plannen om het aantal ligplaatsen uit te breiden. In de stad Groningen zelf zijn er voorzichtige verkenningen om het aantal ligplaatsen eventueel uit te breiden.

Energie label

Vraag: Voor huizen is sinds 2015 een energie label nodig als deze verkocht wordt. Geld dat ook voor een woonboot?

Antwoord: Nee. Het energielabel is soms niet verplicht. Voor monumenten en woonboten geldt de verplichting bijvoorbeeld niet. ( Bron)

kopen met een ligplaats in de Noorderhaven ??

Vraag: Ik krijg via een makelaar een schip met ligplaats aangeboden in de Noorderhaven.

Antwoord: De Noorderhaven is een vrijhaven. Schepen hebben geen vaste ligplaats en een ligplaats is derhalve ook niet overdraagbaar. Er zijn makelaars die schepen in de Noorderhaven aanbieden inclusief overdraagbare ligplaats, maar dat is een te ruime interpretatie van de huidige toestand. De schijn van rechtszekerheid die hiermee geboden wordt, lijkt hierdoor groter dan zij in werkelijkheid is.

  • Hier vind je de precieze regelgeving voor de Noorderhaven.


het krijgen van een hypotheek

Vraag: Ik hoor links en rechts dat het lastig is een hypotheek voor een schip/ark te krijgen. Waar kan ik zonder al te veel gedoe aan een hypotheek komen?

Antwoord: Dat is een beetje lastig te beantwoorden. Het is voor een bank zeker geen gangbaar product. De ervaring leert dat de vraag aan een bank of ze een \'water\' hypotheek leveren afhankelijk is van de persoon die je te woord staat. Bovendien geldt vaak voor een scheepshypotheek dat deze een kortere looptijd heeft dan de gangbare 30-jarige hypotheek voor een huis. In de praktijk blijkt ook dat een betonnen bak met opbouw gemakkelijker voor een hypotheek in aanmerking komt dan een stalen, varend schip.

Algemeen geldt: gewoon bij alle banken proberen. Een overdraagbare ligplaatsvergunning erbij maakt ze blij. En als het de ene dag niet lukt, misschien een week later nog eens proberen. Als je iemand gevonden hebt die namens de bank met je in zee wilt: naam vragen en daar verder contact mee houden.

Er zijn ook een paar financiële bemiddelaars in het (westen van het) land die zeer veel ervaring hebben en voor je kunnen optreden.

DE ROOIJ & WOLTERS
Stationsplein 12
8071 CH Nunspeet
Tel.: 0341 25 19 66
Fax.: 0341 26 43 32
HAS CONSULTANCY V.O.F.
Horn 774-S
1381 HC Weesp
Tel.: 0294 417 692
Fax: 0294 431 795

Sommige scheepsmakelaars bieden zo'n dienst ook wel aan.

Let op: Het WCG heeft geen financiële banden met genoemde bemiddelaars maar weet dat beiden al lang actief zijn op dit gebied.


PERSOONLIJKE ERVARINGEN VAN LEDEN

bij de ING, 2005, varend schip: in eerste instantie ging het zeer moeizaam wegens het op voorhand moeten overleggen van het eigendomsbewijs van de ligplek. Het argument dat dat pas kon na sluiten van de koop maar dat de plek overdraagbaar was kwam niet over. Pas na het wisselen van de contactpersoon bij de bank kwam er (vlot) schot in de zaak. Bankieren is inderdaad een personen kwestie.

Via een bemiddelaar werd een 'gewone' (d.w.z. voor 30 jaar) hypotheek geregeld in 1997 bij de SNS-bank. De bank wilde een latere hypotheekverhoging in 2002 niet honoreren omdat men geen hypotheken meer op schepen wilde verlenen. De ASN-bank was net begonnen met hypotheken en wilde als ideeële bank wel een hypotheek verlenen. De ASN werd later overgenomen door de SNSbank en staakte met hypotheken zodat de hypotheek nu weer bij de SNS is ondergebracht.

Binnengekomen op 08-03-2011: Wat ik weet betreffende het aanvragen van een hypotheek is dat de ING momenteel de enige bank is die een volledige hypotheek op een woonschip wil afgeven. Andere banken, bijv de Rabobank, geven een maximale hypotheek van 100 procent van de executiewaarde, dan moet je dus zelf een bult geld meenemen. Bij mij ging het om een stalen schip met vaste ligplaats, dus dat leverde niet al te veel problemen op. Wel bijzonder is dat de rentepercentages voor woonschepen hoger liggen dan voor een huis en inderdaad ook de looptijd is wat korter, bij mij is dat 25 jaar.


Het huren van een ark of schip

huurbescherming

Vraag: Heb ik huurbescherming als ik op een woonboot woon?

Antwoord: Nee. Woonboten vallen niet onder het huurbeleid van de Rijksoverheid. Dit komt omdat woonboten geen woning zijn in de betekenis van de Woningwet en ook niet onder het bouwbesluit vallen. Voor eigenaren heeft dat onder anderen als voordeel dat er geen bouwtechnische eisen aan de boten kunnen worden gesteld. Voor huurders heeft dat als nadeel dat er geen huurbescherming geldt. Zie ook huurtoeslag.

Bronnen:

Voor nadere informatie zie ook bezwaar tegen ligplaatsvergunning voor het standpunt van het WCG

huurtoeslag en woonkostentoeslag

Vraag: Ik kan een schip/ark huren (of een kamer hierop), en de verhuurder vertelt mij dat ik huurtoeslag mag aanvragen. Werkt dat het zelfde als een huis/kamer op de wal?

Antwoord: Nee, dat werkt zeker niet hetzelfde. Woningen en kamers op het water komen niet in aanmerking voor huurtoeslag. Dit komt omdat een woonboot geen woning is in de zin van de wet en niet onder het bouwbesluit valt. Pas hiermee dus op. Indien de overheid de teveel uitgekeerde toeslag terugvordert, kan er niet terugverwezen worden naar de verhuurder.

Wat wel mogelijk is, is een woonkostentoeslag via de gemeentelijke sociale dienst. Voorzover bekend wordt daar nauwelijks gebruik van gemaakt en is bij het WCG niet bekend of en hoe het functioneert. Nadere informatie daarover via deze link of de dienst Sozawe 0503675222.

De huurtoeslag is wel van toepassing op zogenaamde waterwoningen. Waterwoningen werden omschreven als drijvende woningen, duurzaam aan de grond verbonden bijvoorbeeld door middel van palen. Sinds 1 januari 2014 beschouwt de belastingdienst alleen nog een paalwoning als waterwoning (lees meer).


bootjesmelkers

In Groningen is een aantal twijfelachtige verhuurders van woonboten actief. Lees meer


Ligplaatsen

liggeld

Vraag: Ik hoor dat de liggelden verhoogd gaan worden door de rijksoverheid. Kan dat zomaar?

Antwoord: Nee. De rijksoverheid (en ook de provincie) gaat hier niet over. Dat is een gemeentelijke zaak. Voor een wat uitgebreider toelichting, kijk op de pagina over Liggeld

bijboot

Vraag: Momenteel ben ik bezig om een extra bootje te kopen die ik naast het woonschip wil leggen, alleen ben ik benieuwd of er regels zijn ten aanzien van de vrije doorvaart enzovoort. Kunt u mij hier meer over vertellen?

Antwoord: Het is toegestaan één bijbootje van max. 10 m2 te hebben, max. 1 m hoog. Je moet dan denken aan een roeiboot, een opduwer mag ook nog wel maar zeker geen jachtjes of andere kajuitachtige vaartuigen. (VOV2006 art. 1 lid l en m; Art. 8 lid 7). Alleen in de Noorderhaven geldt een vrije doorvaartbreedte van 10 meter in verband met de rondvaartboot. Voor overige kanaalvakken gelden geen regels maar een bijbootje langszij kan hinderlijk zijn op doorgaande vaarroutes.

het tijdelijk beschikbaar stellen van je ligplek aan anderen.

Vraag: Ik ga een paar maanden op vakantie met mijn schip. Mag ik mijn ligplek laten bezetten door iemand anders?

Antwoord: In principe kan iemand anders liggen op je plek. Dat kan een passant zijn of een bekende. Aangezien jij de vergunninghouder bent, zal degene die op je plek ligt weg moeten gaan zogauw jij terug komt. In de tussentijd, zo is in de praktijk gebleken, houdt de havendienst de boel in de gaten.

Vraag: Ik ga een paar jaar op vakantie met mijn schip. Hoe houd ik toch mijn ligplek en kom ik niet in problemen met de 3 maanden regel?

Antwoord: Leg het voor aan de vergunningverstrekker van Bouw- en Woningtoezicht. Als daar afspraken mee te maken zijn is er niets aan de hand. Het is tot dusver pas een keer voorgekomen dat iemand een paar jaar met zijn schip aan het varen was. In de tussentijd is de ligplaats toen aangewezen voor een ander schip.


Onderhoud, aanpassing en verbouw

leidingen tussen wal en schip, bevriezing

De leidingen tussen wal en schip zijn de verantwoordelijkheid van de eigenaar van de woonboot, dus ook als deze bevriezen. Vandaar dat Enexis en het Waterbedrijf je niet zullen helpen. De eigenaar van de woonboot zal een dergelijk probleem zelf of door een installateur moeten laten oplossen.

preventie bevriezing waterleiding

Vanaf de meterkast is een warmtelint langs de waterleiding gelegd. Die is verpakt in een mantelbuis waarin ook nog isolatiemateriaal is verwerkt. Vanaf vier graden boven nul gaat het warmtelint aan en zal de waterleiding op temperatuur houden. (Je kunt het controleren door bij lage temperatuur in de meterkast te voelen of het warmtelint inderdaad warm is). Als het goed is, zal er ook wel een lampje gaan branden in de meterkast ten teken dat het warmtelint is ingeschakeld. Als het verwarmingslint niet werkt kun je als noodoplossing een kraan laten druppelen om bevriezing te voorkomen.

Belangrijk is uiteraard de binnentemperatuur op peil te houden. Als er bevriezing optreedt is dat meestal op de overgang van buiten naar binnen en het binnen te koud is. De calamiteit doet zich meestal pas voor als het gaat dooien.

Het is raadzaam om bij langer verblijf elders de hoofdkraan in de kast dicht te draaien. De elektriciteit zou uit kunnen vallen en dan bevriest de boel alsnog.

LET OP !! Zodra het gaat vriezen zet het bevroren water in de leiding uit en kan er een breuk of lek ontstaan. Het is mogelijk dat dit lek pas bij dooi gaat lekken (het ijs kan een lek in eerste instantie afdichten) Hou dit goed in de gaten.

  • Als een woonboot zinkt is het meestal door de waterleiding.

inspectie aardgasslang noodzakelijk

lees meer

ponton

Vraag: Ik wil mijn schip verven en/of schoonmaken. Waar kan ik een ponton huren?

Antwoord: De gemeente heeft pontons die je kunt gebruiken. Je kunt contact opnemen met Dienst Stadsbeheer tel. 050-3678910. Het gebruik kost niks.

bouwvergunning

Vraag: Moet ik een bouwvergunning aanvragen als ik iets aan mijn schip wil verbouwen?

Antwoord: Nee, maar pas op. Als er sprake is van een substantiële verandering waardoor bijvoorbeeld de grootte van je schip of ark verandert, moet er wel een nieuwe ligplaatsvergunning worden aangevraagd. Omdat er geen eisen gesteld mogen worden aan inrichting en gebruik van woonschepen hoef je ook geen bouwvergunning aan te vragen als je iets wilt veranderen. Woonboten vallen namelijk (nog) niet onder het bouwbesluit.

Er wordt momenteel (2015) gewerkt aan een wetswijziging waardoor niet varende woonboten wel onder het Bouwbesluit gaan vallen. (lees meer)

bilgewater

Vraag: Waar kan ik mijn bilgewater kwijt?

Antwoord: Bilgewater (chemisch vervuild water bijvoorbeeld uit de machinekamer) kun je kwijt bij een van de brengstations van de Milieudienst of bij de chemokar. Aanleveren in jerrycans. Voor plaats en datum dat de chemokar bij je in de buurt is vul de gegevens in op https://gemeente.groningen.nl/afvalwijzer/groningen/. De chemokar neemt uiteraard ook oude verfblikken etc. in.

riolering, onderhoud en storingen