Verslag overleg WCG met wethouder Van der Schaaf over Noorderhaven en Woonschepenhaven

Uit Woonschepen Comite Groningen
Versie door DirkVanDriel (Overleg | bijdragen) op 9 jan 2021 om 10:26

(wijz) ← Oudere versie | Huidige versie (wijz) | Nieuwere versie → (wijz)
Ga naar: navigatie, zoeken

10 april 2019


Aanwezig gemeente: Roeland van der Schaaf, Jan Pieter Koppert (centrale beleidsmedewerker wonen op het water), Claudia Versloot (projectleider uitvoering), Roos Broeders (uitvoering bijzondere woonvormen) WCG: Dirk van Driel, Gerrit de Goede


Belangrijkste punten op de agenda: Noorderhaven en Woonschepenhaven.

Gerrit heeft zichzelf voorgesteld en een prima uitleg gegeven over de Noorderhaven, hoe de inventarisatie en de brief met de vinkjes bij hemzelf en waarschijnlijk de meesten is binnengekomen. "Wat hangt ons boven het hoofd en waarom?" Zijn vergelijking met de onzekerheid als gevolg van aardbevingsschade is begrijpelijk en terecht. Het gaat hier om huisvesting, één van de eerste levensbehoeften...

Noorderhaven

Over het plan van aanpak zoals we dat in kleine kring besproken hebben wordt binnen 2 weken besloten door het college van b&w, daarna gaat het door naar de gemeenteraad, tezamen met ons advies.

Opnieuw door ons voorgesteld: behoudt de huidige situatie in de Noorderhaven en geef de schepen die voldoen aan de voorwaarden een vergunning met de huidige voorwaarden. Verkoop en investering worden daardoor sterk vereenvoudigd. Waardeer daardoor de schepen die prima in orde zijn. Het overgrote deel dus.

Wethouder heeft toegezegd dat er beter gekeken zal worden naar oplossingen voor schepen die niet geheel voldoen aan de Verordening, alternatieven etc. Uiteraard heeft het WCG met geen enkel schip een probleem, het is de gemeente die de situatie heeft laten ontstaan èn toegestaan, de bewoners treft geen blaam, zijn geen "overtreders". Ook naar een betere rechtszekerheid en wellicht een vorm van vergunning voor schepen die wel voldoen zal beter gekeken worden, maar zonder concrete toezeggingen van de wethouder. Handhaving van het criterium "varend" zal weinig prioriteit krijgen volgens de wethouder. Dat kan nauwelijks geruststellend zijn, want wat bij verkoop ? En hoe gaan opvolgende bestuurders hiermee om ? Het begrip "varend" wordt nu door de gemeente één op één gelijkgesteld met de omschrijving uit de nieuwe wet (!) Met terugwerkend kracht ? Kan niet volgens ons. De wet eist "af en toe varen" ("gebruikt voor de vaart"). De schepen in de Noorderhaven hoeven niet daadwerkelijk te varen, mogen permanent stil liggen (brief 4 december 2017) en zullen volgens de nieuwe wet daardoor waarschijnlijk als drijvende bouwwerken gezien moeten worden (advocaat Cor Goudriaan). De eerste beste procedure zal daar vermoedelijk duidelijkheid over geven.

Het Plan van Aanpak zal dankzij het WCG opnieuw licht aangepast worden en vermoedelijk over 2 weken ter kennisgeving naar de gemeenteraad gestuurd worden. Dan gaat alles naar buiten en zullen we alle bewoners, politiek en media de zaken uit moeten gaan leggen. Wij verwachten dat de gemeenteraad kritisch zal reageren en het plan voor discussie zal agenderen. Dat wordt dan vermoedelijk niet eerder dan komende herfst....

Woonschepenhaven

We hadden op een doorbraak gehoopt, vanwege een recente ambtelijke toezegging aan het WCG over onafhankelijk onderzoek naar de revitalisatie. Helaas, het zijn slechts nieuwe ("onafhankelijke") ambtenaren die er nog eens naar zullen gaan kijken. Vorige week is het plan opgevat door bewoners en WCG om de nieuwe gemeenteraad in mei uit te nodigen voor een rondleiding langs de vele gebreken. Lijkt ons erg verhelderend.