Vergaderingen 2018: verschil tussen versies

Uit Woonschepen Comite Groningen
Ga naar: navigatie, zoeken
Regel 10: Regel 10:
 
Het college volhardt in zijn ramkoers tegen de Noorderhaven. Pikant daarbij is de CvO-eis per 1 januari 2019, die veel schepen alsnog permanent stil dreigt te leggen. Overigens lijkt er enige beweging te zitten in het doembeeld dat het na die datum vrijwel onmogelijk is om alsnog een CvO voor een oud schip te verwerven. De essentie van de boodschap aan de raad zal zijn dat een proefproces als ongewenst en tijdrovend wordt beschouwd en dat het simpeler zou zijn gewoon het raadsbesluit van 31 mei 2017 en de Wet Verduidelijking uit te voeren.<br>
 
Het college volhardt in zijn ramkoers tegen de Noorderhaven. Pikant daarbij is de CvO-eis per 1 januari 2019, die veel schepen alsnog permanent stil dreigt te leggen. Overigens lijkt er enige beweging te zitten in het doembeeld dat het na die datum vrijwel onmogelijk is om alsnog een CvO voor een oud schip te verwerven. De essentie van de boodschap aan de raad zal zijn dat een proefproces als ongewenst en tijdrovend wordt beschouwd en dat het simpeler zou zijn gewoon het raadsbesluit van 31 mei 2017 en de Wet Verduidelijking uit te voeren.<br>
 
De stand van zaken bij de watervisie is overschaduwd door alle commotie over de Noorderhaven. Enkelen nemen alvast een concept-advies mee, wetende dat half februari een verder uitgewerkt concept onder circa 50 min of meer regelmatige bezoekers van de vergadering voor commentaar zal worden verspreid.
 
De stand van zaken bij de watervisie is overschaduwd door alle commotie over de Noorderhaven. Enkelen nemen alvast een concept-advies mee, wetende dat half februari een verder uitgewerkt concept onder circa 50 min of meer regelmatige bezoekers van de vergadering voor commentaar zal worden verspreid.
 +
 +
'''5 maart'''<br>
 +
Over de watervisie en de zoektocht naar ligplaatsen wordt opgemerkt dat de gehanteerde geluidskaarten afwijken van de geluidskaarten die worden gebruikt in het kader van het actieplan verkeerslawaai (te vinden op icinity.nl). We hebben enkele weken de tijd om via politieke partijen nog enige invloed op het vervolg uit te oefenen.<br>
 +
Een dag later zal met ambtenaren nader worden gesproken over de situatie in de Noorderhaven. Er blijft verschil van inzicht tussen bestuur en de initiatiefgroep omgevingsvergunning, hetgeen uitmondt in een tweesporenbeleid.<br>
 +
In de Woonschepenhaven is de nieuw aangelegde gasleiding te krap gebleken om bij zeer lage temperaturen CV-ketels van voldoende werkdruk te voorzien.
 +
 +
'''9 april'''<br>

Versie van 29 apr 2018 om 15:54

Op deze pagina wordt hetgeen besproken is tijdens de reguliere, openbare bestuursvergaderingen beknopt uitgewerkt.

16 januari
Bijna alle aanwezigen zijn Noorderhavenbewoners. De vergadering staat dan ook in het teken van de ontwikkelingen daar. De inzichten over wat er moet gebeuren lopen nogal uiteen. Om te beginnen is er de initiatiefgroep omgevingsvergunning, die meent dat de Wet Verduidelijking, nu die is ingegaan, moet worden uitgevoerd en dat daaruit volgt dat alle schepen in de Noorderhaven recht hebben op een omgevingsvergunning. Teneinde dat recht zwart op wit te krijgen heeft deze groep een schriftelijke bevestiging gevraagd van het feit dat op basis van het overgangsrecht de rechtspositie die voor 1 januari bestond wordt gelijkgesteld met een omgevingsvergunning. Het andere uiterste is de opvatting dat de huidige rechtspositie best goed is en dat de gemeente door acties zoals deze onnodig wordt uitgedaagd. Het WCG-bestuur zit daar in feite tussenin door te constateren dat juist de omstandigheid dat de wet alleen voor drijvende bouwwerken en niet voor varende schepen geldt de uitvoering ervan in de Noorderhaven zo gevoelig maakt. In reactie op citaten van de minister en uit het voorbereidingsbesluit voor herziening van VOV en BOV (boven aan p. 3) stelt de initiatiefgroep dat een omgevingsvergunning wel degelijk mogelijk is op iets dat geen bouwwerk is.
Diverse bewoners zetten vraagtekens bij de haast waarmee de initiatiefgroep te werk is gegaan. Zowel de timing (onmiddellijk nadat de wet is ingegaan) als de korte reactietijd heeft verscheidene mensen afgeschrikt. Desondanks hebben 15 bewoners voor het initiatief getekend. De initiatiefgroep verwacht evenwel niet snel antwoord, en het bestuur heeft ook geen haast omdat de gespreksruimte waarschijnlijk kleiner wordt als het gerechtelijke spoor formeel wordt ingezet. Daarbij moet overigens worden bedacht dat de afspraak met het college over een mogelijk proefproces in principe geheel los staat van de actie van de initiatiefgroep.

5 februari
De werkzaamheden aan het Noord-Willemskanaal zijn nog niet af. Kennelijk zijn er voor het baggeren van de voorlopig naar het midden van het kanaal verplaatste grond nieuwe vergunningen nodig. Ook in de Woonschepenhaven valt geen vooruitgang op de 65 verbeterpunten te bespeuren.
Er is een voorbereidingsbesluit tot herziening van BOV en VOV genomen. Hangende die herziening heeft ten minste één vergunningaanvrager te horen gekregen dat het systeem "op slot" zit.
Het college volhardt in zijn ramkoers tegen de Noorderhaven. Pikant daarbij is de CvO-eis per 1 januari 2019, die veel schepen alsnog permanent stil dreigt te leggen. Overigens lijkt er enige beweging te zitten in het doembeeld dat het na die datum vrijwel onmogelijk is om alsnog een CvO voor een oud schip te verwerven. De essentie van de boodschap aan de raad zal zijn dat een proefproces als ongewenst en tijdrovend wordt beschouwd en dat het simpeler zou zijn gewoon het raadsbesluit van 31 mei 2017 en de Wet Verduidelijking uit te voeren.
De stand van zaken bij de watervisie is overschaduwd door alle commotie over de Noorderhaven. Enkelen nemen alvast een concept-advies mee, wetende dat half februari een verder uitgewerkt concept onder circa 50 min of meer regelmatige bezoekers van de vergadering voor commentaar zal worden verspreid.

5 maart
Over de watervisie en de zoektocht naar ligplaatsen wordt opgemerkt dat de gehanteerde geluidskaarten afwijken van de geluidskaarten die worden gebruikt in het kader van het actieplan verkeerslawaai (te vinden op icinity.nl). We hebben enkele weken de tijd om via politieke partijen nog enige invloed op het vervolg uit te oefenen.
Een dag later zal met ambtenaren nader worden gesproken over de situatie in de Noorderhaven. Er blijft verschil van inzicht tussen bestuur en de initiatiefgroep omgevingsvergunning, hetgeen uitmondt in een tweesporenbeleid.
In de Woonschepenhaven is de nieuw aangelegde gasleiding te krap gebleken om bij zeer lage temperaturen CV-ketels van voldoende werkdruk te voorzien.

9 april