Vergaderingen 2018: verschil tussen versies

Uit Woonschepen Comite Groningen
Ga naar: navigatie, zoeken
Regel 3: Regel 3:
 
'''16 januari'''<br>
 
'''16 januari'''<br>
 
Bijna alle aanwezigen zijn Noorderhavenbewoners. De vergadering staat dan ook in het teken van de ontwikkelingen daar. De inzichten over wat er moet gebeuren lopen nogal uiteen. Om te beginnen is er de initiatiefgroep omgevingsvergunning, die meent dat de Wet Verduidelijking, nu die is ingegaan, moet worden uitgevoerd en dat daaruit volgt dat alle schepen in de Noorderhaven recht hebben op een omgevingsvergunning. Teneinde dat recht zwart op wit te krijgen heeft deze groep een schriftelijke bevestiging gevraagd van het feit dat op basis van het overgangsrecht de rechtspositie die voor 1 januari bestond wordt gelijkgesteld met een omgevingsvergunning. Het andere uiterste is de opvatting dat de huidige rechtspositie best goed is en dat de gemeente door acties zoals deze onnodig wordt uitgedaagd. Het WCG-bestuur zit daar in feite tussenin door te constateren dat juist de omstandigheid dat de wet alleen voor drijvende bouwwerken en niet voor varende schepen geldt de uitvoering ervan in de Noorderhaven zo gevoelig maakt. In reactie op citaten van de [http://www.woonschepencomite-groningen.nl/index.php/Alleen_daadwerkelijk_varende_woonschepen_vallen_niet_onder_nieuwe_woonbotenwet minister] en uit het [http://www.woonschepencomite-groningen.nl/images/4/42/Voorbereidingsbesluit_Openbaar_Vaarwater.pdf voorbereidingsbesluit voor herziening van VOV en BOV] (boven aan p. 3) stelt de initiatiefgroep dat een omgevingsvergunning wel degelijk mogelijk is op iets dat geen bouwwerk is.<br>
 
Bijna alle aanwezigen zijn Noorderhavenbewoners. De vergadering staat dan ook in het teken van de ontwikkelingen daar. De inzichten over wat er moet gebeuren lopen nogal uiteen. Om te beginnen is er de initiatiefgroep omgevingsvergunning, die meent dat de Wet Verduidelijking, nu die is ingegaan, moet worden uitgevoerd en dat daaruit volgt dat alle schepen in de Noorderhaven recht hebben op een omgevingsvergunning. Teneinde dat recht zwart op wit te krijgen heeft deze groep een schriftelijke bevestiging gevraagd van het feit dat op basis van het overgangsrecht de rechtspositie die voor 1 januari bestond wordt gelijkgesteld met een omgevingsvergunning. Het andere uiterste is de opvatting dat de huidige rechtspositie best goed is en dat de gemeente door acties zoals deze onnodig wordt uitgedaagd. Het WCG-bestuur zit daar in feite tussenin door te constateren dat juist de omstandigheid dat de wet alleen voor drijvende bouwwerken en niet voor varende schepen geldt de uitvoering ervan in de Noorderhaven zo gevoelig maakt. In reactie op citaten van de [http://www.woonschepencomite-groningen.nl/index.php/Alleen_daadwerkelijk_varende_woonschepen_vallen_niet_onder_nieuwe_woonbotenwet minister] en uit het [http://www.woonschepencomite-groningen.nl/images/4/42/Voorbereidingsbesluit_Openbaar_Vaarwater.pdf voorbereidingsbesluit voor herziening van VOV en BOV] (boven aan p. 3) stelt de initiatiefgroep dat een omgevingsvergunning wel degelijk mogelijk is op iets dat geen bouwwerk is.<br>
Veel bewoners zetten vraagtekens bij de haast waarmee de initiatiefgroep te werk is gegaan. Zowel de timing (onmiddellijk nadat de wet is ingegaan) als de korte reactietijd heeft verscheidene mensen afgeschrikt. Desondanks hebben 15 bewoners voor het initiatief getekend. De initiatiefgroep verwacht evenwel niet snel antwoord, en het bestuur heeft ook geen haast omdat de gespreksruimte waarschijnlijk kleiner wordt als het gerechtelijke spoor formeel wordt ingezet. Daarbij moet overigens worden bedacht dat de afspraak met het college over een mogelijk proefproces in principe geheel los staat van de actie van de initiatiefgroep.
+
Diverse bewoners zetten vraagtekens bij de haast waarmee de initiatiefgroep te werk is gegaan. Zowel de timing (onmiddellijk nadat de wet is ingegaan) als de korte reactietijd heeft verscheidene mensen afgeschrikt. Desondanks hebben 15 bewoners voor het initiatief getekend. De initiatiefgroep verwacht evenwel niet snel antwoord, en het bestuur heeft ook geen haast omdat de gespreksruimte waarschijnlijk kleiner wordt als het gerechtelijke spoor formeel wordt ingezet. Daarbij moet overigens worden bedacht dat de afspraak met het college over een mogelijk proefproces in principe geheel los staat van de actie van de initiatiefgroep.

Versie van 19 jan 2018 om 18:11

Op deze pagina wordt hetgeen besproken is tijdens de reguliere, openbare bestuursvergaderingen beknopt uitgewerkt.

16 januari
Bijna alle aanwezigen zijn Noorderhavenbewoners. De vergadering staat dan ook in het teken van de ontwikkelingen daar. De inzichten over wat er moet gebeuren lopen nogal uiteen. Om te beginnen is er de initiatiefgroep omgevingsvergunning, die meent dat de Wet Verduidelijking, nu die is ingegaan, moet worden uitgevoerd en dat daaruit volgt dat alle schepen in de Noorderhaven recht hebben op een omgevingsvergunning. Teneinde dat recht zwart op wit te krijgen heeft deze groep een schriftelijke bevestiging gevraagd van het feit dat op basis van het overgangsrecht de rechtspositie die voor 1 januari bestond wordt gelijkgesteld met een omgevingsvergunning. Het andere uiterste is de opvatting dat de huidige rechtspositie best goed is en dat de gemeente door acties zoals deze onnodig wordt uitgedaagd. Het WCG-bestuur zit daar in feite tussenin door te constateren dat juist de omstandigheid dat de wet alleen voor drijvende bouwwerken en niet voor varende schepen geldt de uitvoering ervan in de Noorderhaven zo gevoelig maakt. In reactie op citaten van de minister en uit het voorbereidingsbesluit voor herziening van VOV en BOV (boven aan p. 3) stelt de initiatiefgroep dat een omgevingsvergunning wel degelijk mogelijk is op iets dat geen bouwwerk is.
Diverse bewoners zetten vraagtekens bij de haast waarmee de initiatiefgroep te werk is gegaan. Zowel de timing (onmiddellijk nadat de wet is ingegaan) als de korte reactietijd heeft verscheidene mensen afgeschrikt. Desondanks hebben 15 bewoners voor het initiatief getekend. De initiatiefgroep verwacht evenwel niet snel antwoord, en het bestuur heeft ook geen haast omdat de gespreksruimte waarschijnlijk kleiner wordt als het gerechtelijke spoor formeel wordt ingezet. Daarbij moet overigens worden bedacht dat de afspraak met het college over een mogelijk proefproces in principe geheel los staat van de actie van de initiatiefgroep.