Stadshavens: maak van de Deense haven een echte haven met schepen: verschil tussen versies

Uit Woonschepen Comite Groningen
Ga naar: navigatie, zoeken
Regel 1: Regel 1:
 +
* Dagblad van het Noorden, Frits Poelman, 6 mei 2021
 +
  
 
[[Bestand:01 Dagblad.jpg|800px]]
 
[[Bestand:01 Dagblad.jpg|800px]]
  
Groninger Dirk van Driel vindt dat de Deense Haven in Groningen zich bij uitstek leent voor een Nautisch Kwartier. Toe te voegen aan het toekomstige Havenpark.  
+
'''Groninger Dirk van Driel vindt dat de Deense Haven in Groningen zich bij uitstek leent voor een Nautisch Kwartier. Toe te voegen aan het toekomstige Havenpark.'''
  
 
Met zijn bijna [https://www.dvhn.nl/extra/Groningers-trekken-bekijks-met-Gudrun-25869121.html  honderd jaar oude vrachtschip Gudrun] passeerde Dirk van Driel al aardig wat steden met een Nautisch Kwartier, maar in Groningen ontbreekt het daar nog aan.  
 
Met zijn bijna [https://www.dvhn.nl/extra/Groningers-trekken-bekijks-met-Gudrun-25869121.html  honderd jaar oude vrachtschip Gudrun] passeerde Dirk van Driel al aardig wat steden met een Nautisch Kwartier, maar in Groningen ontbreekt het daar nog aan.  

Versie van 15 mei 2021 om 10:43

  • Dagblad van het Noorden, Frits Poelman, 6 mei 2021


800px

Groninger Dirk van Driel vindt dat de Deense Haven in Groningen zich bij uitstek leent voor een Nautisch Kwartier. Toe te voegen aan het toekomstige Havenpark.

Met zijn bijna honderd jaar oude vrachtschip Gudrun passeerde Dirk van Driel al aardig wat steden met een Nautisch Kwartier, maar in Groningen ontbreekt het daar nog aan. Tijd voor verandering, zegt hij. De plek heeft de gemeente volgens hem voor het oprapen: de Deense haven aan de kop van de Sontweg.


In de voetsporen van Amsterdam, Rotterdam, Berlijn en Gent

Met een steiger in het water langs de Sontbrug ontstaat daar een haven van pakweg 65 bij 250 meter. Groot genoeg voor tien varende woonschepen om de druk op een plekje in de Noorderhaven te verlichten.

Groningen, met haar grote maritieme historie, zou met zo’n Kwartier in de voetsporen treden van steden als Amsterdam (de Museumhaven bijvoorbeeld, pal naast de toegang tot de IJ-tunnel) of Rotterdam, waar zo’n tweehonderd historische schepen in diverse oude havens liggen. In Berlijn zag hij ook al iets dergelijks. En in Gent, waar het in onbruik geraakte Handelsdok dankzij twee historische havenkranen zeer sterk op Groningen lijkt. Bijna overal liggen de schepen aan kop (voorplecht) of kont (achtersteven) aan zo’n steiger.