Raadsvoorstel voor de aanleg van de UT Delfiahaven voor historische schepen in Hoogkerk: verschil tussen versies

Uit Woonschepen Comite Groningen
Ga naar: navigatie, zoeken
 
(33 tussenliggende versies door dezelfde gebruiker niet weergegeven)
Regel 1: Regel 1:
 
29 februari 2020
 
29 februari 2020
 +
 +
 
 +
'''Raadsvoorstel:''' [https://gemeenteraad.groningen.nl/Documenten/Raadsvoorstellen/Vaststellen-krediet-UT-Delfiahaven-Hoogkerk-72021-2020.pdf Vaststellen krediet UT Delfiahaven Hoogkerk]
 +
 +
'''Bijlage:''' [https://gemeenteraad.groningen.nl/Documenten/Raadsvoorstellen/Bijlage-UT-Delfiahaven-Voorlopig-Ontwerp.pdf Voorlopig ontwerp UT Delfiahaven]
 +
 +
 +
Uit het raadsvoorstel:
 +
 +
'''Afweging ligplaatsen, p3'''
 +
 +
''"De overwogen alternatieven voor ligplaatsen in andere kanaalvlakken staan in de [http://www.woonschepencomite-groningen.nl/images/e/e0/3_stand_van_zaken_watervisie_onderzoek_nieuwe_ligplaatsen_bijlage_br_raad.pdf Rapportage ‘verkenning nieuwe liggebieden voor wonen op het water in Groningen’]. In de watervisie zijn de kansgebieden toegelicht. Een uitgebreide toelichting is gegeven in het vervolg op de watervisie van 13 mei 2019 over de routekaart wonen op water. Voor Hoogkerk is het uitgangspunt om 6 ligplaatsen voor woonschepen te realiseren."''
  
 +
'''Geen ligplaatsen voor woonschepen vanwege een geluidsnorm, p3-4'''
  
'''Raadsvoorstel:''' [https://gemeenteraad.groningen.nl/Documenten/Raadsvoorstellen/Vaststellen-krediet-UT-Delfiahaven-Hoogkerk-72021-2020.pdf Vaststellen krediet UT Delfiahaven Hoogkerk]
+
''"Uit het onderzoek naar geluid is gebleken dat het niet mogelijk is om op deze locatie ligplaatsen voor woonboten te realiseren. De ligplaatsen liggen binnen een geluidzone van een industrieterrein en dan geldt vanuit de Wet geluidhinder (Wgh) als voorkeursgrenswaarde 50db(A) en is de maximale waarde – de ten hoogste vast te stellen hogere waarde – 55 db(A). Dit is de totale geluidsbelasting afkomstig van alle bedrijven op het gezoneerde industrieterrein. Deze waarde wordt hier overschreden. Het is daarom niet mogelijk om deze locatie te bestemmen als vaste ligplaatsen voor woonboten. Het bestemmingsplan houdt bij een eventuele beroepsprocedure bij de Raad van State geen stand."''
 +
 
 +
''"Als alternatief realiseren we nu ligplaatsen voor historische varende woonschepen in carrouselvorm. De schepencarrousel is een systeem waarbinnen historische schepen (zoals sleepboten, vrachtschepen en zeilschepen) uitgewisseld worden tussen verschillende ligplaatsen. De schepen liggen voor een korte periode (max. 3 maanden) op een ligplaats. In heel Nederland zijn plekken voor carrouselschepen. De carrouselschepen varen steeds na 3 maanden (eventueel een verlenging naar 6 maanden) weer naar een andere haven in Nederland met ligplaatsen voor carrouselschepen. E.e.a. wordt gestuurd vanuit de Stichting Schepencarrousel. Verder wordt in het ontwerp een ligplaats gereserveerd voor een museumschip en een scoutingschip. In een brief aan de vereniging de Chauken (scoutinggroep uit Leek, red.) uit 2016 is opgenomen dat zowel de gemeente als de vereniging zich zal inzetten om een plek voor de Jacoba II te realiseren in de eventueel te realiseren Historische Haven Hoogkerk."''
  
'''Bijlage:''' [https://gemeenteraad.groningen.nl/Documenten/Raadsvoorstellen/Bijlage-UT-Delfiahaven-Voorlopig-Ontwerp.pdf Bijlage UT Delfiahaven Voorlopig Ontwerp]
+
Hierbij kan de kanttekening geplaatst worden dat 10 jaar geleden in dezelfde industriezone nog gewoon reguliere ligplaatsen voor woonboten zijn aangelegd.  
  
Uit het raadsvoorstel, p3-4:
+
'''Financiering, p4'''
Uit het onderzoek naar geluid is gebleken dat het niet mogelijk is om op deze locatie ligplaatsen voor woonboten te realiseren. De ligplaatsen liggen binnen een geluidzone van een industrieterrein en dan geldt vanuit de Wet geluidhinder (Wgh) als voorkeursgrenswaarde 50db(A) en is de maximale waarde – de ten hoogste vast te stellen hogere waarde – 55 db(A). Dit is de totale geluidsbelasting afkomstig van alle bedrijven op het gezoneerde industrieterrein. Deze waarde wordt hier overschreden.
 
Het is daarom niet mogelijk om deze locatie te bestemmen als vaste ligplaatsen voor woonboten. Het bestemmingsplan houdt bij een eventuele beroepsprocedure bij de Raad van State geen stand.
 
  
Tien jaar geleden zijn er even verderop nog zonder problemen vaste ligplaatsen voor woonboten aangelegd, in dezelfde industriezone. Het was geen probleem, de woonboten vielen toen nog niet onder het bouwbesluit. Varende woonschepen zijn geen drijvende bouwwerken en vallen nog steeds niet onder het bouwbesluit, het is dus zeer de vraag of de geluidsnorm voor deze schepen geldt. En zoals bekend streeft het WCG naar handhaving en uitbreiding van het huidige aantal reguliere ligplaatsen. De gemeente creëert nu recreatieligplaatsen, voor een voor het WCG onbelangrijke doelgroep.
+
De "carrousel-ligplaatsen" zijn tijdelijke ligplaatsen, er mag formeel niet gewoond worden volgens de gemeente. De ligplaatsen worden gefinancierd uit het gemeentelijke programma wonen, deelprogramma kwaliteit woningvoorraad. Dat lijkt merkwaardig. De totale kosten bedragen maar liefst €395.000. De stichting die de haven moet gaan beheren is nog in oprichting.
  
Raadsvoorstel, pagina 4 : Het woonschepencomité Groningen is op de hoogte gebracht dat er geen vaste ligplaatsen gerealiseerd kunnen worden. Ze hebben aangegeven in het verdere traject geïnformeerd te willen blijven.  (niet dus ?)
+
'''Over de huidige (historische) recreatieschepen die er nu liggen met ontheffing, p5'''
  
En dan de financiering: deze recreatieligplaatsen worden gefinancierd uit het gemeentelijke programma wonen, deelprogramma kwaliteit woningvoorraad, p4. Het zal me benieuwen wat de gemeenteraad daar van vindt, dat gaat dus wel degelijk over wonen op het water, niet over recreatie.
+
''"Op dit moment liggen er nog enkele recreatieschepen. De eigenaren van de recreatieschepen met een (provinciale) ontheffing voor een ligplaats, hebben een brief gekregen met de mededeling dat de ontheffing wordt beëindigd. Met enkele eigenaren zijn we in overleg om hun een alternatieve ligplaats aan te bieden."''
  
Over de huidige schepen die er liggen met ontheffing (p5):
 
Op dit moment liggen er nog enkele recreatieschepen. De eigenaren van de recreatieschepen met een (provinciale) ontheffing voor een ligplaats, hebben een brief gekregen met de mededeling dat de ontheffing wordt beëindigd. Met enkele eigenaren zijn we in overleg om hun een alternatieve ligplaats aan te bieden.
 
  
Kortom, het lijkt me verstandig om in maart als WCG spreektijd aan te vragen in de raadscommissie, temeer daar deze recreatieligplaatsen tot dusver door de gemeente verkocht zijn als compensatieligplaatsen voor de verdwenen (echte) ligplaatsen in de Diepenring...
+
Het raadsvoorstel zal naar verwachting in maart door de gemeenteraad vastgesteld worden.

Huidige versie van 29 nov 2021 om 16:36

29 februari 2020


Raadsvoorstel: Vaststellen krediet UT Delfiahaven Hoogkerk

Bijlage: Voorlopig ontwerp UT Delfiahaven


Uit het raadsvoorstel:

Afweging ligplaatsen, p3

"De overwogen alternatieven voor ligplaatsen in andere kanaalvlakken staan in de Rapportage ‘verkenning nieuwe liggebieden voor wonen op het water in Groningen’. In de watervisie zijn de kansgebieden toegelicht. Een uitgebreide toelichting is gegeven in het vervolg op de watervisie van 13 mei 2019 over de routekaart wonen op water. Voor Hoogkerk is het uitgangspunt om 6 ligplaatsen voor woonschepen te realiseren."

Geen ligplaatsen voor woonschepen vanwege een geluidsnorm, p3-4

"Uit het onderzoek naar geluid is gebleken dat het niet mogelijk is om op deze locatie ligplaatsen voor woonboten te realiseren. De ligplaatsen liggen binnen een geluidzone van een industrieterrein en dan geldt vanuit de Wet geluidhinder (Wgh) als voorkeursgrenswaarde 50db(A) en is de maximale waarde – de ten hoogste vast te stellen hogere waarde – 55 db(A). Dit is de totale geluidsbelasting afkomstig van alle bedrijven op het gezoneerde industrieterrein. Deze waarde wordt hier overschreden. Het is daarom niet mogelijk om deze locatie te bestemmen als vaste ligplaatsen voor woonboten. Het bestemmingsplan houdt bij een eventuele beroepsprocedure bij de Raad van State geen stand."

"Als alternatief realiseren we nu ligplaatsen voor historische varende woonschepen in carrouselvorm. De schepencarrousel is een systeem waarbinnen historische schepen (zoals sleepboten, vrachtschepen en zeilschepen) uitgewisseld worden tussen verschillende ligplaatsen. De schepen liggen voor een korte periode (max. 3 maanden) op een ligplaats. In heel Nederland zijn plekken voor carrouselschepen. De carrouselschepen varen steeds na 3 maanden (eventueel een verlenging naar 6 maanden) weer naar een andere haven in Nederland met ligplaatsen voor carrouselschepen. E.e.a. wordt gestuurd vanuit de Stichting Schepencarrousel. Verder wordt in het ontwerp een ligplaats gereserveerd voor een museumschip en een scoutingschip. In een brief aan de vereniging de Chauken (scoutinggroep uit Leek, red.) uit 2016 is opgenomen dat zowel de gemeente als de vereniging zich zal inzetten om een plek voor de Jacoba II te realiseren in de eventueel te realiseren Historische Haven Hoogkerk."

Hierbij kan de kanttekening geplaatst worden dat 10 jaar geleden in dezelfde industriezone nog gewoon reguliere ligplaatsen voor woonboten zijn aangelegd.

Financiering, p4

De "carrousel-ligplaatsen" zijn tijdelijke ligplaatsen, er mag formeel niet gewoond worden volgens de gemeente. De ligplaatsen worden gefinancierd uit het gemeentelijke programma wonen, deelprogramma kwaliteit woningvoorraad. Dat lijkt merkwaardig. De totale kosten bedragen maar liefst €395.000. De stichting die de haven moet gaan beheren is nog in oprichting.

Over de huidige (historische) recreatieschepen die er nu liggen met ontheffing, p5

"Op dit moment liggen er nog enkele recreatieschepen. De eigenaren van de recreatieschepen met een (provinciale) ontheffing voor een ligplaats, hebben een brief gekregen met de mededeling dat de ontheffing wordt beëindigd. Met enkele eigenaren zijn we in overleg om hun een alternatieve ligplaats aan te bieden."


Het raadsvoorstel zal naar verwachting in maart door de gemeenteraad vastgesteld worden.