Raadsvoorstel voor de aanleg van de UT Delfiahaven voor historische schepen in Hoogkerk: verschil tussen versies

Uit Woonschepen Comite Groningen
Ga naar: navigatie, zoeken
Regel 6: Regel 6:
 
'''Bijlage:''' [https://gemeenteraad.groningen.nl/Documenten/Raadsvoorstellen/Bijlage-UT-Delfiahaven-Voorlopig-Ontwerp.pdf Bijlage UT Delfiahaven Voorlopig Ontwerp]
 
'''Bijlage:''' [https://gemeenteraad.groningen.nl/Documenten/Raadsvoorstellen/Bijlage-UT-Delfiahaven-Voorlopig-Ontwerp.pdf Bijlage UT Delfiahaven Voorlopig Ontwerp]
  
 +
 +
Uit het raadsvoorstel:
 +
 +
'''Afweging'''
 +
 +
''De overwogen alternatieven voor ligplaatsen in andere kanaalvlakken staan in de Rapportage ‘verkenning nieuwe liggebieden voor wonen op het water in Groningen’. In de watervisie zijn de kansgebieden toegelicht. Een uitgebreide toelichting is gegeven in het vervolg op de watervisie van 13 mei 2019 over de routekaart wonen op water. Voor Hoogkerk is het uitgangspunt om 6 ligplaatsen voor woonschepen te realiseren.''
  
 
'''Geen ligplaatsen voor woonboten vanwege een geluidsnorm, uit het raadsvoorstel, p3-4:'''
 
'''Geen ligplaatsen voor woonboten vanwege een geluidsnorm, uit het raadsvoorstel, p3-4:'''

Versie van 1 mrt 2020 om 16:38

29 februari 2020


Raadsvoorstel: Vaststellen krediet UT Delfiahaven Hoogkerk

Bijlage: Bijlage UT Delfiahaven Voorlopig Ontwerp


Uit het raadsvoorstel:

Afweging

De overwogen alternatieven voor ligplaatsen in andere kanaalvlakken staan in de Rapportage ‘verkenning nieuwe liggebieden voor wonen op het water in Groningen’. In de watervisie zijn de kansgebieden toegelicht. Een uitgebreide toelichting is gegeven in het vervolg op de watervisie van 13 mei 2019 over de routekaart wonen op water. Voor Hoogkerk is het uitgangspunt om 6 ligplaatsen voor woonschepen te realiseren.

Geen ligplaatsen voor woonboten vanwege een geluidsnorm, uit het raadsvoorstel, p3-4:

"Uit het onderzoek naar geluid is gebleken dat het niet mogelijk is om op deze locatie ligplaatsen voor woonboten te realiseren. De ligplaatsen liggen binnen een geluidzone van een industrieterrein en dan geldt vanuit de Wet geluidhinder (Wgh) als voorkeursgrenswaarde 50db(A) en is de maximale waarde – de ten hoogste vast te stellen hogere waarde – 55 db(A). Dit is de totale geluidsbelasting afkomstig van alle bedrijven op het gezoneerde industrieterrein. Deze waarde wordt hier overschreden. Het is daarom niet mogelijk om deze locatie te bestemmen als vaste ligplaatsen voor woonboten. Het bestemmingsplan houdt bij een eventuele beroepsprocedure bij de Raad van State geen stand."

Hierbij kan de kanttekening geplaatst worden dat 10 jaar geleden in dezelfde industriezone nog gewoon reguliere ligplaatsen zijn aangelegd.

Financiering

De "caroussel-ligplaatsen" zijn feitelijk recreatie-ligplaatsen en worden gefinancierd uit het gemeentelijke programma wonen, deelprogramma kwaliteit woningvoorraad, p4. Dat lijkt merkwaardig. De totale kosten van €395.000 komen neer op een bedrag van maar liefst ruim €65.000 per ligplaats. Hierbij zou één ligplaats al vergeven zijn aan een scouting groep uit Leek (schip Jacoba). Daarnaast zou er al een ligplaats gereserveerd zijn voor een nog onbekend museumschip.

Over de huidige schepen die er liggen met ontheffing (p5):

Op dit moment liggen er nog enkele recreatieschepen. De eigenaren van de recreatieschepen met een (provinciale) ontheffing voor een ligplaats, hebben een brief gekregen met de mededeling dat de ontheffing wordt beëindigd. Met enkele eigenaren zijn we in overleg om hun een alternatieve ligplaats aan te bieden.


Het raadsvoorstel zal naar verwachting in maart in de gemeenteraad besproken worden