Raadsvoorstel voor de aanleg van de UT Delfiahaven voor historische schepen in Hoogkerk: verschil tussen versies

Uit Woonschepen Comite Groningen
Ga naar: navigatie, zoeken
(Nieuwe pagina aangemaakt met 'Tekst')
 
Regel 1: Regel 1:
Tekst
+
29 februari 2020
 +
 
 +
 
 +
'''Raadsvoorstel:''' [https://gemeenteraad.groningen.nl/Documenten/Raadsvoorstellen/Vaststellen-krediet-UT-Delfiahaven-Hoogkerk-72021-2020.pdf Vaststellen krediet UT Delfiahaven Hoogkerk]
 +
 
 +
'''Bijlage:''' [https://gemeenteraad.groningen.nl/Documenten/Raadsvoorstellen/Bijlage-UT-Delfiahaven-Voorlopig-Ontwerp.pdf Bijlage UT Delfiahaven Voorlopig Ontwerp]
 +
 
 +
Uit het raadsvoorstel, p3-4:
 +
Uit het onderzoek naar geluid is gebleken dat het niet mogelijk is om op deze locatie ligplaatsen voor woonboten te realiseren. De ligplaatsen liggen binnen een geluidzone van een industrieterrein en dan geldt vanuit de Wet geluidhinder (Wgh) als voorkeursgrenswaarde 50db(A) en is de maximale waarde – de ten hoogste vast te stellen hogere waarde – 55 db(A). Dit is de totale geluidsbelasting afkomstig van alle bedrijven op het gezoneerde industrieterrein. Deze waarde wordt hier overschreden.
 +
Het is daarom niet mogelijk om deze locatie te bestemmen als vaste ligplaatsen voor woonboten. Het bestemmingsplan houdt bij een eventuele beroepsprocedure bij de Raad van State geen stand.
 +
 
 +
Tien jaar geleden zijn er even verderop nog zonder problemen vaste ligplaatsen voor woonboten aangelegd, in dezelfde industriezone. Het was geen probleem, de woonboten vielen toen nog niet onder het bouwbesluit. Varende woonschepen zijn geen drijvende bouwwerken en vallen nog steeds niet onder het bouwbesluit, het is dus zeer de vraag of de geluidsnorm voor deze schepen geldt. En zoals bekend streeft het WCG naar handhaving en uitbreiding van het huidige aantal reguliere ligplaatsen. De gemeente creëert nu recreatieligplaatsen, voor een voor het WCG onbelangrijke doelgroep.
 +
 
 +
Raadsvoorstel, pagina 4 : Het woonschepencomité Groningen is op de hoogte gebracht dat er geen vaste ligplaatsen gerealiseerd kunnen worden. Ze hebben aangegeven in het verdere traject geïnformeerd te willen blijven.  (niet dus ?)
 +
 
 +
En dan de financiering: deze recreatieligplaatsen worden gefinancierd uit het gemeentelijke programma wonen, deelprogramma kwaliteit woningvoorraad, p4. Het zal me benieuwen wat de gemeenteraad daar van vindt, dat gaat dus wel degelijk over wonen op het water, niet over recreatie.
 +
 
 +
Over de huidige schepen die er liggen met ontheffing (p5):
 +
Op dit moment liggen er nog enkele recreatieschepen. De eigenaren van de recreatieschepen met een (provinciale) ontheffing voor een ligplaats, hebben een brief gekregen met de mededeling dat de ontheffing wordt beëindigd. Met enkele eigenaren zijn we in overleg om hun een alternatieve ligplaats aan te bieden.
 +
 
 +
Kortom, het lijkt me verstandig om in maart als WCG spreektijd aan te vragen in de raadscommissie, temeer daar deze recreatieligplaatsen tot dusver door de gemeente verkocht zijn als compensatieligplaatsen voor de verdwenen (echte) ligplaatsen in de Diepenring...

Versie van 1 mrt 2020 om 16:20

29 februari 2020


Raadsvoorstel: Vaststellen krediet UT Delfiahaven Hoogkerk

Bijlage: Bijlage UT Delfiahaven Voorlopig Ontwerp

Uit het raadsvoorstel, p3-4: Uit het onderzoek naar geluid is gebleken dat het niet mogelijk is om op deze locatie ligplaatsen voor woonboten te realiseren. De ligplaatsen liggen binnen een geluidzone van een industrieterrein en dan geldt vanuit de Wet geluidhinder (Wgh) als voorkeursgrenswaarde 50db(A) en is de maximale waarde – de ten hoogste vast te stellen hogere waarde – 55 db(A). Dit is de totale geluidsbelasting afkomstig van alle bedrijven op het gezoneerde industrieterrein. Deze waarde wordt hier overschreden. Het is daarom niet mogelijk om deze locatie te bestemmen als vaste ligplaatsen voor woonboten. Het bestemmingsplan houdt bij een eventuele beroepsprocedure bij de Raad van State geen stand.

Tien jaar geleden zijn er even verderop nog zonder problemen vaste ligplaatsen voor woonboten aangelegd, in dezelfde industriezone. Het was geen probleem, de woonboten vielen toen nog niet onder het bouwbesluit. Varende woonschepen zijn geen drijvende bouwwerken en vallen nog steeds niet onder het bouwbesluit, het is dus zeer de vraag of de geluidsnorm voor deze schepen geldt. En zoals bekend streeft het WCG naar handhaving en uitbreiding van het huidige aantal reguliere ligplaatsen. De gemeente creëert nu recreatieligplaatsen, voor een voor het WCG onbelangrijke doelgroep.

Raadsvoorstel, pagina 4 : Het woonschepencomité Groningen is op de hoogte gebracht dat er geen vaste ligplaatsen gerealiseerd kunnen worden. Ze hebben aangegeven in het verdere traject geïnformeerd te willen blijven. (niet dus ?)

En dan de financiering: deze recreatieligplaatsen worden gefinancierd uit het gemeentelijke programma wonen, deelprogramma kwaliteit woningvoorraad, p4. Het zal me benieuwen wat de gemeenteraad daar van vindt, dat gaat dus wel degelijk over wonen op het water, niet over recreatie.

Over de huidige schepen die er liggen met ontheffing (p5): Op dit moment liggen er nog enkele recreatieschepen. De eigenaren van de recreatieschepen met een (provinciale) ontheffing voor een ligplaats, hebben een brief gekregen met de mededeling dat de ontheffing wordt beëindigd. Met enkele eigenaren zijn we in overleg om hun een alternatieve ligplaats aan te bieden.

Kortom, het lijkt me verstandig om in maart als WCG spreektijd aan te vragen in de raadscommissie, temeer daar deze recreatieligplaatsen tot dusver door de gemeente verkocht zijn als compensatieligplaatsen voor de verdwenen (echte) ligplaatsen in de Diepenring...