Gemeenteraad unaniem voor onderzoek naar Havenkwartier in Deense Haven: verschil tussen versies

Uit Woonschepen Comite Groningen
Ga naar: navigatie, zoeken
 
(Een tussenliggende versie door dezelfde gebruiker niet weergegeven)
Regel 31: Regel 31:
  
 
* 06-05-2021 [[Stadshavens: maak van de Deense haven een echte haven met schepen]]
 
* 06-05-2021 [[Stadshavens: maak van de Deense haven een echte haven met schepen]]
 +
* 16-06-2021 [https://www.woonschepencomite-groningen.nl/images/4/41/2021-06-16_Sheets_bijeenkomst-raad-stadshavens.pdf Presentatie aan de raad]
  
  
 
Illustratie: Ceciel Nieuwenhout (bewerking), oorspronkelijke afbeeldingen: achtergrond Gemeente Groningen, en v.l.n.r. Gouwenaar (CC-SA), Gemeente Amsterdam, Dirk van Driel, Hunzetrans.
 
Illustratie: Ceciel Nieuwenhout (bewerking), oorspronkelijke afbeeldingen: achtergrond Gemeente Groningen, en v.l.n.r. Gouwenaar (CC-SA), Gemeente Amsterdam, Dirk van Driel, Hunzetrans.

Huidige versie van 22 jan 2022 om 08:40


Deense Haven.jpg


Dagblad van het Noorden - Johan de Veer - 30 juni 2021 (pdf-versie)


Groningen droomt van levendig havenkwartier in de Deense Haven. Treedt de stad in de voetsporen van museumhavens in Amsterdam en Rotterdam?

Groningen moet een levendig havenkwartier krijgen in de Deense Haven aan het Eemskanaal. Dat vindt de hele gemeenteraad die hoopt op een levendig stadsdeel met een toeristische attractie van formaat (videoverslag)

Het stadsbestuur kreeg donderdagavond de opdracht onderzoek te doen naar de mogelijkheden voor deze nieuwe trekpleister. De nieuwe wijk Stadshavens beslaat het gebied rond het Eemskanaal en de Scandinavische havens. Alleen voor de haven zelf waren nog geen plannen.

Nautisch ondernemer Willemien Onrust en nautisch adviseur Dirk van Driel trokken bij de gemeente aan de bel. Van Driel: ,,Er zou een ‘Havenkwartier’ kunnen worden gerealiseerd waar verschillende sectoren samen komen. Bouw een 250 meter lange openbare steiger langs de Sontbrug, waar varende woonschepen en de nautische bedrijvigheid zoals sleepboten kunnen worden afgemeerd.’’


Drijvende horeca en cultuur

Volgens Van Driel is in de haven ook genoeg ruimte voor drijvende horeca en cultuur. ,,Het zal zeker een trekpleister en een veel gefotografeerde locatie worden, nabij één van de mooiste waterkruispunten van Nederland.” Liefhebbers denken dat Groningen met haar grote maritieme historie in de voetsporen kan treden van steden als Amsterdam (de Museumhaven bijvoorbeeld, pal naast de toegang tot de IJtunnel) of Rotterdam, waar zo’n tweehonderd historische schepen in diverse oude havens liggen. ,,We zijn al in gesprek met de intiatiefnemer van dit nieuwe Nautische Kwartier. We zien het als een grote kans’’, zegt wethouder Roeland van der Schaaf. ,,Onderzoek kost even tijd maar we gaan het serieus oppakken.’’ Raadslid Ceciel Nieuwenhout (GroenLinks) is enthousiast. ,,Het leuke aan een haven is de dynamiek. Schepen kun je verplaatsen, de invulling hoeft dus niet, zoals op land, vast te liggen. Dat is natuurlijk wel even wennen, maar dat is juist wat een haven uniek maakt.”


Al jaren ligplaatsentekort

Gaan een havenkwartier en een toekomstige woonwijk wel samen? Herman-Pieter Ubbens (CDA): ,,Ook in andere steden, zoals Gent, Rotterdam en Amsterdam, blijkt zoiets goed gecombineerd te kunnen worden met woningbouw. Dat kan in Groningen ook.” Jimmy Dijk (SP) voegt daaraan toe dat dit ook een mogelijkheid biedt voor meer ligplaatsen. ,,We moeten niet vergeten dat er ook mensen wonen op het water en er al jaren een ligplaatsentekort is.” Kirsten de Wrede (PvdD) benadrukt ook het belang van alternatieve woonvormen. ,,Kleinschalig wonen op het water met een ‘lagere ecologische voetafdruk’ is benijdenswaardig”. Tenslotte benadrukt Sander Claassen (D66) dat het ook voor de lokale ondernemers belangrijk is: “Dit biedt naast ruimte voor extra ligplaatsen, ook kansen voor een lokale economische impuls.”


Eerdere berichtgeving


Illustratie: Ceciel Nieuwenhout (bewerking), oorspronkelijke afbeeldingen: achtergrond Gemeente Groningen, en v.l.n.r. Gouwenaar (CC-SA), Gemeente Amsterdam, Dirk van Driel, Hunzetrans.