Gemeente Belastingen: verschil tussen versies

Uit Woonschepen Comite Groningen
Ga naar: navigatie, zoeken
(Nieuwe pagina aangemaakt met '=W.O.Z.= ''(11 april 2010)'' Er is een taxateur op pad voor het bepalen van de WOZ-waarde van woonboten. Die WOZ-waarde is onder andere bepalend voor de hoogte van de…')
 
Regel 15: Regel 15:
 
Drie opvallende zaken waar de taxateur buiten zijn boekje gaat:
 
Drie opvallende zaken waar de taxateur buiten zijn boekje gaat:
  
1. Hij kijkt van buiten naar de boot en doet dan een waardebepaling terwijl
+
# Hij kijkt van buiten naar de boot en doet dan een waardebepaling terwijl hij in principe binnen moet kijken en meten om hoeveel woonruimte het gaat oa. aantal slaapkamers, al of niet aanwezigheid badkamer etc. Bij identieke boten hoeft de taxateur niet perse naar binnen (zie ook punt 3). Voor varende schepen: machinekamer maar ook zaken die puur met het varen te maken hebben zoals aggregaat, motor etc. mogen niet meegeteld worden in de waardebepaling. Uitsluitend '''woon'''ruimte dus.
hij in principe binnen moet kijken en meten om hoeveel woonruimte het gaat
+
# De waarde van de ligplaats(vergunning). De taxateur schijnt de handelswaarde van de ligplaats(vergunning) mee te nemen in de waardebepaling. Ook dat is niet toegestaan. De ligplaats is van de gemeente en derhalve geen eigendom van de booteigenaar. De taxateur mag wel een waarde toekennen aan de locatie maar hoort dat te doen op grond van aanwezigheid van voorzieningen in de buurt zoals winkels, schouwburg, pretpark etc. of de aanwezigheid van een tuin (ook hier geldt geen eigendom dus beperkte waardevermeerdering).
oa. aantal slaapkamers, al of niet aanwezigheid badkamer etc. Bij identieke
+
# 'Vergelijkbare' schepen in verschillende kanaalvakken. Enerzijds zie de opmerking over de ligplaats(vergunning) en de locatie. Anderzijds, schepen zijn niet gauw vergelijkbaar of het moeten al identieke schepen zijn in hetzelfde kanaalvak. Voorbeeld: een hasselteraak van 25 meter lang en 4,75 breed aan de Wilhelminakade heeft een andere WOZ-waarde dan een hasselteraak van dezelfde afmeting in de woonschepenhaven.
boten hoeft de taxateur niet perse naar binnen (zie ook punt 3).
 
Voor varende schepen: machinekamer maar ook zaken die puur met het varen te
 
maken hebben zoals aggregaat, motor etc. mogen niet meegeteld worden in de
 
waardebepaling. Uitsluitend *woon*ruimte dus.
 
  
2. De waarde van de ligplaats(vergunning). De taxateur schijnt de
+
==Voor de fanatiekelingen.==
handelswaarde van de ligplaats(vergunning) mee te nemen in de
+
De waarderingskamer is de instantie in Nederland
waardebepaling. Ook dat is niet toegestaan. De ligplaats is van de gemeente
 
en derhalve geen eigendom van de booteigenaar. De taxateur mag wel een
 
waarde toekennen aan de locatie maar hoort dat te doen op grond van
 
aanwezigheid van voorzieningen in de buurt zoals winkels, schouwburg,
 
pretpark etc. of de aanwezigheid van een tuin (ook hier geldt geen eigendom
 
dus beperkte waardevermeerdering).
 
 
 
3. 'Vergelijkbare' schepen in verschillende kanaalvakken. Enerzijds zie de
 
opmerking over de ligplaats(vergunning) en de locatie. Anderzijds, schepen
 
zijn niet gauw vergelijkbaar of het moeten al identieke schepen zijn in
 
hetzelfde kanaalvak. Voorbeeld: een hasselteraak van 25 meter lang en 4,75
 
breed aan de Wilhelminakade heeft een andere WOZ-waarde dan een hasselteraak
 
van dezelfde afmeting in de woonschepenhaven.
 
 
 
Voor de fanatiekelingen. De waarderingskamer is de instantie in Nederland
 
 
die bepaalt en controleert hoe er getaxeerd dient te worden. Deze instantie
 
die bepaalt en controleert hoe er getaxeerd dient te worden. Deze instantie
 
kun je vinden op www.waarderingskamer.nl en heeft een document (
 
kun je vinden op www.waarderingskamer.nl en heeft een document (

Versie van 11 apr 2010 om 12:26

W.O.Z.

(11 april 2010)

Er is een taxateur op pad voor het bepalen van de WOZ-waarde van woonboten. Die WOZ-waarde is onder andere bepalend voor de hoogte van de roerend zaakbelasting. Ik weet niet of het een hernieuwde taxatie is voor alle boten of alleen bij mensen die recent een (vernieuwde) ligplaatsvergunning hebben gekregen.

Vanuit diverse hoeken heb ik inmiddels gehoord dat de taxateur niet volgens het boekje handelt en het *lijkt* daardoor dat er te hoog wordt getaxeerd en logischerwijs dat je daardoor het risico loopt teveel te gaan betalen voor de roerend zaakbelasting en de waterschapslasten.

Drie opvallende zaken waar de taxateur buiten zijn boekje gaat:

  1. Hij kijkt van buiten naar de boot en doet dan een waardebepaling terwijl hij in principe binnen moet kijken en meten om hoeveel woonruimte het gaat oa. aantal slaapkamers, al of niet aanwezigheid badkamer etc. Bij identieke boten hoeft de taxateur niet perse naar binnen (zie ook punt 3). Voor varende schepen: machinekamer maar ook zaken die puur met het varen te maken hebben zoals aggregaat, motor etc. mogen niet meegeteld worden in de waardebepaling. Uitsluitend woonruimte dus.
  2. De waarde van de ligplaats(vergunning). De taxateur schijnt de handelswaarde van de ligplaats(vergunning) mee te nemen in de waardebepaling. Ook dat is niet toegestaan. De ligplaats is van de gemeente en derhalve geen eigendom van de booteigenaar. De taxateur mag wel een waarde toekennen aan de locatie maar hoort dat te doen op grond van aanwezigheid van voorzieningen in de buurt zoals winkels, schouwburg, pretpark etc. of de aanwezigheid van een tuin (ook hier geldt geen eigendom dus beperkte waardevermeerdering).
  3. 'Vergelijkbare' schepen in verschillende kanaalvakken. Enerzijds zie de opmerking over de ligplaats(vergunning) en de locatie. Anderzijds, schepen zijn niet gauw vergelijkbaar of het moeten al identieke schepen zijn in hetzelfde kanaalvak. Voorbeeld: een hasselteraak van 25 meter lang en 4,75 breed aan de Wilhelminakade heeft een andere WOZ-waarde dan een hasselteraak van dezelfde afmeting in de woonschepenhaven.

Voor de fanatiekelingen.

De waarderingskamer is de instantie in Nederland die bepaalt en controleert hoe er getaxeerd dient te worden. Deze instantie kun je vinden op www.waarderingskamer.nl en heeft een document ( http://www.waarderingskamer.nl/documents/waarderingsinstructie%20jaarlijkse%20waardebepaling%20derde%20druk.pdf) van 276 pagina's online staan waarin precies staat hoe alles dient te verlopen.

In dit geval is nog van belang te weten dat de regelgeving geschreven is op woningen en dat voor woonboten exact dezelfde regels gelden.

Krijg je een zogenaamde WOZ-beschikking binnen en denk je dat de waarde te hoog is ingeschat dan kun je bezwaar maken tegen de taxatie. Instructies staan in die beschikking.