Beroep bij de Raad van State tegen horecaterras op woonboot, toelichting: verschil tussen versies

Uit Woonschepen Comite Groningen
Ga naar: navigatie, zoeken
Regel 4: Regel 4:
 
'''De beslissing verdient een korte toelichting'''
 
'''De beslissing verdient een korte toelichting'''
  
De kern van het probleem is dat de Verordening Openbaar Vaarwater (VOV 2006) enerzijds zeer rigide wordt toegepast voor "gewone" bootbewoners en terzijde wordt geschoven voor deze bootbewoner annex horeca-ondernemer.
+
De kern van het probleem is dat de Verordening Openbaar Vaarwater (VOV 2006) doorgaans zeer rigide wordt toegepast maar in dit specifieke geval grotendeels terzijde wordt geschoven.
  
Het WCG heeft op 1 april advies gevraagd aan advocatenkantoor '''Plas en Bossinade'''.  
+
Het WCG heeft op 1 april advies gevraagd aan advocatenkantoor '''Plas en Bossinade'''. Uit het advies:
  
Uit het advies:
+
''"De belangen die de VOV 2006 beoogt te beschermen (authenticiteit, beschermd stadsgezicht, aanzien van de gemeente, behoud van het aantal ligplaatsen), wegen zwaarder dan het commerciële belang van (...). Niet valt in te zien waarom alle inwoners (en horecaondernemers) in Groningen zich moeten houden aan door de gemeenteraad vastgestelde verordeningen, terwijl dat niet voor (...) geldt. De belangen van (...) zijn niet zodanig zwaarwegend dat zij een buitenwettelijke afwijking van een verordening van de gemeenteraad rechtvaardigen."''
  
''"De belangen die de VOV 2006 beoogt te beschermen (authenticiteit, beschermd stadsgezicht, aanzien van de gemeente, behoud van het aantal ligplaatsen), wegen zwaarder dan het commerciële belang van Café De Toeter. Niet valt in te zien waarom alle inwoners (en horecaondernemers) in Groningen zich moeten houden aan door de gemeenteraad vastgestelde verordeningen, terwijl dat niet voor De Toeter geldt. De belangen van De Toeter zijn niet zodanig zwaarwegend dat zij een buitenwettelijke afwijking van een verordening van de gemeenteraad rechtvaardigen."''
 
  
 
+
'''Het WCG is niet principieel tegen een horecaterras op het water.''' Een goede belangenafweging vergt evenwel meer dan bruusk ad-hoc-beleid. In het kader van het convenant tussen gemeente en WCG was daar alle ruimte voor geweest. Maar ja: ''it takes two to tango''. Wederom uit het advies:
'''Het WCG is niet principieel tegen een horecaterras op het water''' als de juiste procedure maar wordt gevolgd.
 
 
 
Uit het advies:
 
  
 
''"Indien B&W terrasschepen – al dan niet bij wijze van pilot – wenselijk achten, dan kunnen zij daarvoor de koninklijke weg bewandelen. Die koninklijke weg houdt in dat B&W aan de gemeenteraad voorstellen de VOV 2006 zodanig te wijzigen dat daarin een (ontheffings)mogelijkheid voor terrasschepen wordt opgenomen en/of de authenticiteitseisen voor de Diepenring worden versoepeld."''
 
''"Indien B&W terrasschepen – al dan niet bij wijze van pilot – wenselijk achten, dan kunnen zij daarvoor de koninklijke weg bewandelen. Die koninklijke weg houdt in dat B&W aan de gemeenteraad voorstellen de VOV 2006 zodanig te wijzigen dat daarin een (ontheffings)mogelijkheid voor terrasschepen wordt opgenomen en/of de authenticiteitseisen voor de Diepenring worden versoepeld."''
 
  
 
De zitting van de Raad van State zal vermoedelijk nog 10 tot 12 maanden op zich laten wachten.  
 
De zitting van de Raad van State zal vermoedelijk nog 10 tot 12 maanden op zich laten wachten.  
  
Indien er zich in de tussentijd nieuwe ontwikkelingen voordoen op het gebied van wonen op het water dan kan dat aanleiding geven om het beroep niet door te zetten. Dit zal dan wederom in een openbare bestuursvergadering besloten moeten worden.
+
In de tussentijd kan er van alles gebeuren. Het lijkt er momenteel op dat nieuwe ontwikkelingen op het gebied van wonen op het water aanleiding kunnen geven om het beroep in te trekken. Dit zal dan wederom in een openbare bestuursvergadering besloten moeten worden.
 
+
Het zou natuurlijk voor alle betrokken partijen de meest wenselijke uitkomst zijn.
Het zou natuurlijk voor alle betrokken partijen de gunstigste uitkomst zijn.
 
  
  

Versie van 19 apr 2015 om 09:30

Tijdens de openbare bestuursvergadering van 13 april is door 12 van de 14 aanwezigen besloten dat het WCG beroep aan moet tekenen bij de Raad van State tegen de merkwaardige uitspraak van de rechter dat de omgevings-(bouw)vergunning voor het horecaterras op woonboot Ludina wordt vernietigd maar dat er wel sprake zou zijn van een goede ruimtelijke ordening. Hierdoor hoeft het terras niet te worden afgebroken en kan het geopend worden, voorlopig voor een periode van 2 terrasseizoenen.


De beslissing verdient een korte toelichting

De kern van het probleem is dat de Verordening Openbaar Vaarwater (VOV 2006) doorgaans zeer rigide wordt toegepast maar in dit specifieke geval grotendeels terzijde wordt geschoven.

Het WCG heeft op 1 april advies gevraagd aan advocatenkantoor Plas en Bossinade. Uit het advies:

"De belangen die de VOV 2006 beoogt te beschermen (authenticiteit, beschermd stadsgezicht, aanzien van de gemeente, behoud van het aantal ligplaatsen), wegen zwaarder dan het commerciële belang van (...). Niet valt in te zien waarom alle inwoners (en horecaondernemers) in Groningen zich moeten houden aan door de gemeenteraad vastgestelde verordeningen, terwijl dat niet voor (...) geldt. De belangen van (...) zijn niet zodanig zwaarwegend dat zij een buitenwettelijke afwijking van een verordening van de gemeenteraad rechtvaardigen."


Het WCG is niet principieel tegen een horecaterras op het water. Een goede belangenafweging vergt evenwel meer dan bruusk ad-hoc-beleid. In het kader van het convenant tussen gemeente en WCG was daar alle ruimte voor geweest. Maar ja: it takes two to tango. Wederom uit het advies:

"Indien B&W terrasschepen – al dan niet bij wijze van pilot – wenselijk achten, dan kunnen zij daarvoor de koninklijke weg bewandelen. Die koninklijke weg houdt in dat B&W aan de gemeenteraad voorstellen de VOV 2006 zodanig te wijzigen dat daarin een (ontheffings)mogelijkheid voor terrasschepen wordt opgenomen en/of de authenticiteitseisen voor de Diepenring worden versoepeld."

De zitting van de Raad van State zal vermoedelijk nog 10 tot 12 maanden op zich laten wachten.

In de tussentijd kan er van alles gebeuren. Het lijkt er momenteel op dat nieuwe ontwikkelingen op het gebied van wonen op het water aanleiding kunnen geven om het beroep in te trekken. Dit zal dan wederom in een openbare bestuursvergadering besloten moeten worden. Het zou natuurlijk voor alle betrokken partijen de meest wenselijke uitkomst zijn.


2014-12-16 Ludina met Horecaterras web.jpg

Overigens doet het ons als scheepsliefhebbers pijn dat zo'n fraaie, authentieke tjalk mogelijk definitief verdwijnt onder een horecaterras. Hier had een dekschuit kunnen volstaan...