Woonboten moeten weg voor nieuwe Kattenbrug: verschil tussen versies

Uit Woonschepen Comite Groningen
Ga naar: navigatie, zoeken
Regel 21: Regel 21:
  
  
De nieuwe brug zal pal naast het Pannekoekschip worden aangelegd.  
+
De nieuwe brug zal pal naast het Pannekoekschip worden aangelegd.
 
+
De eigenaresse van het Pannekoekschip geeft aan wel te willen verhuizen naar het Hoofdstation als de brug er komt. [http://www.woonschepencomite-groningen.nl/images/7/73/DVHN-20171021-_Pannenkoeken_en_Kattenbrug.pdf (lees meer)]
[http://www.woonschepencomite-groningen.nl/images/7/73/DVHN-20171021-_Pannenkoeken_en_Kattenbrug.pdf De eigenaresse van het Pannekoekschip geeft aan wel te willen verhuizen naar het Hoofdstation als de brug er komt].
 
  
 
Dat zal niet meevallen omdat het schip dankzij de huidige hoogte ligt opgesloten tussen de Ebbingebrug en de Steentilbrug. Het schip kan dus ook niet naar de werf voor onderhoud. Dat was in 2005 de reden dat ter plaatse een bak om het schip is geplaatst. Het schip omhoog takelen en verplaatsen lijkt vrijwel uitgesloten dankzij het enorme gewicht en de kwetsbare kades.
 
Dat zal niet meevallen omdat het schip dankzij de huidige hoogte ligt opgesloten tussen de Ebbingebrug en de Steentilbrug. Het schip kan dus ook niet naar de werf voor onderhoud. Dat was in 2005 de reden dat ter plaatse een bak om het schip is geplaatst. Het schip omhoog takelen en verplaatsen lijkt vrijwel uitgesloten dankzij het enorme gewicht en de kwetsbare kades.

Versie van 26 okt 2017 om 21:36

20 oktober 2017


Het busverkeer zal uit de binnenstad van Groningen verdwijnen. Om dat mogelijk te maken worden nieuwe busroutes ontwikkeld ten zuiden en oosten van de binnenstad. De belangrijkste nieuwe route loopt via het Zuiderdiep, het Kattendiep, over de Diepenring en vervolgens langs het Schuitendiep en de Turfsingel richting het Boterdiep. Er wordt hiervoor een brede nieuwe brug aangelegd met de werknaam "Kattenbrug" in het verlengde van het Kattendiep over de Diepenring. De brug gaat circa 5,2 miljoen euro kosten en moet medio 2019 gereed zijn.

De eerste schetsen zijn vandaag door het college van b&w gepresenteerd. Ze zijn gemaakt door Korth Tielens Architecten uit Amsterdam.

Wat direct opvalt is dat er weer een aantal woonboten moet verdwijnen omdat ook de ruimte tussen Steentilbrug en de nieuwe brug een "verblijfsruimte" moet worden. Verkeerswethouder Paul de Rook (D66) heeft het over "verplaatsen" van woonboten in een reportage van OOGTV.


Kattenbrug 1.jpg

Kattenbrug 2.jpg


Wat verder opvalt is dat een beweegbare brug gesuggereerd wordt en dat er schepen zullen zeilen. Alweer zo'n bizar smulplaatje om de Stadjers voor de gek te houden. De meerkosten voor zo'n brede beweegbare brug zijn enorm. De vaarroute is bovendien bij aanvang geblokkeerd door de lage Steentilbrug, een betonnen tunnel waar net een flinke sloep doorheen kan. Verderop bieden de Ebbingebrug, Boteringebrug en Kijk in 't Jatbrug slechts een doorvaart voor bootjes met een maximale hoogte van ongeveer 2 meter 70. En: met het zeer intensieve busverkeer zijn vertragingen door een openstaande brug uiteraard ongewenst. De doorgaande vaarroute loopt via de Der Aa's en voldoet prima.


Kattenbrug 3.jpg


De nieuwe brug zal pal naast het Pannekoekschip worden aangelegd. De eigenaresse van het Pannekoekschip geeft aan wel te willen verhuizen naar het Hoofdstation als de brug er komt. (lees meer)

Dat zal niet meevallen omdat het schip dankzij de huidige hoogte ligt opgesloten tussen de Ebbingebrug en de Steentilbrug. Het schip kan dus ook niet naar de werf voor onderhoud. Dat was in 2005 de reden dat ter plaatse een bak om het schip is geplaatst. Het schip omhoog takelen en verplaatsen lijkt vrijwel uitgesloten dankzij het enorme gewicht en de kwetsbare kades.