Vergaderingen 2018: verschil tussen versies
Regel 22: | Regel 22: | ||
- Proefproces Noorderhaven: Klaas Koetje, prominent lid van de de initiatiefgroep omgevingsvergunning Noorderhaven, heeft geen behoefte aan een toelichting van Plas & Bossinade. Volgens het bestuur is het niet mogelijk een varend schip gelijk te stellen met een bouwwerk waarvoor een omgevingsvergunning is verleend, of, zoals Koetje het consequent afkort, een varend schip gelijk te stellen met een omgevingsvergunning. Er zal in klein comité met Robert van de Velde van P&B worden overlegd.<br> | - Proefproces Noorderhaven: Klaas Koetje, prominent lid van de de initiatiefgroep omgevingsvergunning Noorderhaven, heeft geen behoefte aan een toelichting van Plas & Bossinade. Volgens het bestuur is het niet mogelijk een varend schip gelijk te stellen met een bouwwerk waarvoor een omgevingsvergunning is verleend, of, zoals Koetje het consequent afkort, een varend schip gelijk te stellen met een omgevingsvergunning. Er zal in klein comité met Robert van de Velde van P&B worden overlegd.<br> | ||
- Fietssnelweg lijkt vooral een Gronings project: de provincie Drenthe doet (nog) niet mee. | - Fietssnelweg lijkt vooral een Gronings project: de provincie Drenthe doet (nog) niet mee. | ||
+ | |||
+ | '''7 mei'''<br> | ||
+ | - Werkzaamheden aan Hoornse Dijk (klaar), Julianaweg (nog geen drempels), Lopende Diep ("half verharde" stoep geeft rotzooi) alsmede Oosterhamrikkade passeren de revue.<br> | ||
+ | - De geplande overdracht van de Woonschepenhaven van het gemeentelijke ingenieursbureau aan Stadsbeheer is spaakgelopen. Henk van der Velde, die in de Woonschepenhaven opmerkelijk veel voor elkaar heeft gekregen, heeft vanaf 1 mei een prominentere functie binnen Stadsbeheer. Het valt nog niet zeggen of dit voor de haven gunstig of ongunstig zal uitpakken.<br> | ||
+ | - Noorderhaven: de gesprekken binnen de klankbordgroep en met de gemeente hebben nog geen duidelijk toekomstbeeld opgeleverd, ook omdat achter een nu te voeren proefprocedure een andere vandaan kan komen. De huidige onzekerheid leidt tot een gevaarlijke spiraal: schepen zijn onverkoopbaar, raken vervolgens onbewoond, en dat maakt hun aanwezigheid in de haven kwetsbaar. De vraag zou ook kunnen luiden: welke zekerheid hebben banken nodig om deze schepen te kunnen financieren? |
Versie van 4 jun 2018 om 09:24
Op deze pagina wordt hetgeen besproken is tijdens de reguliere, openbare bestuursvergaderingen beknopt uitgewerkt.
16 januari
Bijna alle aanwezigen zijn Noorderhavenbewoners. De vergadering staat dan ook in het teken van de ontwikkelingen daar. De inzichten over wat er moet gebeuren lopen nogal uiteen. Om te beginnen is er de initiatiefgroep omgevingsvergunning, die meent dat de Wet Verduidelijking, nu die is ingegaan, moet worden uitgevoerd en dat daaruit volgt dat alle schepen in de Noorderhaven recht hebben op een omgevingsvergunning. Teneinde dat recht zwart op wit te krijgen heeft deze groep een schriftelijke bevestiging gevraagd van het feit dat op basis van het overgangsrecht de rechtspositie die voor 1 januari bestond wordt gelijkgesteld met een omgevingsvergunning. Het andere uiterste is de opvatting dat de huidige rechtspositie best goed is en dat de gemeente door acties zoals deze onnodig wordt uitgedaagd. Het WCG-bestuur zit daar in feite tussenin door te constateren dat juist de omstandigheid dat de wet alleen voor drijvende bouwwerken en niet voor varende schepen geldt de uitvoering ervan in de Noorderhaven zo gevoelig maakt. In reactie op citaten van de minister en uit het voorbereidingsbesluit voor herziening van VOV en BOV (boven aan p. 3) stelt de initiatiefgroep dat een omgevingsvergunning wel degelijk mogelijk is op iets dat geen bouwwerk is.
Diverse bewoners zetten vraagtekens bij de haast waarmee de initiatiefgroep te werk is gegaan. Zowel de timing (onmiddellijk nadat de wet is ingegaan) als de korte reactietijd heeft verscheidene mensen afgeschrikt. Desondanks hebben 15 bewoners voor het initiatief getekend. De initiatiefgroep verwacht evenwel niet snel antwoord, en het bestuur heeft ook geen haast omdat de gespreksruimte waarschijnlijk kleiner wordt als het gerechtelijke spoor formeel wordt ingezet. Daarbij moet overigens worden bedacht dat de afspraak met het college over een mogelijk proefproces in principe geheel los staat van de actie van de initiatiefgroep.
5 februari
De werkzaamheden aan het Noord-Willemskanaal zijn nog niet af. Kennelijk zijn er voor het baggeren van de voorlopig naar het midden van het kanaal verplaatste grond nieuwe vergunningen nodig. Ook in de Woonschepenhaven valt geen vooruitgang op de 65 verbeterpunten te bespeuren.
Er is een voorbereidingsbesluit tot herziening van BOV en VOV genomen. Hangende die herziening heeft ten minste één vergunningaanvrager te horen gekregen dat het systeem "op slot" zit.
Het college volhardt in zijn ramkoers tegen de Noorderhaven. Pikant daarbij is de CvO-eis per 1 januari 2019, die veel schepen alsnog permanent stil dreigt te leggen. Overigens lijkt er enige beweging te zitten in het doembeeld dat het na die datum vrijwel onmogelijk is om alsnog een CvO voor een oud schip te verwerven. De essentie van de boodschap aan de raad zal zijn dat een proefproces als ongewenst en tijdrovend wordt beschouwd en dat het simpeler zou zijn gewoon het raadsbesluit van 31 mei 2017 en de Wet Verduidelijking uit te voeren.
De stand van zaken bij de watervisie is overschaduwd door alle commotie over de Noorderhaven. Enkelen nemen alvast een concept-advies mee, wetende dat half februari een verder uitgewerkt concept onder circa 50 min of meer regelmatige bezoekers van de vergadering voor commentaar zal worden verspreid.
5 maart
Over de watervisie en de zoektocht naar ligplaatsen wordt opgemerkt dat de gehanteerde geluidskaarten afwijken van de geluidskaarten die worden gebruikt in het kader van het actieplan verkeerslawaai (te vinden op icinity.nl). We hebben enkele weken de tijd om via politieke partijen nog enige invloed op het vervolg uit te oefenen.
Een dag later zal met ambtenaren nader worden gesproken over de situatie in de Noorderhaven. Er blijft verschil van inzicht tussen bestuur en de initiatiefgroep omgevingsvergunning, hetgeen uitmondt in een tweesporenbeleid.
In de Woonschepenhaven is de nieuw aangelegde gasleiding te krap gebleken om bij zeer lage temperaturen CV-ketels van voldoende werkdruk te voorzien.
9 april
- Oosterhamrikkade: niet in Bestemmingsplan Openbaar Vaarwater, maar in bestemmingsplan Waterrand. Extra (vaste) brug? Dam?
- Noord-Willemskanaal: een week later moeten de gecreëerde ondieptes worden verwijderd. Het blijft opmerkelijk dat de gemeente het zo heeft laten afweten in provinciaal vaarwater en dat de provincie nu dwarsligt bij nieuwe ligplaatsen in provinciaal water.
- Welstand volgt rechtstreeks uit Wet Verduidelijking. Zal vooral bij vervanging gaan spelen.
- Proefproces Noorderhaven: Klaas Koetje, prominent lid van de de initiatiefgroep omgevingsvergunning Noorderhaven, heeft geen behoefte aan een toelichting van Plas & Bossinade. Volgens het bestuur is het niet mogelijk een varend schip gelijk te stellen met een bouwwerk waarvoor een omgevingsvergunning is verleend, of, zoals Koetje het consequent afkort, een varend schip gelijk te stellen met een omgevingsvergunning. Er zal in klein comité met Robert van de Velde van P&B worden overlegd.
- Fietssnelweg lijkt vooral een Gronings project: de provincie Drenthe doet (nog) niet mee.
7 mei
- Werkzaamheden aan Hoornse Dijk (klaar), Julianaweg (nog geen drempels), Lopende Diep ("half verharde" stoep geeft rotzooi) alsmede Oosterhamrikkade passeren de revue.
- De geplande overdracht van de Woonschepenhaven van het gemeentelijke ingenieursbureau aan Stadsbeheer is spaakgelopen. Henk van der Velde, die in de Woonschepenhaven opmerkelijk veel voor elkaar heeft gekregen, heeft vanaf 1 mei een prominentere functie binnen Stadsbeheer. Het valt nog niet zeggen of dit voor de haven gunstig of ongunstig zal uitpakken.
- Noorderhaven: de gesprekken binnen de klankbordgroep en met de gemeente hebben nog geen duidelijk toekomstbeeld opgeleverd, ook omdat achter een nu te voeren proefprocedure een andere vandaan kan komen. De huidige onzekerheid leidt tot een gevaarlijke spiraal: schepen zijn onverkoopbaar, raken vervolgens onbewoond, en dat maakt hun aanwezigheid in de haven kwetsbaar. De vraag zou ook kunnen luiden: welke zekerheid hebben banken nodig om deze schepen te kunnen financieren?