Noord Willemskanaal: nieuwe brug met beperkte doorvaarthoogte: verschil tussen versies
(42 tussenliggende versies door dezelfde gebruiker niet weergegeven) | |||
Regel 1: | Regel 1: | ||
− | Naast de spoorbrug over het Noord Willemskanaal wordt op dit moment een | + | Naast de spoorbrug over het Noord Willemskanaal wordt op dit moment een hef- ofwel tafelbrug aangelegd ten behoeve van een nieuwe busbaan (Hoogwaardig Openbaar Vervoer, HOV) |
− | De hefbrug | + | De nieuwe hefbrug heeft een doorvaartbreedte van 8 meter en een vaste doorvaarthoogte van 5 meter 40 (te vergelijken met de Ketwich Verschuurbrug). |
− | |||
− | + | Dit is vervelend voor een aantal woonschepen met een mast aan de Julianaweg, die zullen ze nu eerst moet strijken voor ze richting Stad kunnen varen. | |
− | De | + | * De originele ontwerptekening van het Ingenieursbureau Gemeente Groningen (IGG) is [http://www.woonschepencomite-groningen.nl/images/6/6e/2014-_Tafelbrug_Noordwillems_kanaal-klein.pdf hier] te zien. |
+ | |||
+ | * Meer informatie is te vinden op [http://aanlegbusbaan050west.nl/het-plan/hefbrug-noord-willemskanaal/ deze webpagina]. | ||
+ | |||
+ | * De bediening van de hefbrug zal aansluiten bij die van de spoorbrug. | ||
+ | |||
+ | |||
+ | Het is overigens een raadsel wat stad en provincie hebben met hefbruggen, ze zijn altijd een beperking voor de scheepvaart. Zo worden op dit moment de hefbruggen over het Van Starkenborghkanaal vervangen door nieuwe exemplaren die een paar meter hoger zijn, terwijl vanaf Gaarkeuken (Grijpskerk) richting Friesland draai- of klapbruggen worden toegepast, geschikt als staande mastroute. |
Huidige versie van 26 aug 2016 om 20:26
Naast de spoorbrug over het Noord Willemskanaal wordt op dit moment een hef- ofwel tafelbrug aangelegd ten behoeve van een nieuwe busbaan (Hoogwaardig Openbaar Vervoer, HOV)
De nieuwe hefbrug heeft een doorvaartbreedte van 8 meter en een vaste doorvaarthoogte van 5 meter 40 (te vergelijken met de Ketwich Verschuurbrug).
Dit is vervelend voor een aantal woonschepen met een mast aan de Julianaweg, die zullen ze nu eerst moet strijken voor ze richting Stad kunnen varen.
- De originele ontwerptekening van het Ingenieursbureau Gemeente Groningen (IGG) is hier te zien.
- Meer informatie is te vinden op deze webpagina.
- De bediening van de hefbrug zal aansluiten bij die van de spoorbrug.
Het is overigens een raadsel wat stad en provincie hebben met hefbruggen, ze zijn altijd een beperking voor de scheepvaart. Zo worden op dit moment de hefbruggen over het Van Starkenborghkanaal vervangen door nieuwe exemplaren die een paar meter hoger zijn, terwijl vanaf Gaarkeuken (Grijpskerk) richting Friesland draai- of klapbruggen worden toegepast, geschikt als staande mastroute.