Wonen in de Noorderhaven

Uit Woonschepen Comite Groningen
Ga naar: navigatie, zoeken

Betreft: Verbetervoorstellen Noorderhaven

Oorspronkelijk document: Notitie Wonen in de Noorderhaven.pdf

inleiding

De Noorderhaven Werkgroep (die onderdeel is van het Woonschepen Comité Groningen) heeft het afgelopen jaar hard gewerkt aan een plan om de woonsituatie in de Noorderhaven te verbeteren. We hebben ons als havenbewoners georganiseerd; er zijn drie bijeenkomsten geweest en de resultaten daarvan presenteren wij in deze notitie.

De eerste bijeenkomst, januari 2008, was georganiseerd door de Groninger schippers (5% van de havenbewoners). Zij hadden allerlei plannen voor de haven die bij de bewoners op veel verzet stuitten en deze plannen werden dan ook massaal afgekeurd. Men was wel unaniem van mening dat er in de Noorderhaven zaken zijn die voor verbetering vatbaar zijn. Uiteindelijk leidde deze avond er toe dat de bewoners van de Noorderhaven zich zelf organiseerden. Om het een en ander in werking te stellen is er die avond een werkgroep van bewoners in het leven geroepen. Deze werkgroep heet de Werkgroep Noorderhaven. De werkgroep maakt onderdeel uit van het WCG.

De tweede avond, 21 april 2008, werd georganiseerd door de Werkgroep en was bedoeld om met elkaar knelpunten (verbeterpunten) te inventariseren. Door middel van het schriftelijk kenbaar maken van ieders punten ontstond er zo een hele lijst. Over deze punten is met elkaar stevig gediscussieerd om uit te vinden wat de belangrijkste punten waren.

De derde avond, 24 september 2008, was er een van oplossingen. De Werkgroep had de bewoners van de Noorderhaven uitgedaagd om met oplossingen te komen voor de (inmiddels) voor iedereen duidelijke knelpunten. Deze avond heeft volgens de bewoners van de Noorderhaven zeer bruikbare oplossingen opgeleverd, die in deze notitie nader toegelicht zullen worden.

De gewenste situatie

(in acht punten en verdeeld over vier categorieën)

Leefbaarheid

Geen onbewoonde schepen in de haven.

In de Noorderhaven liggen momenteel een percentage van 15 tot 20% onbewoonde schepen. Naast dat deze schepen al snel een verpauperde indruk creëren, zorgen ze er ook voor dat andere schepen die wel bewoond worden, de haven niet in kunnen. Aangezien de stad voldoende ruimte bied voor de pleziervaart en het afmeren van grotere schepen in de Scandinavische havens of in het Hoendiep, is er geen noodzaak om juist hier in de Noorderhaven te liggen.

De haven wordt steeds vaker als verkoophaven gebruikt, de helft van de onbewoonde schepen ligt te koop. Er is weerstand tegen schepen, die hier onbewoond te koop liggen en al dan niet met “ligplaats” verkocht worden.

Oplossing 1: Eigenaar van het schip moet bij de Gemeente/Havendienst kunnen aantonen dat het schip van hem of haar is, en een verklaring/contract ondertekenen dat hij of zij er op woont en dat het schip verzekerd is, overeenkomstig de eisen die gesteld worden in de VOV (Verordening Openbaar Vaarwater).

Eigenaar woont op het schip.

De gemeente heeft de regel ingesteld dat je als eigenaar van het schip ook op je schip moet wonen en het dus bijvoorbeeld niet verhuurt (VOV). Om huisjes (scheepjes) melkerij tegen te gaan en hier geen studentenbakken e.d. te laten ontstaan vinden we dit een belangrijk punt. Schepen bewoond door eigenaren worden in de regel beter onderhouden en is daarom gewenst voor het stadsgezicht, de bewoners en de omwonenden.

Oplossing 2: Eigenaar van het schip moet bij de Gemeente/Havendienst kunnen aantonen dat het schip van hem of haar is, en een verklaring ondertekenen dat hij of zij er op woont en dat het schip verzekerd is.

Vaste brievenbusclusters.

Rond de Noorderhaven is er een grote verscheidenheid aan brievenbussen, er zijn heuse bouwwerken te vinden aan bomen, lantaarnpalen, verkeersborden of ze liggen gewoon op de grond. Dit lijkt niet alleen erg chaotisch maar is ook voor de postbezorging geen gemakkelijke situatie. Op veel adressen wonen meerdere huishoudens. Dat geeft allerlei complicaties zoals b.v. het zoekraken van post, moeilijkheden met huisvuilpassen en parkeervergunningen. Tevens gebruiken personen die niet woonachtig zijn in de haven ook brievenbussen als postadres.

Oplossing 3: Brievenbus clusters op vier locaties in de haven. Je kan alleen een brievenbus krijgen als je eigendomsbewijs van het schip kan tonen samen met de verklaring van bewoning (zie oplossing 1). De brievenbussen aan de bomen verdwijnen. Er is een bepaalde overgangsperiode.

Klussensteiger. voor onderhoud

Voor elkaar en onze omwonenden vinden we het van belang dat er in de haven geen langdurige klussen plaatsvinden die overlast veroorzaken. Een goede uitwijkmogelijkheid is dus gewenst Momenteel is er een klussensteiger in de Scandinavische haven, maar deze gaat verdwijnen.

Oplossing 4: De bewoners willen een vervangende klussensteiger voor de verdwijnende steiger in de Finse haven. De steiger moet bij voorkeur voor alle schepen bereikbaar zijn, bv. in de Scandinavische havens. Voorgesteld wordt een inschrijflijst en een maximum verblijftijd zodat alle schepen aan de beurt kunnen komen. Aanwezigheid van 220 en 380 V stroom en een watertappunt is belangrijk.

Veiligheid

Alleen verzekerde schepen in de haven.

Onverzekerde schepen kunnen voor gevaarlijke situaties zorgen. Denk bijvoorbeeld aan brandgevaar, slechte gas- en elektrische installaties, het milieu bij eventueel zinken, enz.. Tevens mogen we er vanuit gaan dat wanneer een schip goed verzekerd is en men er dus ook in wil investeren en dat dit het woonklimaat ten goede komt.

Oplossing 5: Bewoners moeten bij de Gemeente/Havendienst de verzekeringspapieren tonen. Geef de huidige eigenaren een vastgestelde tijd geven om aan de eisen te gaan voldoen. Het voorschrift moet opgenomen worden in de Verordening Openbaar Vaarwater.

Voldoende stroompunten.

Er zijn te weinig stroompunten in de haven, die ook nog eens onhandige en soms gevaarlijk situaties op kunnen leveren. Als er geen ongebruikt stopcontact bereikbaar is betekent dat, dat je op je buren aangewezen bent voor stroom. Doordat twee schepen regelmatig gebruik moeten maken van één stroompunt ontstaat vaak overbelasting van de zekering. Doordat de stroompunten vaak ver uit elkaar liggen moeten er lange kabels gelegd worden. Dat heeft tot gevolg dat er onnodig veel kabels over schepen en kade lopen en de verbindingen tussen de kabels bloot staan aan waterinloop en trekkrachten door de bewegingen van de schepen.

Oplossing 6: Er moeten meer stroompunten in de haven worden aangelegd: ten minste 1 stroompunt per schip van minimaal 16 ampères.

Varen

Terugkeer mogelijkheid.

Onder andere doordat de Noorderhaven de allerlaatste vrijhaven van Nederland is, slibt de haven dicht. Schepen uit alle delen van het land komen hier naar toe wat soms al wachtrijen oplevert. Als bewoners van de Noorderhaven hebben velen gekozen voor deze woonvorm (wonen en varen) en we vinden de dynamiek in haven voor ons zelf maar zeker ook voor de stad erg belangrijk. Men ervaart het als praktisch bijna onmogelijk om nog te gaan varen omdat de mogelijkheid om terug te komen steeds kleiner wordt. Omdat Groningen de enige vrijhaven is, zijn er ook geen uitwijkmogelijkheden meer.

Oplossing 7:

Mensen die met hun schip in de Noorderhaven liggen moeten 3 maanden naar keuze kunnen varen (in overleg met de Havendienst). In de tijd dat het schip weg is blijft er plaats in de haven gereserveerd. Bij de Havendienst moet aangegeven worden wanneer het schip de haven verlaat en verwacht weer terug te zijn. Bijvoorbeeld in te voeren met een strippenkaartsysteem, of aanmelden en afmelden zoals bij het parkeer - bezoekerspas systeem.

Accent op varende schepen.

Met een aantal schepen wordt regelmatig gevaren. Omdat de ruimte beperkt is geeft vinden van een ligplaats in de haven vaak problemen omdat de schepen niet altijd even efficiënt gerangschikt zijn.

Oplossing 8:

Schepen moeten wel voor elkaar (in)schikken. Als dit niet vrijwillig gebeurt dan moet de Havendienst hier toe opdragen. Voor het klimaat in de haven is het belangrijk dat varende en niet varende schepen door elkaar heen liggen (om gettovorming te voorkomen).

Tot slot

Uiteindelijk valt of staat alles met handhaving. Door de bewoners is duidelijk uitgesproken dat zij vinden dat de Havendienst op moet treden in de Noorderhaven. Al jaren wordt er door de Havendienst alleen nog maar gehandhaafd op 10 meter vrije doorgang. De huidige regelgeving biedt al mogelijkheden om belangrijke knelpunten aan te pakken. De oplossingen die de bewoners hier aandragen bieden nog meer handvaten om tot een leefbare en beweeglijke haven te komen. De gemeente weet zich verzekerd van een groot draagvlak voor de oplossingen. De Werkgroep heeft in haar manier van werken hier nadrukkelijk naar gezocht en gevonden. Zij heeft steeds alle bewoners naar hun mening gevraagd en deze uitgewerkt. De bewoners zijn erg actief en betrokken en kwamen steeds bij alle bijeenkomsten in grote getale. De Werkgroep is er dan ook trots op u dit voorstel van en door bewoners aan te kunnen bieden.