Nieuwsbrief WCG: gevolgen van de nieuwe woonbotenwet voor de Noorderhaven

Uit Woonschepen Comite Groningen
Ga naar: navigatie, zoeken


Nieuwsbrief Noorderhaven, 4 januari 2018

Het WCG heeft zich bewust enigszins op de vlakte gehouden over de absurde brief van de gemeente van 4 december jongstleden. Dit had te maken met de ingangsdatum van de nieuwe wet, 1 januari. Die wilden we even afwachten.

In de bewonersbrief stelt de gemeente op pagina 3 dat de schepen in de Noorderhaven niet daadwerkelijk hoeven te varen. Daarmee bevestigt de gemeente dat schepen in de Noorderhaven permanent stil mogen liggen. Deze woonboten worden dankzij de nieuwe wet gelijkgesteld aan bouwwerken waarvoor een omgevingsvergunning is verstrekt. Dit werd direct herkend door Cor Goudriaan, de woonbotenjurist uit Amsterdam die naar aanleiding van onze bezwaren tegen de zienswijze van de stadsadvocaat door de gemeente om een second opinion is gevraagd. Hij gaf daarbij ook aan dat de proefprocedure of er überhaupt drijvende bouwwerken in de Noorderhaven mogen liggen daarmee eigenlijk overbodig is geworden.

Met de Watervisie heeft de gemeenteraad op 31 mei 2017 vastgelegd dat alle schepen in de Noorderhaven dezelfde rechten krijgen. Dit betekent dus dat alle schepen in de Noorderhaven een ligplaatsvergunning danwel een omgevingsvergunning zullen moeten krijgen. Daarmee zal de rechtspositie van de schepen in de Noorderhaven eindelijk veilig gesteld worden en zal het eenvoudiger worden om een hypotheek op een schip in de Noorderhaven te verkrijgen. En dat bevordert uiteraard de verkoopbaarheid.

Maar... nu de gemeente nog. Die komt dus met het bizarre idee dat de woonboten in de Noorderhaven moeten kunnen aantonen dat ze kunnen varen, maar niet daadwerkelijk hoeven te varen. Alleen om te voorkomen dat de huidige bewoners door de nieuwe wet eerder genoemde (wettelijke) rechten zullen krijgen. Daarvoor wil de gemeente zelfs achter de voordeur inspecteren of een schip kan varen. Onbestaanbaar. De gemeente heeft niets achter de voordeur te zoeken als het niet gaat om veiligheid of calamiteiten. En wat zouden de gevolgen kunnen zijn ? Moeten er schepen weg ? Waarheen ? Worden mensen daardoor feitelijk dakloos gemaakt ? Te gek voor woorden.

Op 9 januari zal het WCG in een overleg met de gemeente bovenstaande proberen duidelijk maken. Indien dat niets oplevert zullen we de gemeenteraad en de media informeren in de verwachting dat het college van burgemeester en wethouders uitleg zal worden gevraagd. Dit alles in de hoop om jarenlange procedures te voorkomen, want dat zal het gevolg zijn als de gemeente haar eigen uitleg van de wet zal blijven volgen.


Initiatief Geert Baven en Joost Adriaanse

Geert en Joost roepen middels een brief alle bewoners op om een omgevingsvergunning aan te vragen. Dat is op zich een interessant idee al heeft het WCG wel wat bedenkingen. We zien in de omgevingsvergunning geen oplossing voor de varende schepen, omdat een omgevingsvergunning in de Noorderhaven alleen mogelijk is voor een schip dat niet meer vaart en hooguit nog eens naar de werf zal varen. Dat is in de terminologie van de wet een drijvend bouwwerk. Bovendien willen we liever direct resultaat (de gemeente overtuigen) in plaats van jarenlange procedures, jaren waarin de onzekerheid over de status van de schepen in de haven blijft bestaan. Met alle gevolgen.