Beleidsplan Wonen op het Water

Uit Woonschepen Comite Groningen
Ga naar: navigatie, zoeken

In 2011 is vanuit de gemeente een projectgroep opgezet om te komen tot nieuw beleid voor Wonen op het Water.

Ook het WCG participeert in dit project. Lees hier de opzet (oktober 2011).

De vele overlegsessies resulteren in een aantal versies voor een concept beleidsplan.

Versie 0.4 (februari 2013) is de meest recente en bevat voor het eerst een financiële onderbouwing (pagina 23). Daar komt de aap uit de mouw. De groninger waterbewoners moeten dit plan zelf financieren. De Roerende Zaak Belasting (RZB) zal worden afgeschaft en het liggeld opnieuw worden ingevoerd. Het liggeld zal 5 keer zo hoog uitvallen als de RZB. WCG en bootbewoners zijn verbijsterd, de PvdA stelt collegevragen en het concept wordt ijlings door B&W teruggetrokken.

Mede door de consternatie die versie 0.4 veroorzaakt treedt het voltallige WCG-bestuur af (nieuwsbrief april 2013).


Aanverwante artikelen:

Naar aanleiding van alle commotie verschijnt in maart 2013 een nieuwe editie van het boekje A War is Born. Hierin wordt onder andere de liggeld-RZB geschiedenis in de periode 1994-2013 beschreven. Daarnaast is het een vermakelijke (foto)reportage over een serie uitzonderlijke acties tegen de drastische liggeldverhoging in 1996.

  • A War is Born versie 2013 is hier te downloaden.


Ontwikkelingen 2014:

  • 06-01-2014 Het nieuwe WCG-bestuur heeft een kennismakinggesprek met wethouder Van der Schaaf. Deze stelt voor om de draad op te pakken bij versie 0.3. Nieuw beleid dient volgens de wethouder kostendekkend te zijn: met het oog op versie 0.4 een verontrustende gedachte. Lees hier een korte samenvatting van dit gesprek. Het huidige bestuur heeft ook bij versie 0.3 bedenkingen, omdat ze het niet eens is met een aantal aannames in het concept. Verder wil het WCG de harde garantie dat het liggeld niet opnieuw wordt ingevoerd en dat vaste ligplaatsen overdraagbaar blijven.
  • 07-02-2014 Collegebrief over de verwerving door de gemeente van de zogenaamde tramligplaatsen. Hierin neemt het college een voorschot op nieuw te formuleren beleid voor de uitgifte van ligplaatsvergunningen.
  • 14-02-2014 Het WCG stuurt een reactie naar de gemeenteraad waarin zij haar zorgen uit over de onjuiste suggestie dat vergunninghouders hun vergunning goedkoop ontvangen en deze vervolgens voor veel geld kunnen verzilveren. Verder wordt duidelijk gemaakt dat woonboten met ligplaatsen geen "vastgoed" zijn, dat ligplaatsvergunningen niet verhandelbaar zijn en dat er een voordelig en elegant alternatief bestaat voor het opkopen van ligplaatsen door de gemeente. De voorwaarden waaronder ligplaatsvergunningen via de wachtlijst worden uitgegeven zijn wel voor discussie vatbaar.
  • 10-03-2014 Verkennend gesprek met de gemeente over de voortgang van het project Wonen op het Water. Het WCG geeft een heldere opsomming van haar kritiek op het project tot dusver (zie hieronder). Voor de gemeente ligt alles na ruim 2 jaar overleg nog steeds open: ook de mogelijkheid van herinvoering van liggeld en een wijziging van het vergunningenstelsel. Hierop heeft het WCG opnieuw duidelijk haar grenzen aangegeven.


Kritiek WCG op het project Wonen op het Water:

  • de hele gang van zaken rond dit project heeft veel commotie en argwaan in waterwonend Groningen veroorzaakt.
  • versie 0.4 is een zeer ernstige misser van de gemeente geweest.
  • versie 0.3 schetst een veel te negatief beeld van de huidige situatie en is deels gebaseerd op aannames en incidenten en te weinig op feiten.
  • wonen op het water in Groningen is momenteel goed en eerlijk geregeld, al zijn er altijd zaken voor verbetering vatbaar.
  • de huidige waterbewoners mogen niet de rekening krijgen voor fouten/nalatigheid van de gemeente in het verleden.
  • versie 0.3 heeft de huidige waterbewoners weinig positiefs te bieden, het gaat vrijwel geheel over gemeentelijke knelpunten.
  • het is merkwaardig dat er geen uitwisseling is geweest tussen de projecten Watergang (1999-2012) en Wonen op het Water (2011-heden). Deze projecten gaan grotendeels over dezelfde onderwerpen (beeldkwaliteit, etc.).
  • het is te betreuren dat van het overgebleven geld van Watergang (1,2 miljoen Euro) slechts een fractie (0,2 miljoen) beschikbaar is gesteld voor het project Wonen op het Water dat nu volgens de wethouder kostendekkend gefinancierd dient te worden.
  • beleid maken en uitvoeren zonder geld lijkt het WCG vrijwel onmogelijk of het moet ten koste gaan van de portemonnee van de (toekomstige) waterbewoners.
  • in plaats van ligplaatsen voor veel geld op te kopen kan de gemeente beter vervangende ligplaatsen aanbieden.
  • beeldkwaliteit en kamerverhuur zijn lastige onderwerpen die vooral in enkele gedeelten van de Diepenring en het Hoendiep spelen. Het gaat om locaties die onaantrekkelijk zijn om te wonen.
  • in tegenstelling tot wat de gemeente stelt in versie 0.3 hebben woonboten in het algemeen geen negatief imago, wonen op het water is al decennia een serieuze en populaire woonvorm.


Laatste ontwikkelingen: