WCG beziet hoe Noorderhaven in nieuwe wet past: verschil tussen versies

Uit Woonschepen Comite Groningen
Ga naar: navigatie, zoeken
Regel 1: Regel 1:
 
[http://www.woonschepencomite-groningen.nl/images/0/09/2016-04-02_WCG_herziet_zienswijze_Noorderhaven.pdf pdf-printer versie]
 
[http://www.woonschepencomite-groningen.nl/images/0/09/2016-04-02_WCG_herziet_zienswijze_Noorderhaven.pdf pdf-printer versie]
  
 +
Het nieuwe wetsvoorstel dwingt tot goed nadenken over de status van woonboten in de Noorderhaven. Gemeente en WCG zijn altijd uitgegaan van het idee dat de Noorderhaven een vrijhaven is, de enige plaats waar je een wooncarrière op het water kunt beginnen zonder je diep in de schulden te steken. Weliswaar is toestemming van de havenmeester nodig, en dat is weer van belang voor je inschrijving in het bevolkingsregister, maar alles ademt een hoge mate van vrijheid en is daarmee het verdedigen waard.
  
De term "vrijhaven" voor de Noorderhaven heeft altijd veel vragen opgeroepen: 
+
'''Wetsvoorstel'''
  
* betekent vertrekken (varen) dat er een recht is om terug te keren ?
+
Onze eerste interpretatie was dat artikel 8.2a lid 2 (géén vergunning of ontheffing vereist volgens gemeentelijke verordening) doorslaggevend was. De toekenning van een omgevingsvergunning in die gevallen maakte het onzeker of de vrijhaven nog als vrijhaven verder kon. Overgangsrecht heeft immers als consequentie dat de bestaande situatie wordt bevroren.
  
* betekent terugkeren het recht op een eerder ingenomen plaats ?
+
De eerste interpretatie werd aan het wankelen gebracht door de analyse van Cor Goudriaan, die het bewuste artikel las alsof het alleen gold voor gemeenten waar geen verordening bestond.
  
* kan een schip in de haven verkocht worden ? Is er sprake van een scheepsgebonden overdraagbaarheid ?
+
Maar Groningen kent de Verordening Openbaar Vaarwater:
  
* hoe is te handhaven dat een schip door de eigenaar bewoond wordt, niet verhuurd of onbewoond is ?
+
'''Artikel 6''':
  
* wat is de betekenis van een officieel adres aan boord van een schip in de Noorderhaven ?
+
''(…) [lid 1] Het is verboden met een schip een ligplaats in te nemen (…) buiten de door burgemeester en wethouders (…) aangewezen kanaalvakken (…).''
  
 +
''[lid 2] Van het verbod (…) kunnen burgemeester en wethouders ontheffing verlenen.''
  
Het nieuwe wetsvoorstel dwingt tot goed nadenken over de status van woonboten in de Noorderhaven.
+
'''Artikel 21''':
  
Het WCG stelt nu dat de schepen in de Noorderhaven op grond van de Verordening Openbaar Vaarwater (VOV) in feite een ontheffing van het ligplaatsverbod hebben [http://www.woonschepencomite-groningen.nl/images/c/c8/VOV_Noorderhaven.pdf (regelgeving Noorderhaven)].  
+
''(…) In afwijking van het bepaalde in de artikelen 6 lid 1, 8 lid 1 en 19 lid 1 kan in de Noorderhaven () ligplaats ingenomen worden ().''
  
Indien deze stelling juist is dan zijn de ontheffingen op grond van artikel 12 van de [http://www.woonschepencomite-groningen.nl/images/f/fd/2006_Verordening_Openbaar_Vaarwater.pdf VOV] ook overdraagbaar.
+
Tussentijdse conclusie: voor de schepen in de Noorderhaven geldt dus een ontheffing. Weliswaar niet op papier uitgerekt, maar evenzogoed een ontheffing.  
  
De Noorderhaven blijkt de laatste jaren niet meer als "vrijhaven" te functioneren: weinig schepen varen nog, verplaatsingen binnen de haven zijn schaars en woonboten worden in de haven verkocht alsof ze een vaste ligplaats hebben.
+
'''Artikel 12 Overdraagbaarheid vergunning of ontheffing'''
  
Nu de woonschepen in de Noorderhaven door de voorgestelde wetswijziging ook nog een omgevingsvergunning krijgen, lijkt het einde van de vrijhaven definitief.
+
''1. De houder van de ligplaatsvergunning of -ontheffing kan burgemeester en wethouders verzoeken om de vergunning of ontheffing voor dezelfde ligplaats op een ander (vervangend) woonschip of bedrijfsschip over te schrijven.''
 +
 
 +
''2. In geval van een (vervangend) bedrijfsschip (…).''
 +
 
 +
''3. De aanvrager van een ligplaatsvergunning of ontheffing kan burgemeester en wethouders verzoeken om de bestaande vergunning of ontheffing voor het betreffende woonschip of bedrijfsschip over te schrijven op zijn naam als nieuwe eigenaar.''
 +
 
 +
Artikel 12 bevat geen uitzondering voor ontheffingen in de Noorderhaven. Deze zijn dus op dezelfde wijze overdraagbaar als andere ontheffingen en vergunningen.
 +
 
 +
Om een lang verhaal kort samen te vatten: die hele vrijhaven was sinds de bovenstaande bepalingen in de verordening werden opgenomen klaarblijkelijk niet meer dan een romantisch idee.
 +
 
 +
Maar ook de praktijk heeft laten zien dat de Noorderhaven eigenlijk is verworden tot een woonschepenhaven waar schepen met ligplaats verkocht worden.

Versie van 3 apr 2016 om 21:06

pdf-printer versie

Het nieuwe wetsvoorstel dwingt tot goed nadenken over de status van woonboten in de Noorderhaven. Gemeente en WCG zijn altijd uitgegaan van het idee dat de Noorderhaven een vrijhaven is, de enige plaats waar je een wooncarrière op het water kunt beginnen zonder je diep in de schulden te steken. Weliswaar is toestemming van de havenmeester nodig, en dat is weer van belang voor je inschrijving in het bevolkingsregister, maar alles ademt een hoge mate van vrijheid en is daarmee het verdedigen waard.

Wetsvoorstel

Onze eerste interpretatie was dat artikel 8.2a lid 2 (géén vergunning of ontheffing vereist volgens gemeentelijke verordening) doorslaggevend was. De toekenning van een omgevingsvergunning in die gevallen maakte het onzeker of de vrijhaven nog als vrijhaven verder kon. Overgangsrecht heeft immers als consequentie dat de bestaande situatie wordt bevroren.

De eerste interpretatie werd aan het wankelen gebracht door de analyse van Cor Goudriaan, die het bewuste artikel las alsof het alleen gold voor gemeenten waar geen verordening bestond.

Maar Groningen kent de Verordening Openbaar Vaarwater:

Artikel 6:

(…) [lid 1] Het is verboden met een schip een ligplaats in te nemen (…) buiten de door burgemeester en wethouders (…) aangewezen kanaalvakken (…).

[lid 2] Van het verbod (…) kunnen burgemeester en wethouders ontheffing verlenen.

Artikel 21:

(…) In afwijking van het bepaalde in de artikelen 6 lid 1, 8 lid 1 en 19 lid 1 kan in de Noorderhaven (…) ligplaats ingenomen worden (…).

Tussentijdse conclusie: voor de schepen in de Noorderhaven geldt dus een ontheffing. Weliswaar niet op papier uitgerekt, maar evenzogoed een ontheffing.

Artikel 12 Overdraagbaarheid vergunning of ontheffing

1. De houder van de ligplaatsvergunning of -ontheffing kan burgemeester en wethouders verzoeken om de vergunning of ontheffing voor dezelfde ligplaats op een ander (vervangend) woonschip of bedrijfsschip over te schrijven.

2. In geval van een (vervangend) bedrijfsschip (…).

3. De aanvrager van een ligplaatsvergunning of ontheffing kan burgemeester en wethouders verzoeken om de bestaande vergunning of ontheffing voor het betreffende woonschip of bedrijfsschip over te schrijven op zijn naam als nieuwe eigenaar.

Artikel 12 bevat geen uitzondering voor ontheffingen in de Noorderhaven. Deze zijn dus op dezelfde wijze overdraagbaar als andere ontheffingen en vergunningen.

Om een lang verhaal kort samen te vatten: die hele vrijhaven was sinds de bovenstaande bepalingen in de verordening werden opgenomen klaarblijkelijk niet meer dan een romantisch idee.

Maar ook de praktijk heeft laten zien dat de Noorderhaven eigenlijk is verworden tot een woonschepenhaven waar schepen met ligplaats verkocht worden.