Vergaderingen 2017

Uit Woonschepen Comite Groningen
Ga naar: navigatie, zoeken

Op deze pagina wordt hetgeen besproken is tijdens de reguliere, openbare bestuursvergaderingen op de eerste maandag van de maand kort uitgewerkt. Deze werkwijze is in 2016 gestart.

4 januari
. Parkeren Noorderhaven: auto's worden zo dicht bij nutskasten geplaatst dat vuilwaterafzuiging niet gebruikt kan worden.
. Uitgiftesystematiek: wat is belangrijker, het opheffen van de schaarste of het vasthouden aan 434 om niet vergunde ligplaatsen. Een nieuwe sessie met de raad heeft niet zo veel zin als er niet eerst een heleboel is uitgezocht, zoals omvang kamerverhuur, bepaling van aantal verwaarloosde schepen in met name Diepenring. Het GIS geeft informatie op detailniveau. Tijdens raadssessie zal het bestuur worden bijgestaan door onder meer Paula (nadruk: leefbaarheid) en Klaas (nadruk: jurdisch).
. Rioolwater en IBA: rechter heeft uitgesproken dat het openbaar water onderdeel is van de voorziening voor de afvoer van rioolwater. Water afkomstig van een IBA is geen rioolwater, maar gebruikt water.

6 februari
. Er moet snel actie komen om te voorkomen dat de revitalisatie van de Woonschepenhaven voltooid wordt verklaard terwijl er nog van alles moet gebeuren.
. Nu de Wet Verduidelijking etc. is aangenomen, wordt het van belang hoe de gemeente deze wet in de Groningse situatie gaat interpreteren.
. Voor het terras op de Ludina stuurt de gemeente aan op opnieuw een gedoogconstructie, alsof het WCG hiermee in de afgelopen jaren nog niet voldoende is geprovoceerd.

6 maart
. Revitalisering Woonschepenhaven lijkt een gebed zonder eind te worden. Besloten wordt om een top drie van ernstigste kwesties aan wethouder en raad voor te leggen [dit besluit blijkt al snel achterhaald als de sluisdeur het begeeft onder de druk van passerende scheepvaart en onorthodoxe bediening door de aannemer].
. Zoals gewoonlijk zijn te elfder ure gemeentelijke stukken ontvangen, deze keer voor de raadssessie op 8 maart. Op voorhand geven de ervaringen met zowel de Woonschepenhaven als de Oosterhamrikkade weinig aanleiding om op een soepel vervolg met de Watervisie te rekenen.
. Om te voorkomen dat het WCG (wederom) in een bezwaarprocedure over het Ludinaterras wordt getrokken zal gepoogd worden de noodzakelijke evaluatie van dat terras door de raad alsnog te laten plaatsvinden.
. Tot slot is er het nieuws dat de geluidsbelasting aan de Eendrachtskade door gewijzigde verkeersstromen in de komende tien jaar naar verwachting met 3dB zal toenemen, met geluidswerende maatregelen als gevolg.

3 april
. De Woonschepenhaven is veel in het nieuws geweest, met een glansrol voor Lammert die te midden van alle missers de positieve aspecten van de revitalisering wist te benadrukken.
. Er wordt teruggeblikt op voorlichtingsbijeenkomst over de Noorderhaven. Het blijft lastig dat de gemeente zich afzijdig heeft gehouden van opstelling van de Wvvw, want de interpretatie voor de Noorderhaven zorgt voor hoofdbrekens. In het uiterste geval zal een gezamenlijk verzoek van WCG en gemeente aan een onafhankelijk jurist moeten worden overwogen.

1 mei
. Oosterhof-Holman wil zijn klus in de Woonschepenhaven niet afmaken, en noemt de opstelling van bewoners als aanleiding. Dat zou een gelegenheidsargument kunnen zijn, want ondanks de forse uitloop van de werkzaamheden is de klus verre van af. Er is nu zoveel ruis dat het raadzaam lijkt bij alle adressen een tweede individuele opname te (laten) doen, eventueel door een externe partij.
. De Watervisie kan nog steeds op veel kritiek rekenen: een overdreven reductie (29 ligplaatsen) in de Diepenring, plannen voor de Noorderhaven die afwijken van wat in de bewonersbijeenkomst is besproken, onhandige passages over liggeld (wat heeft dat met een ruimtelijke visie te maken?), boterzachte plannen voor nieuwe ligplaatsen waar het geldende minimumaantal van 434 al jaren niet meer wordt gehaald. Dat schiet allemaal niet op, evenmin als de beëindiging van de pilot met het drijvende terras voor café De Toeter.
. De kascommissie bestaat dit jaar uit Klaas van Veen en Martijn Versteegh.

5 juni
. Het ongeduld van de SP over de aanpak van bootjesmelkers wordt breed gedeeld. Als aanknopingspunten worden bedreiging, aanzetten tot fraude met huurtoeslag en de ongebreidelde opsplitsing van ligplaatsnummers genoemd.
. Na de zomer komt er een specifieke bijeenkomst voor Noorderhavenbewoners om de haken en ogen van eventueel liggeld voor nieuwe bewoners te onderzoeken.
. Er ligt een uitnodiging om te praten over een nieuw bestemmingsplan voor de Woonschepenhaven. Wat het WCG betreft wordt eerst de revitalisering afgemaakt.

30 augustus (jaarvergadering)
. 19 aanwezigen stellen de jaarrekening vast en verlenen het bestuur décharge. De nieuwe kascommissie zal bestaan uit Gert-Jan Braas en Klaas Koetje, eventueel aangevuld met Tonny Horst.
. Het bestuur wordt unaniem herkozen en zal later dit jaar weer eens een papieren nieuwsbrief verspreiden.
. Naar aanleiding van de passage in het inhoudelijke jaarverslag over de vuilwaterafzuiging in de Noorderhaven wordt opgemerkt dat bij het oprollen van de slang vuil water over de drinkwaterslang er vlak naast kan worden uitgestort; een kennelijke ontwerpfout.
. Er zijn enkele kleine partijen in het gat gesprongen dat ING in de hypotheekmarkt voor woonschepen had achtergelaten.
. In de woonschepenhaven leidt het ontbreken van een adequate adresnummering tot steeds meer problemen, vooral met nutsbedrijven.
. Langs het Noord-Willemskanaal is een fietssnelweg geprojecteerd die ter hoogte van de Julianaweg in de geplande vorm welhaast tot ernstig gewonden of zelfs dodelijke ongevallen moet leiden.

2 oktober
. De zaal was bijna te klein voor alle geïnteresseerden in het gesprek met advocaat Jewan de Goede over de Wet Verduidelijking etc. Enkele kernpunten daaruit: met het Bouwbesluit zullen voor bestaande schepen weinig van doen hebben; voor de Noorderhaven is het pas nodig een omgevingsvergunning aan te vragen bij het inbrengen van een nieuw schip; met de handhaving op drijvende bouwwerken die een weekje gaan varen zou het wel eens los kunnen lopen. Omdat er nog geen jurisprudentie is, valt een vervolggesprek te overwegen wanneer er concrete casussen zijn.
. Dirk en Nico hebben 's morgens een prettig voortgangsgesprek met enkele ambtenaren over de watervisie gehad. Het besef dat de enorme ambitie voor de Diepenring op gespannen voet staat met de beperkte mogelijkheden voor nieuwe ligplaatsen is terdege aanwezig. Het team blijkt bovendien onaangenaam verrast door het gemak waarmee ten behoeve van een fietssnelweg een reeks woonboten worden "weggedacht".

6 november
. De last in, first out regeling gaat eigenaren van schepen de Noorderhaven en geïnteresseerden in die schepen steeds meer hinderen. Dat is des te kwalijker omdat er geen formele regeling aan ten grondslag ligt. Daarnaast komen uit ambtelijke hoek signalen dat de stadsadvocaat gaat adviseren om met de nieuwe wet in de hand de haven aan te pakken. Op 8 november worden de nieuwste inzichten aan de raad gepresenteerd, onder meer over de Noorderhaven maar ook over de mogelijkheden om nieuwe ligplaatsen aan te leggen als compensatie voor te verdwijnen ligplaatsen.
. In de Woonschepenhaven valt geen vooruitgang te bespeuren, wel achteruitgang: de sluis verzakt en lijkt te zwak geconstrueerd voor de langsrazende vrachtschepen.
. Op 23 november is er een inloopavond waar drie verkeersvarianten worden voorgelegd. Besluit daarover vermoedelijk volgend voorjaar.
. VOV en BOV spreken elkaar tegen over bijboten: VOV zegt maximaal 10 m², BOV spreekt van nautisch verantwoord.

4 december
. Ingekomen voor advies: nieuwe inzichten inzake watervisie. Dit onderwerp wordt compleet overschaduwd door de actualiteit van de Noorderhaven.
. De stadsadvocaat heeft een explosief advies afgegeven waaruit het college afleidt dat het tegen de aanwezigheid van drijvende bouwwerken in de Noorderhaven kan optreden. Het WCG heeft nadrukkelijk geadviseerd dit niet te doen, omdat de omstandigheid dat sommige schepen na 1 januari wettelijk gezien een bouwwerk zijn niets verandert aan de voorwaarden waaronder deze schepen zijn toegelaten. Een proefproces zou duidelijkheid kunnen scheppen. Enkele deelnemers denken dat alle schepen in de Noorderhaven, varend of niet, een omgevingsvergunning kunnen krijgen, maar die stelling wordt niet onderbouwd. Deze deelnemers dringen aan op verscheidene proefprocessen. Overigens is het de vraag of er in de haven draagvlak is om het principe van de vrijhaven los te laten; 10 jaar geleden wilde de meerderheid van de bewoners dat nog niet.
. Marten doet verslag van het gesprek met de wethouder over de Woonschepenhaven. Onthouden: peilen waterdieptes in samenwerking met bewoners, zwak geconstrueerde sluisdeur zal problemen en kosten blijven geven, kwaliteit drinkwater blijft discussiepunt. Wat dit laatste betreft: temperatuur meten bij langdurige hitte als bewijs!
. De ondiepte aan de Hoornse Dijk zal worden gebaggerd.
. Nogmaals benadrukt: fietssnelweg niet langs de loopplanken, maar achter de schuren langs aub.
. Enkele punten uit presentatie 8 november aan raad over watervisie: weinig mogelijkheden voor nieuwe ligplaatsen, verhuurverbod geen haalbare kaart, geen kwaliteitsmatch tussen te verplaatsen schepen uit Diepenring en nieuwe gebieden zoals Meerstad en vloeivelden. Wordt vervolgd.